Wat is Duurzame Dinsdag?

Mijn kennissenkring heeft het over winnaars die in september in de prijzen vallen met hun duurzame ideeën of initiatieven. Het is voor het eerst dat ik hoor over Duurzame Dinsdag. Wat betekent Duurzame Dinsdag en sinds wanneer bestaat deze dag eigenlijk?

3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

De eerste dinsdag van september is Duurzame Dinsdag. Een bijzondere dag waarop duurzame ideeën en initiatieven een podium krijgen in politiek Den Haag. Het kabinet neemt op deze dag de Duurzame Dinsdag-koffer in ontvangst met honderden duurzame ideeën en initiatieven uit alle hoeken van onze samenleving. De meest duurzame, innoverende en onderscheidende ideeën en initiatieven maken kans op prijzen en de mogelijkheid om het idee of initiatief een extra impuls te geven.
De politiek is verantwoordelijk voor het beleid in Nederland, maar wie weet beter wat er in de samenleving speelt dan de 'gewone man' zelf? Het aanbieden van de koffer staat dan ook symbool voor onze maatschappij, waarin enorm veel kennis, initiatief en creativiteit voor handen is op het gebied van duurzaamheid.
'Duurzame Dinsdag' wordt sinds 2004 georganiseerd door IVN (Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid) in samenwerking met een aantal partnerorganisaties. Het concept van 'Duurzame Dinsdag' bestaat uit een aantal elementen:
* het verzamelen van duurzame initiatieven vanuit de samenleving;
* het aanbieden van deze initiatieven aan een lid van het Kabinet op de eerste dinsdag in september met als doel de initiatieven te laten ondersteunen door de diverse departementen;
* het monitoren van de inzet en resultaten die betreffend lid van het kabinet bereikt ten aanzien van de ondersteuning van de initiatieven;
* het organiseren van een debat tussen burgers, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, bedrijven en politici over duurzaamheid.