Een stem op de PVV is een proteststem?

Ik kan me nog herinneren dat de SP veel stemmen kreeg de laatste verkiezingen, na een wat rechtse regering. Het is zo opvallend, heb je een linksachtige regering en het gaat niet goed, lopen ze massaal over naar rechts. Heb je een rechtsachtige regering lopen ze massaal naar links. Het lijkt wel of het een aantal mensen niet uitmaakt van welke signatuur een partij is. De gewone 'man/vrouw' op de straat lijkt het niet uit te maken. Ik vind Wilders een aan Islamafobie lijdende VVD'er. Dus niet voor de gewone 'man/vrouw'. Ik kan me niet herinneren dat de VVD iets positief heeft bijgedragen voor deze groep, alleen voor de beter bedeelden onder ons. Denk aan ons zorgstelsel, duur voor de armen, een lachertje voor de rijken, die voorheen particulier verzekerd waren. Dan heb je nog de vlaktax, weer ongunstig voor arme mensen, zeer gunstig voor rijke mensen. Ik was particulier verzekerd en heb een royaal inkomen, maar ik kan het niet verkroppen dat juist de arme mensen relatief de meeste lasten moeten dragen. Het zorgt ervoor dat (kleine) criminaliteit zal toenemen, het geld moet toch ergens vandaan komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Echte politiek gaat om samenwerken, concessies doen, plannen maken die je ook uit kunt voeren, en dat ook nog eens in internationaal verband.

De PVV is meer een roepende in een woestijn. Als Geert straks de derde partij wordt, en dan weer steeds de kamer uit loopt als hij niet zijn zin krijgt, gaan de mensen weer een andere partij zoeken om hun proteststem aan te geven. Op die manier is het inderdaad net een flipperkast, dan weer ping links, dan weer pong rechts.

Hetzelfde zie je in bijv. Frankrijk: dan weer een socialist, dan weer een libaraal, bijna om en om. En omdat de president daar moet samenwerken met een landelijk politiek orgaan, werkt dit nog wel eens spanning in de hand... Of het voorkomt kortzichtige acties ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het verhaal kan ik helemaal bevestigen, tot de laatste regel, daar ben ik het dan niet mee eens...

En inderdaad een stem op Wilders is een proteststem, het is politiek terrorisme met een beetje fantasie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zo gaat dat altijd maar weer, vanaf de tijd van Boer Koekoek. Je hebt het overigens over het zorgstelsel en belastingvoet, zaken waar Wilders zich helemaal niet mee bezig houdt. Hij heeft geen partij, dus ook geen partijprogramma. Hij is de leider van een 'beweging' (net zoals Rita) met slechts één agendapunt.
De rest interesseert hem geen bal.
14 jaar geleden
Armoede is nimmer een vrijbrief om tot criminaliteit over te gaan omdat 'het geld ergens vandaan moet komen'.
Er zullen zeker veel proteststemmen tussenzitten, maar doorgaans zullen deze stemmers die stelling verwerpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, mensen vinden het tijd voor een grote schoonmaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt: 'Ja', mensen vinden het tijd voor een grote schoonmaak. ;-)
Proteststem vind ik te kort door de bocht ; er zijn echt mensen die hun keuze voor een wellicht minder voor de hand liggende partij voor zichzelf goed kunnen motiveren.
Wat in de politiek heel belangrijk is, is de baláns tussen links en rechts. Hoe wiebeliger die balans, of hoe verder doorgeslagen naar de één of andere kant, hoe heftiger de 'protest' of balans-stemmen. Vooral de laatste jaren wiebelt het nogal, en omdat er aan beide zijden niet echt veel aanvaardbare alternatieven zijn, blijft het veilige midden zo groot en zweven mensen zo vreselijk lang voor ze uiteindelijk vaak in het stemhokje pas beslissen op welke knop ze gaan drukken.
Door de -toch wat links getinte, en dan druk ik me heel voorzichtig uit - media, die toch op een zeer gekleurde manier informatie geeft over 'wat er op de markt is' zijn mensen niet eens echt heel erg goed op de hoogte van wat er precies ter rechterzijde speelt, en wordt de illusie gewekt dat het alleen mensen zijn met oppervlakkige, minderwaardige (dan ineens wel ; Waardenrelativisme geldt blijkbaar niet voor 'rechts') 'onderbuikgevoelens' zijn die rechts stemmen. Alsof alle stemmen op links zo gefundeerd zijn ; die stoelen in de praktijk ook vaak op financieel eigenbelang en afkoopgedrag van schuldgevoelens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is het gevoel 'niet gehoord te worden' door de politiek.

ook op die manier dacht TON op basis van wat de kiezer wil, een programma te kunnen maken.....
helaas....

Het gevoel niet gehoord te worden leidt tot steeds harder roepen en schreeuwen, en niet tot nadenken en tot politiek zinvolle activiteit helaas...