Hoe kan je zo woke mogelijk beschrijven dat iemand van andere origine is?

Ik weet wel, het doet er niet toe, maar wel in de afrekening van een subsidiedossier waarbij diversiteit het topcriterium is. En de focus ligt hier op het feit dat ik niet alleen de "witte" Belg bereik met een hoog diploma. Waarom moet ik dit evalueren? Omdat ik hiervoor telkens de juiste methodieken moet vinden en die moet evalueren op hun efficiëntie. Ik heb de mensen zelf gewoon betrokken bij de uitwerking van die methodieken (bv een Bulgaarse dansclub, iemand uit de Roma-gemeenschap die maatschappelijk werk doet...). En zo methodien op maat ontwikkeld waardoor ik hen ook als bevolkingsgroep heb bereikt. En die methodieken interesseren de overheid.
Maar hoe verwoord ik dit nu woke? Ik mag bv.geen huidskleur vernoemen, de afkomst weet ik niet altijd (sommige activiteiten in de zomer trokken 500 mensen en meer en ik werkte niet met inschrijving enz om de drempel zo laag mogelijk te houden)...

Dus ik weet het even niet meer. Het evaluatiedocument noemt dingen nog gewoon bij naam maar ik wil de mensen met wie ik werkte betrekken en niemand voor de borst stoten.

een jaar geleden
1.8K
VisStick
een jaar geleden
Mensen van kleur
Cryofiel
een jaar geleden
Mensen van niet-Belgische origine?
paulus811
een jaar geleden
het is toch verschrikkelijk dat je niet normaal durft te omschrijven waar iets over gaat zonder dat er iemand op zijn of haar of de tenen is getrapt? Ik vind het een enge ontwikkeling.
liveisgreat
een jaar geleden
Ik begrijp het en wil er rekening mee houden maar het is ingewikkeld. Ik had "zwarte jongeren" geschreven maar werd serieus teruggefloten. Het moest "jongeren" zijn. Maar als ik zeg dat ik hen bereikte via een voetbalclub waar veel zwarte jongeren aan deelnemen, is dat niet woke, als ik alleen jongeren zeg kan ik toch niet aantonen dat dit een goede manier is om, sorry, zwarte jongeren te betrekken. Niet allemaal natuurlijk, het was maar één van de vele methodieken. Het leuke is, bij sport en zo is iedereen bv voetballer, basketballer ... dus daar speelt huidskleur geen rol. Maar in mn dossier speelt het wel een rol. Trouwens mijn Afrikaanse kapper vertelt dan tegen de klanten dat haar jongste zoon echt de mentaliteit heeft van "un blanc" want.... Er was hilariteit alom en ik voelde me echt niet beledigd. Vond het eerder interessant en ook herkenbaar.

Geef als eerste antwoord