Is er een verband tussen armoede en warme landen in de wereld?

Het valt me op dat armoede vaker voorkomt in de warmere delen van de wereld (India, Nepal, Birma, Haïti etc.). Is dit toeval of heeft het te maken met bepaalde factoren waardoor arme landen gewoonweg niet uit de armoede geholpen kunnen worden?

3 jaar geleden
2.1K
TurfGraver
3 jaar geleden
Oorzaak ligt denk ik meer in dat "koude" landen vroeger deze landen leeg roofden (en hierdoor 'rijk' werden) dan aan klimaat.
Er zijn overigens ook zat warme landen die rijk zijn.
https://pureluxe.nl/2020/07/rijkste-landen-wereld-2019/
Edraket
3 jaar geleden
@ Turfgraver.
De "koude" landen Spanje en Portugal hebben vroeger zuid- en midden America leeg geroofd maar zijn hier niet rijk aan geworden.
Voordat ze bij de EU kwamen waren ze straatarm.
tinus1969
3 jaar geleden
@Edraket; vroeger was Spanje schathemeltjerijk.
tinus1969
3 jaar geleden
India was tot pakweg de 18e eeuw juist één van de rijkste landen ter wereld. En Australie is ook warm en rijk. Er lijkt niet zozeer ene verband met warmte of koude, over de wereldgeschiedenis gezien. De laatste 2000 jaar is China meestal het rijkste land geweest, tot pakweg 1800 en China is hard op weg weer het rijkste land te worden.
De huidige rijke landen zijn de landen waar na 1750 de industriële revolutie het eerst heeft plaatsgevonden en die daarna zijn geïndustrialiseerd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee, dat komt meer door de stammen oorlogen die men daar voert tussen meerdere stammen
LeonardN
3 jaar geleden
Er lijkt in mijn ogen wel enig verband te zijn tussen armoede en temperatuur.
https://i.ibb.co/pys8ZPn/poverty-vs-temp.png Ook zijn er onderzoeken die aan lijken te tonen dat 1 graad warmere temperatuur(dan een voorgaand jaar) een negatieve impact zou hebben op de economische groei in landen die al als arm worden bestempeld. (Hetzelfde zou niet gelden voor rijkere landen).
https://newrepublic.com/article/50106/why-are-hotter-countries-poorer-countries

Antwoorden (1)

Nee, dat verband tussen armoede en warme landen is er niet als de je afgelopen duizenden jaren overziet.
De Inca's, Maya's en Azteken leefden in warme landen en waren niet arm. Het Koninkrijk Mali in de 14de eeuw was zeer rijk. Het Soeghairijk in centraal Afrika (langs de Nigerrivier) in de 14de tot 16de eeuw was ook rijk. Het oude Egypte was rijk.
Maar ook in koude gebieden waren de mensen soms rijk. Bijvoorbeeld de Vikingen die vanuit Noorwegen, Zweden en Denemarken een groot deel van Europa veroverden en er handel mee dreven en die ook de oversteek maakten naar Noord-Amerika, ver voor Columbus..
Armoede is niet zozeer een gevolg van de warmte maar van overbevolking: een gebied moet in staat zijn voldoende welvaart te leveren aan de bevolking. In de huidige warmste landen is daardoor welvaart nagenoeg afwezig.