Heeft Turkije een bijzondere relatie met het "derde oog"?

Waar ik ook kom in Turkije, het "derde oog" is alomtegenwoordig. Overal hangt het aan de muur.

Wat is de culturele en/of religieuze achtergrond hiervan?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Het oog: "Nazar Boncuk" genoemd (ook wel "boos oog") dient als bescherming.

Het komt voort uit het bijgeloof dat een persoon een vloek over een ander kan uitspreken. Om dit te voorkomen is door de oude Egyptenaren een blauw glazen oog gecreëerd, dat de vervloeker recht aankijkt, alsof het wil zeggen: "Ik zie wat je doet en je zult er niet mee wegkomen".

Oorspronkelijk komt het dus niet uit Turkije maar uit Egypte.

Toegevoegd na 1 uur:
Het oog schijnt zijn weg door Europa gevonden te hebben:
"Het geloof in het boze oog verspreidde zich ook naar Noord-Europa, vooral in Keltische gebied. De oude Romeinen kenden het boze oog ook al, onder de naam oculus malus."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Boze_oog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps. Daar heb je gelijk in (maar echt vriendelijk kijkt het oog ook weer niet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Griekenland en in landen in Afrika gelooft men ook in het boze oog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie: Wiki noemt het overigens ook: Boos oog.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boze_oog

Andere antwoorden (1)

Ik ken dat als het oog van Fatima:

Het wakende
oog van de
heilige Fatma

De heilige Fatma was destijds de enige vrouw met
blauwe ogen. Zij werd door iedereen vol nijd
bewondert. Door de vele boze, nijdige (NAZAR)
blikken, werd een oog blind.
Sinds toen werd het blauwe oog (NAZARLIK) als
talisman beschouwd, dat voornamelijk beschermt
tegen ziekten en ongeluk.

Bij de bevolking wordt het wakende oog van de
heilige Fatma beschouwd als een geliefd geschenk
met een grote betekenis.

Toegevoegd na 1 minuut:
Fatima was de meest geliefde dochter van de profeet.
Misschien kom je ook nog de hand van Fatima tegen op deuren of muren van een huis, dient om de bewoners te beschermen.