Is er in Nederland (ooit) sprake (geweest) van een melting pot, of is leven wij toch meer in een etnische mozaïk...?

en wat is precies het verschil tussen een melting pot, een etnische mozaïek en een multiculturele samenleving?...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

In Nederland is de meltingpot nooit een issue geweest. Eigenlijk zijn vanaf het eerste begin alle denkbare culturen hier zo veel mogelijk gescheiden gehouden.

Het idee van een melting pot is dat in een samenleving met iverse culturele achtergronden, mensen gezamelijk op zoek gaan naar een nieuwe gemeenschappelijke cultuur en indentiteit, waarbij de oude wel een rol mag spelen, maar nooit een hoofdrol. Iedereen gooit zijn eigen ingredienten in de nieuwe ' soep' . In de praktijk werkt het helaas niet zo best. Ze vereist namelijk niet alleen dat nieuwkomers hun eigen cultuur gedeeltelijk opgeven, maar dat ook de ontvangers dat doen - en daar wringt hem meestal de schoen.

Het mozaiek dat we in Nederland hebben heeft meer weg van een groot bord waar iedereen zijn eigen portie oplegt, en iedereen, oh, wonder, lekker van zijn eigen hoekje blijft eten. Ook dat schiet helaas niet op.

Dan zou er nog een optie denkbaar zijn waarin nieuwkomers zich zouden moeten aanpassen aan de heersende cultuur, maar helaas is ook die niet altijd eenduidig genoeg om dat handen en voeten te geven. Zet zo maar eens vijf types Nederlanders naast elkaar, en bepaal aan welk van die stereotypen je nieuwe buurman moet voldoen. Dikke kans dat je met drie van de vijf al niet zo blij bent. En je eigen achtergrond gum je ook niet zomaar uit, zelfs niet als dat alleen buiten je eigen vier muren zou moeten.

Nederland is voornamelijk een mozaiek, omdat bevolkingsgroepen hier zeer streng gescheiden worden gehouden (zo is er overheidsvoorlichting in elke denkbare taal, waar wij hier in Duitsland met het woordenboek in de hand gewoon zelf hebben uit te zoeken hoe en wqat (en terecht trouwens), en zien we zelfs een nieuw soort verzuiling optreden (met name in de moslim-hoek trouwens). Zo nu en dan worden er wel (foute) pogingen ondernomen om het meer een meltingpot te laten zijn (afschaffen sinterklaas, suikerfeest op school vieren etc) maar wanneer dat geforceerd gebeurd, roept het in de regel alleen maar weerstand op., Van alle kanten trouwens. Een meltingpot is meer iets dat over meerdere generaties heen spontaan moet ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede uitleg.

Andere antwoorden (1)

Als er ergens een melting pot is, dan is het wel in Nederland. Wat denk je al die invloeden, die parende mensen, dat zeevarende landje met al die havens, daar kwam wat binnen hoor. Na de Germanen hebben we de Angelen en de Saksen en Noormannen en de Spanjaarden en de Hugenoten, de Joden, de Grieken, Italianen, Duitsers, etc, etc, Indische Nederlanders, Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders. En nu zullen de Turken Marokkanen en die honderden andere volkeren die we hier hebben wonen, heus ook wel gaan melten.

Ze zullen op den duur, heus wel gaan ontdekken, om maar een echt Nederlands gezegde te gebruiken, ""aan welke kant hun boterham wordt gesmeerd"".
Je moet je wel realiseren dat dit oud-Nederlandse spreekwoord voor iedereen geldt. Er zijn inmiddels bedrijven onder Arabische vlag, onder Chinese vlag, onder Amerikaanse vlag. We worden op dit moment uitverkocht.