zitten de ministers in de tweede kamer?

Ik heb een paar vragen:
1 is de tweede kamer hetzelfde als het kabinet.
2 zitten de ministers in de tweede kamer? ( en de minister-president?)
3 Als de coalitie is gevormd zitten zij dan in het kabinet?
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
17.3K

Antwoorden (3)

-Nee tweede kamer is niet hetzelfde als kabinet.
-Nee ministers zitten niet in de tweede kamer
-De coalitie zit in die zin in het kabinet dat de regerende coalitie partijen op de hun toegewezen ministeries iemand uit hun eigen partij daar een minister (lid van kabinet) op zet.

"Een Tweede Kamerlid mag volgens de Grondwet niet tegelijkertijd één van de volgende functies vervullen:
- Eerste Kamerlid;
- minister of staatssecretaris
etc

https://www.parlement.com/id/vhnnmt7iuhwr/tweede_kamerlid
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Kabinet Rutte II (2012 - ) - Hoofdinhoud Foto kabinet-Rutte II middelgroot Dit kabinet werd door VVD en PvdA gevormd na de verkiezingen van 12 september 2012. Het kabinet bestaat uit 7 ministers van de VVD en 6 ministers van de PvdA. Belangrijkste doelstellingen van het kabinet zijn het op orde brengen van de overheidsfinanciën, het eerlijk verdelen van de lasten en het zorgen voor duurzame groei van de economie. Daartoe worden op diverse terreinen (woningmarkt, arbeidsmarkt, zorg) hervormingen voorgesteld. Het kabinet trad op 5 november 2012 aan als opvolger van het kabinet-Rutte I i.
De Tweede Kamer is onderdeel van het Nederlandse parlement samen met de Eerste Kamer. De leden van de Eerste en Tweede Kamer stemmen over wetsvoorstellen die gemaakt worden door de leden van het kabinet.

Alle ministers en staatssecretarissen (soort onderminister) zitten in het kabinet. Als er een probleem is in Nederland of er is iets wat veranderd moet worden in Nederland dan gaat een minister of staatssecretaris van dat onderwerp een wetsvoorstel maken. De minister of staatssecretaris dient dit wetsvoorstel dan in bij de Tweede Kamer

In de Tweede Kamer zitten volksvertegenwoordigers. Dus geen ministers. Zei stemmen over het nieuwe wetsvoorstel. Als de meerderheid van de stemmen voor is, dan is het wetsvoorstel aangenomen.

In het kabinet zitten dus ministers en staatssecretarissen en in de Eerste en Tweede Kamer zitten dus volksvertegenwoordigers. Dit zijn dus geen ministers.

Elke minister heeft een eigen onderwerp. Bijvoorbeeld de minister van Defensie. Deze gaat over het leger. De minister van onderwijs gaat over het onderwijs en ga zo maar door.

De minister-president zit ook in het kabinet. Hij is eigenlijk de belangrijkste persoon van het kabinet. Hij geeft daaraan leiding.

Toegevoegd na 1 minuut:
De ministers in het kabinet horen bij een bepaalde partij. Die partijen waarbij de ministers horen zitten in de coalitie. Dit is vaak een meerderheid van de volksvertegenwoordigers zodat je een grote kans van slagen hebt bij het indienen van een wetsvoorstel. Alle overige partijen zitten in de oppositie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1. Nee het kabinet is niet hetzelfde als de 2e kamer. Het kabinet is namelijk alle ministers en staatssecretarissen bij elkaar.
2. Nee volgens de grondwet mag een minister die taak er niet bij hebben. (dus ook niet de minister-president)
3. Een coalitie zijn verschillende partijen bij elkaar gevormd. Die dus samenwerken. Dit word gedaan door een formateur. Partijen zitten sowieso niet in het kabinet dus ik neem aan dat u de 2e kamer bedoelt. Een deel van een coalitie kan natuurlijk in de 2e kamer zitten. Alleen wordt je in de 2e kamer op naam gekozen en dus niet per partij. Hoeveel leden jij als partij in de 2e kamer hebt houdt ook in hoeveel zetels je als partij hebt.