Waarom wordt er geroddeld?

mensen lijken nooit genoeg te hebben aan zichzelf en maken door roddels het leven van andere mensen zuur...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Omdat :
-mensen vaak zelf gunstig willen afsteken tegen het beeld wat ze van anderen schetsen. ( bijv. " X is zo'n slechte moeder, die geeft haar kinderen suikerbrood" waarmee Y suggereert zelf een verstandige moeder te zijn die geen zoetigheid verstrekt.
- mensen te laf zijn om rechtstreeks aan iemand te zeggen wat men van bepaald gedrag vindt;
- uit verveling in eigen bestaan , parasiteren op de inhoud die anderen aan hun bestaan geven;
- uit afgunst (bijv. op de weelde van buren : " Snap jij waar ze 'het' van doen? Ik heb zo'n vermoeden dat ze sjoemelen met ...Laatst hoorde ik ook al zoiets..enz.)
Roddelen heeft overigens ook een positieve kant. Stel dat er nooit iemand iets over je zegt waar je niet bij bent. Dan ben je waarschijnlijk een kleurloze of een zeer eenzame figuur. Laat maar lekker kletsen dus..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Tijdens het roddelen worden meestal de minder positieve nieuwtjes over anderen besproken. Door negatief over anderen te praten, krijgen de gesprekspartners al snel het idee, dat zij hun zaakjes beter voor elkaar hebben, dan de mensen, waarover geroddeld wordt. Dit geeft ze weer een goed gevoel.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Waarschijnlijk te veel vrije tijd en te weinig om handen. Mensen hebben gewoon problemen om zich met zichzelf te bemoeien. Het is veel makkelijker om bij een ander te beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onschuldige kletspraatje.
Zie verder
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20070829_waaromroddelenwij01

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook deze vraag!
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/6552
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dat onzeker is. Je neemt een beetje polshoogte bij de eene vriending, om te kijken of ze jouw meer mag dan de ander, door over die ander te roddelen. Denk ik teminste. Een soort van Teretorium.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roddelen kent heel veel gradaties: van iets negatiefs zeggen over een ander waar deze niet bij is tot iemand achter zijn/haar rug om finaal de grond in boren.
Het 'milde roddelen' heeft wel degelijk een functie. Binnen een bedrijf komen mensen er via roddelen achter met wie ze zaken kunnen doen en met wie niet. Als je dat allemaal zelf moet ontdekken, kost dat veel te veel tijd.
"Ja", zul je zeggen, "maar kun je dat niet gewoon doen waar die persoon bij is?" Soms wel, maar vaak ook niet; het onderwerp kan gevoelig liggen bij het lijdend voorwerp, een conflict zou daardoor onnodig kwetsend kunnen zijn.
Vaak is het ook zo dat de roddelaars niet zo goed zijn in het hanteren conflicten en die dus uit de weg gaan door achter mensen hun rug te praten. Het komt vaak voor dat mensen op die manier hun irritaties en frustraties luchten. Niet dat dat veel zin heeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er mensen zijn die zich zo onzeker voelen, en vaak een laag zelfbeeld hebben, dat ze fijn vinden om over anderen te praten en te oordelen, zodat ze zich superieur voelen, ook al is het dan maar voor een kort moment.
Door in groepjes over anderen te praten, de grond in te stampen, woorden te verdraaien, wordt er heel veel kwaad aangericht.
Het leven is al zo kort, laten we die tijd gebruiken om positief in het leven te staan, en dat ook uit te stralen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken leuk uitspraak over roddelen.

Roddel maar maak me bekend.
laat zien dat je 100% fan van mij bent. ;-)