Waarom is iedereen tegenwoordig verzekerd?

EDIT: bijna iedereen

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom concludeer je dat? Volgens mij is deze stelling helemaal niet waar.

Het beste antwoord

Ten eerste, niet iedereen is verzekerd.

Een zorgverzekering is verplicht in Nederland: zoals ze het noemen, iedereen heeft een verzekeringsplicht. Hier zijn uitzonderingen op, namelijk de gemoedsbezwaarden - die al door C4th genoemd zijn, want het zijn meestal de zwaar christelijke personen op de Bible Belt. Gelukkig hebben zij inderdaad een vangnet omdat als er echt iets aan de hand is zij door de kerk geholpen worden. Je ziet trouwens ook veel van dit soort mensen die het gemoedsbezwaarde zijn teveel gedoe vinden - je zo laten registreren is niet makkelijk, in een landje als dit waar 'men' het liefst iedereen zo verzekerd mogelijk wil zien! Deze mensen verzekeren zich bijvoorbeeld bij een verzekering als Prolife of-hoe-heet-die-andere-christelijke-verzekering-ook-weer, met alleen de basisverzekering en het hoogst mogelijke eigen risico, dus zo minimaal mogelijk.
Wat ik erger vind dan de onverzekerde mensen die gemoedsbezwaarde zijn, en er dus bewust voor hebben gekozen, zijn de mensen die onbedoeld niet verzekerd zijn, of puur omdat zij het niet kunnen betalen. Zij hebben geen kerk die ze opvangt mocht het nodig zijn, en op het moment dat ze naar het ziekenhuis moeten hebben ze een enorm probleem. Het ziekenhuis mag niemand wegsturen, maar ze krijgen dan wel degelijk zelf de rekening gepresenteerd - en als je je zorgverzekering al niet kan betalen, dan kan je dat met een ziekenhuisrekening al helemaal niet. In de tijd dat ik op de klantenservice van een grote zorgverzekering werkte, was het devies dan ook: als je zo iemand aan de telefoon krijgt, meteen inschrijven. Ze kunnen altijd nog overstappen per 1 januari als ze dat willen, maar dan zijn ze tenminste verzekerd als ze over een uur een ongeluk krijgen! Dit soort mensen die er over belden waren trouwens meestal blij dat het direct kon, want ze beseften ineens dat ze niet verzekerd waren en morgen naar het ziekenhuis moesten bijvoorbeeld...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

verzekeren is nodig omdat bepaalde risico's onbetaalbaar zijn als je gemaakte schade zelf moet betalen. Denk aan letselschade.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vraag me af waar je op baseert dat iedereen verzekerd is. Dat is absoluut niet zo.
Gezien jouw eerdere uitingen heb ik zo'n vermoeden dat jij ook niet verzekerd bent. Ik woon in de buurt van één van de bible-belt plaatsen en daar is een groot aantal onverzekerden. Mocht er iets gebeuren, dan helpt de hele kerkelijke gemeente wel mee om de gedupeerde te helpen.

Ikzelf heb uiteraard een autoverzekering omdat dat verplicht is en verder sluit ik altijd een reisverzekering af, maar dat doe ik eigenlijk alleen maar af om te voorkomen dat er iets gebeurt. De ene keer dat ik hem vergat had ik hem nodig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een verzekering kan toch niets voorkomen? in het ergste/beste geval krijg je wat centjes...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, het is puur het Murphy-geval dat ik altijd heb. Net de ene keer dat je niet verzekerd bent, gebeurt er wat en al die andere keren niet, dus dan maak ik er maar van dat als ik wel een reisverzekering heb, er niets gebeuren zal!
Omdat dat verstandig is. Een mens wil zich verzekeren tegen de gevolgen van onzekere voorvallen die hij niet kan of niet wil dragen.

Je volgende vraag zou kunnen zijn: waarom willen mensen die gevolgen van die onzekere voorvallen steeds minder dragen?

Omdat we ons van de gevolgen steeds bewuster zijn. Door betere opleiding en informatie (reclame) worden de gevolgen van die onzekere voorvallen er behoorlijk ingewreven, dus gaan we ons van de weeromstuit verzekeren. Dat is de vrije markt:)

Ook accepteerden we vroeger ons lot makkelijker. Door minder geïnformeerd zijn dus. En daardoor moesten we wel een groter vertrouwen in 'hogere machten' hebben. En dat vonden we voldoende. Dus ook de ontkerkelijking zal een rol spelen.

Of het nu beter of slechter is? geen idee. Dat mag ieder voo zichzelf bedenken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat als ik met mijn auto een ongeluk veroorzaak, het niet meer dan redelijk is dat de overige betrokkenen schadeloos gesteld worden. Maar dat kan ik misschien zelf niet dragen. Daarom stop ik samen met een hoop andere mensen geld in een fonds. als één van ons een ongeluk veroorzaakt, dragen we de schadeloosstelling samen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om verschillende redenen verzekeren we ons voor alles : 1. op wettelijke gronden 2. uit extra risicovermijding 3. omwille van gehaaide marketingboys in het verzekeringswezen 4. omwille van de toenemende aansprakelijkheid en de daaruit voortvloeiende angst om geconfronteerd te worden met hoge schadeeisen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ach, die marketingboys, daar zijn we zelf bij. En aansprakelijkheid vind ik heel normaal: you break it, you buy it. (Behalve dan dat de meeste winkels een verzekering hebben tegen 'ongelukjes' met de voorraad!)