Mogen amerikaanse toeristen onder de 18 auto rijden in Nederland tijdens hun verblijf?

In amerika mag je rijden vanaf je 16de
In nederland vanaf je 18de

Toegevoegd na 4 minuten:
Ze hebbe wel al hun rijbewijs

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel hebben

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak hebben ze nog geen rijbewijs, maar een learners permit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SuzyQ hou op alstjibliefy
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh? Het is maar een goedbedoelde aanvulling, ik dacht dat het interessante informatie bij de vraag was. Heb ik jou iets aangedaan?

Het beste antwoord

Nee dat mag niet. In Nederland gelden de Nederlandse regels. Hier mag je pas auto rijden vanaf je 18e.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik dacht dat je in Nederland 17 jaar en 11 maanden moest zijn om te mogen rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, mag niet!

Als wij europeanen naar de usa gaan en daar willen autorijden, moeten we een internationaal rijbewijs aanvragen om daar te mogen rijden! Dit geld voor hun ook als ze hier willen rijden. Voor die mensen uit de usa, is zo'n rijbewijs alleen te krijgen vanaf 18 jaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord twee geldt bij langduriger verblijf, je mag niet autonoom rijden als je geen 18 bent dus ook niet 17 jaar en 11 maanden, je mag dan (meen ik ) wel lesrijden , maar dat is geen autonoom rijden.
Dus onder de 18 en zonder rijbewijs mag het NIET, PUNT.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NEE!

In nederland geldt nederlandse wetgeving. Toelichting overbodig?! Je mag je zelfs afvragen of USA rijbewijs geldig is in nederland. Dat is het niet, hiervoor heb je dan een internationaal rijbewijs nodig. Is feitelijk ook niet meer dan een papiertje dat je in NL bij de anwb kunt kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, in Nederland mogen personen pas vanaf hun 18de jaar een auto besturen, mits ze ook in het bezit zijn van een rijbewijs.

Even inhakend op andere antwoorden:
Al een tijdje zijn er geluiden dat er een wetswijziging aan gaat komen, die het mogelijk maakt, dat men al voor het 18de jaar rijles kan volgen. Dit is echter nog niet rond. Ook rijles is dus nog steeds pas vanaf 18 jaar.

Buitenlanders hoeven geen internationaal rijbewijs aan te vragen, als ze in Nederland willen rijden, als ze een geldig rijbewijs hebben, van hun eigen land. Pas als ze langer dan 185 dagen achtereen in ons land blijven, gaan er andere regels gelden. Mensen van buiten de EU moeten dan een Nederlands rijbewijs gaan halen, door examen te gaan doen. Mensen van binnen de EU kunnen hun europese rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs.
13 jaar geleden
Even vanaf gezien dat als je automaat-rijbewijs heb hier in Nederland geen schakel mag rijden, komt er nog iets bij. Als je een auto wilt huren moet je 18 zijn, en zomaar van iemand lenen geldt de verzekering wellicht niet als je nog geen 18 ben.

Toegevoegd na 16 minuten:
Je zou het best bij de plaatselijke politie kunnen langsgaan en vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De regels van het land waar je bent gelden, niet die waar je vandaan komt. Als je als 18 jarige bijvoorbeeld naar V.S. zou gaan mag je daar geen alcohol, omdat dat daar pas vanaf 21 mag.