(Hoe) ben je verzekerd als je wel je oude zorgverzekering opzegt, maar geen nieuwe afsluit?

Je kunt je oude zorgverzekering t/m 31 december opzeggen. Daarna moet je (als je niet erkend gewetensbezwaard bent o.i.d.) uiterlijk 31 januari een nieuwe zorgverzekering afsluiten.

Stel dat je je oude zorgverzekering al hebt opgezegd, en vervolgens begin januari in coma raakt en intensieve zorg nodig hebt, wellicht inclusief operaties - en dat dit gebeurt nog voordat je een nieuwe zorgverzekering hebt afgesloten. Ben je dan verzekerd? Zo ja, hoe?

Cryofiel
5 maanden geleden

Antwoorden (2)

Als inwoner van Nederland ben je verplicht je te verzekeren voor je ziektekosten.
Indien je je niet verzekert (bijvoorbeeld door je zorgverzekering op te zeggen en geen nieuwe af te sluiten) wordt je gemeld bij het CAK. Het CAK voert namelijk de Regeling Onverzekerden uit. Zij laten je vervolgens weten, dat je je binnen drie maanden alsnog moet verzekeren. Doe je dat niet dan wordt er een boete opgelegd. Verzeker je je nog steeds niet, krijg je nog een tweede boete.
Daarna meldt het CAK je aan bij een zorgverzekeraar. Dit is zeker niet gratis. Het CAK houdt namelijk 12 maanden premie op je inkomsten in. Deze bestuurspremie bedraag 120% van de standaardpremie. Als je geen vast inkomen hebt, waarop de premie kan worden ingehouden, krijg je de rekening toegestuurd.
Als je ziektekosten maakt in de periode, dat je niet bent verzekerd, moet je zelf de kosten betalen. Deze vallen dan niet met terugwerkende kracht onder de zorgverzekering. Dus in jouw voorbeeld, dat je in coma raakt ná 31 december en vóórdat je je hebt herverzekerd, dan zijn alle kosten voor jou tot er een nieuwe zorgverzekering voor je is afgesloten.
5 maanden geleden
Inekez1
5 maanden geleden
Als er alsnog voor 1 februari een zorgverzekering wordt afgesloten, dan geldt deze met terugwerkende kracht vanaf 1 januari. Dat kun je niet zelf meer regelen als je in coma ligt, maar familieleden kunnen dat wel in gang zetten. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/overstappen-zorgverzekeraar
erotisi
5 maanden geleden
Dit antwoord is geen juist antwoord op de vraag. Wel op de situatie dat er helemaal geen zorgverzekering was.
Die vallen dan onder de nieuwe zorgverzekering :
'Wie betaalt de zorgkosten als je nog geen nieuwe verzekeraar hebt?
Het voelt niet goed om een zorgverzekering op te zeggen zonder dat je een nieuwe verzekering hebt. Wij raden het ook zeker niet aan voor andere soorten verzekeringen. Voor de zorgverzekering is het mogelijk. Stel, het is 5 januari en je hebt je zorgverzekering opgezegd en nog geen nieuwe afgesloten. Door een ongeval kom je in het ziekenhuis terecht. Deze kosten worden niet meer gedragen door de opgezegde verzekering. De kosten vallen onder de zorgverzekering die je nog af moet sluiten.
5 maanden geleden
ronron1212
5 maanden geleden
Een verzekering die nog niet is afgesloten zal niets betalen @erotisi
Cryofiel
5 maanden geleden
Volgens de eerder gegeven reactie van Inekez1 wel...
ronron1212
5 maanden geleden
@Cryofiel na dat het CAK je een boete heeft opgelegd en je een sterk verhoogde premie over de verschuldigde en nog komende maande betaald hebt of nog gaat betalen in de toekomst
Cryofiel
5 maanden geleden
Kan maar hoeft niet.