Wat kan ik doen als de politie en de gemeente niks doen aan geluidsoverlast?

We wonen in het centrum van Rotterdam, waar het natuurlijk erg druk is. Voor ons huis is er een groot plein met bankjes. Op warme zomeravonden is het een ontmoetingsplek voor veel mensen. Helaas komt het vaak voor dat er wordt gedronken, lachgas wordt gebruikt of geblowd. Soms wordt er ook muziek aangezet tot ’s ochtends vroeg. We bellen heel vaak het landelijk service nummer van de politie om een melding te maken. Tevergeefs, want meestal krijgen we te horen dat het erg druk is en dat de politie er geen tijd voor kan maken. Ik begrijp dat de politie zich moet richten op urgentere zaken, maar daardoor stopt de overlast niet. Los van de herrie deze mensen veroorzaken, laten ze negen van de tien keer troep achter. Het drank-en drugsgebruik leidt ook tot ruzies of vechtpartijen, die weer aandacht trekken van nog meer voorbijgangers (dus nog meer mensen en lawaai).
Ongeveer twee maanden geleden hebben we een brief opgestuurd naar de burgemeester, die door alle buurtbewoners is ondertekend. Helaas hebben we nooit een reactie ontvangen en merken we dat de overlast niet verminderd is. De wijkagenten vertellen ons dat we moeten blijven bellen, omdat er dan een dossier wordt opgebouwd waardoor ze er meer aandacht aan zullen besteden. Toch wil ik graag weten welke andere oplossingen er zijn om de overlast te stoppen. Op dit moment voel ik me erg machteloos en ervaar ik, net zoals vele andere buurtbewoners, een verstoorde nachtrust en een onveilig gevoel in de wijk.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
Antoni
3 jaar geleden
Heb je al eens geïnformeerd waarom je geen reactie kreeg van de burgemeester? Hij is, voor zover ik weet, wettelijk verplicht een reactie te sturen binnen 30 werkdagen, dus zes kalenderweken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat heb ik nog niet gedaan. Ik ben wel van plan om een herinneringsbrief te schrijven om de eerste brief onder de aandacht te brengen.

Antwoorden (1)

Een Mosquito aan je muur hangen en die af en toe aanzetten als het de spuigaten uitloopt.
Want ambtelijke molens malen traag.