Is zwakbegaafdheid een reden om niet de doodstraf te krijgen?

De 40-jarige Teresa Lewis wordt, indien er geen gratieverlening komt, deze maand ter dood veroordeeld in de Verenigde Staten. Daar is een hoop discussie over gezien het feit dat de vrouw zwakbegaafd is. Op 23 september krijgt Lewis een dodelijke injectie toegediend. Ze kan ook nog 'kiezen' voor een andere optie, de elektrische stoel. Lewis zit sinds 2002 vast voor de moord op haar man en haar stiefzoon. Ze heeft daarvoor twee huurmoordenaars ingeschakeld, bekende ze. Het was haar om de levensverzekering te doen van 275.000 euro. Volgens een reconstructie van de moorden schoten twee mannen haar gezinsleden neer in het huis. Lewis zou pas na 45 minuten de politie hebben gebeld. Toen agenten aankwamen wist de man nog net te vertellen "mijn vrouw weet wie het gedaan heeft". Velen vragen zich af of het proces tegen Lewis wel eerlijk is verlopen. Ook omdat ze erbarmelijk scoorde op twee IQ-testen, eerst 70 en later 73. Het Amerikaanse Hooggerechtshof kwalificeert iemand met een IQ van 70 als mentaal gehandicapt. Volgens psychologen zou de vrouw zeer vatbaar zijn voor manipulatie. Een van de huurmoordenaars, die zichzelf later van het leven beroofde, had in 2003 een brief geschreven waarin hij zou hebben gezet dat hij degene was die het plan had bedacht en dat hij Lewis had gezien als een makkelijke prooi. De advocaat van Lewis hoopt dat de gouverneur het gratieverzoek inwilligt."
Ik ben tegen de doodstraf (andere discussie). In hoeverre is het niveau van begaafdheid van belang?

13 jaar geleden

Het beste antwoord

Of het een reden is om de doodstraf te krijgen ligt geheel aan de regels en wetten van het desbetreffende land. Hier kunnen andere geen invloed op uitoefen helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee dat is niet DE reden om de doodstraf niet te krijgen.

De doodstraf had al lang geleden afgeschaft moeten zijn!

Dus welke reden dan ook,...elke reden is voor mij een goede. Wat dacht je van deze; Is Homo sapiens sapiens een reden om niet de doodstraf te krijgen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Het gaat meer om of voor deze vrouw gratie moet krijgen vanwege haar zwakbegaafdheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja natuurlijk! Gratie is voor mij te weinig.
Doodstraf moet niet meer mogen.
Je IQ is een subjectieve maatstaf en kan ook alleen subjectief gemeten worden. Wat mij betreft is het niveau van begaafdheid niet van belang. (Omdat ik sowieso tegen de doodstraf ben.) Voor de wet aldaar is het wel van belang.

Het belangrijkste is in elk geval dat de maatschappij niet weer wordt blootgesteld door 't vrijlaten van betrokkene.
In tegenstelling wat iedereen denkt, kost een doodstraf meer dan levenslang:
http://www.deathpenalty.org/article.php?id=42
Echter de reden is wel vreemd - als je 'slechts levenslang' krijgt, heb je blijkbaar minder recht op... recht.
Dus op dit moment zit er voor de VS geen voordeel aan de death penalty - anders dan psychologisch naar de bevolking toe (en natuurlijk een enkele ontsnapping zo nu en dan).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij betreft zou het geen maatstaf moeten zijn. Je moet rekening houden met de persoon van de dader. Ook als je verstandelijke vermogens beperkt zijn, kun je voor het goede of het kwade kiezen. Je kunt moeilijk volhouden dat ze de rijkwijdte van haar daad niet heeft kunnen overzien door haar verstandelijke beperking.

Het verhaal van de huurmoordenaar dat hij Lewis als prooi zag, begrijp ik niet. Hij wordt net zo hard gestraft als hij de moord in opdracht van Lewis uitvoerde als zonder die opdracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Het ging meer om dat hij de opdracht aannam omdat ze zwakbegaafd was en dus 'makkelijk' een prooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
reikwijdte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oeps! dank Ineke
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die opmerking van die huurmoordenaar zou kunnen suggereren dat hij die vrouw tot deze actie gebracht heeft, terwijl zij misschien niet besefte hoe of wat.
En in brieven die bij zelfmoorden achterblijven staan nogal eens bekentenisachtige dingen. Dus dan roept het extra de vraag op: in hoeverre is deze vrouw ten volle verantwoordelijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus de huurmoordenaar heeft de vrouw op het idee gebracht hem de opdracht te geven te doden. Waarom zou hij dat doen, het lijkt niet waarschijnlijk dat zij de opdracht zou geven een moord te plegen terwijl ze de consequenties niet besefte en waarom zou de vrouw daarvan slachtoffer zijn? Als het voor het geld was, had de huurmoordenaar beter betaling vooraf kunnen eisen om vervolgens de moord niet te plegen, of had de huurmoordenaar ook een laag IQ?
In Nederland kan er rekening mee worden gehouden: je kan ontoerekeningsvatbaar worden verklaard.
Ik weet alleen niet of dat in Amerika ook bestaat.
Daarnaast moet er worden vastgesteld dat ze ontoerekeningsvatbaar was tijdens de daad die ze gedaan heeft. Dat is al vrij lastig aangezien die psychiater er tijdens de moord niet bij is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Annswers;

Beetje dubbelop; in een beschaafd land geldt verminderde toerekeningsvatbaarheid (tijdelijk of anderszins) als verzachtende omstandigheid. Aan de andere kant; beschaafde landen zouden in mijn optiek de doodstraf in eerste instantie al nooit uitvoeren.
Helaas leert de geschiedenis dat het in Amerika niet altijd zo wordt gezien.Zie linkje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben niet goed op de hoogte van het Amerikaanse recht, maar uitgaande van het Nederlandse recht kan zwakbegaafdheid zeker een invloed hebben op de toerekeningsvatbaarheid van de dader.

Het zou goed kunnen zijn dat de dader zo zwak begaafd is dat hij zijn daden niet goed overziet dat een verminderde toerekeningsvatbaarheid wordt aangenomen. Dit heeft tot gevolg dat de daad wel aan de dader wordt toegerekend, maar dat een mildere straf wordt opgelegd. In dit geval zou dan de doodstraf kunnen worden ontlopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo achterlijk ben je nu ook weer niet als je huurmoordenaars inschakelt om een dikke verzekeringspremie op te strijken.
Met een score van 70 op een IQ-test (die je overigens beduidend makkelijker naar beneden kunt vervalsen dan naar boven !) weet je eigenlijk nauwelijks de waarde van geld, en ligt het beramen van een dergelijke misdaad eigenlijk maar nauwelijks binnen je mogelijkheden.

An sich zou begaafdheid indien bewezen een punt kunnen zijn (hoewel het herhalingsrisico in die gevallen natuurlijk niet per se kleiner is), maar we weten daarvoor gewon te weinig details.

Afgezien daarvan ben ik sowieso geen voorstander van de doodstraf.