Wie weet een goeie methode om namen goed te onthouden

Je kent het wel, je bent in een nieuwe groep en zoveel nieuw gezichten en namen.
Ik ben van het type een gezicht vergeet ik nooit maar namen ??
ik voel me erg ongemakkelijk als ik iemand een week geleden om zijn naam heb gevraagd en het daarna niet meer weet. ik zal niet de enige zijn, denk ik, maar ik wil daar een punt van maken. een leerpunt dus
iemand een goeie methode ?

13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, dan heb je nog geluk. Ik kan én geen namen én geen gezichten onthouden. Ik kan een collega in de winkel tegenkomen en niet weten dat het een collega is (meestal komt zo iemand me wel vaag bekend voor) en al helemaal niet op de naam komen.
Pas als ik mensen langere tijd ken lukt het om naam en gezicht te koppelen en te onthouden.
Mijn strategie: ik zeg dit altijd op de eerste dag en waarschuw dat ik iemand niet zal herkennen. Dat helpt echt. Sinds ik dat doe ken ik gezichten en namen veel sneller omdat ze me nu helpen om te onthouden. Ze zeggen dan: je weet nog hoe ik heet he? En noemen dan nog eens hun naam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herkenbaar, we hadden het er net over hier, al die vrienden van mijn zoons die hier over de vloer komen, ik ken ze van gezicht, maar namen......
En dan veranderen die 'koppie's' ook nog eens als je ze een tijd niet gezien hebt, of ze zijn ineens 20 cm langer :)
Amadea
13 jaar geleden
En hetzelfde ontdek ik nu ook bij Goeie Vragen: enkele beantwoorders die ik eerst herkende aan hun plaatje hebben ineens een andere avatar. Dat vind ik eigenlijk niet zo leuk......

Het beste antwoord

Voor mijn werk ontmoet ik iedere dag een 8tal nieuwe mensen. Vroeger lukte me het totaal niet om ze te onthouden.

Door 1 simpel ding te veranderen lukte het me van de ene op de andere dag:

Je moet bewust luisteren als iemand z'n naam zegt. Als je nieuwe mensen ontmoet krijg je heel veel verschillende indrukken binnen (hoe ziet hij eruit, vind ik hem leuk, vind hij of zij mij leuk, ...). Hoe vaak gebeurt het niet dat iemand z'n naam zegt en twee seconden later weet je het al niet meer.

Die indrukken moet je allemaal aan je voorbij laten gaan. Concentreer je op de naam en zeg tegen jezelf: "ik ga deze naam onthouden". Alleen maar focussen op de naam in het begin.

Lijkt simpel maar het werkt super, je zal zien.

Nog een paar kleine tips:
- Heel vaak heb je iemand z'n naam niet gehoord (het was te rumoerig, hij stompelde, ...). Aarzel dan niet om zijn naam nog een keer te vragen. "Sorry? Hoe was je naam?" Veel mensen durven dit niet omdat ze bang hebben dat het onbeleefd overkomt. Het tegenovergestelde is waar. Het is net een eer dat je de moeite doet om iemand zijn naam goed te horen. Het geeft aan dat je belang geeft aan hoe die persoon heet.

- Ezelsbruggetjes zoals hierboven vermeld werken inderdaad goed. Je hebt je goed geconcentreerd om iemand z'n naam te horen, nu komt het erop aan om iemand z'n naam te onthouden. Die noemt Jan, net als mijn oom. Zij noemt Angelie, zoals Angelina Jolie, ...

- Doe om de 15 minuten een keer een check-up. Ga alle namen nog eens af (in je hoofd) . Dat was Jan, die was Piet, ...

Veel succes Capthavoc!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
capthavoc
13 jaar geleden
j noemt mijn naam ;) das al een goed teken

Andere antwoorden (12)

Typeer de gezichten. Maak er een label van. In restaurants doen ze dat ook soms. De rooie of die met de grote neus, maakt niet uit welk label je eraan verbindt, maar het verbinden van een label doet je de connectie gezicht en naam beter onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg een fotoboekje aan of maak een smoelenbord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iemand aanspreekt, de naam van die persoon gebruiken.
Door de herhaling slijt het (hopelijk) in.
En af en toe voor je zelf de groep voor de geest halen en ze stuk voor stuk aflopen met hun naam en andere dingen die je van ze wil onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plak de naam op het voorhoofd van die persoon: Franklin Roosevelt verbaasde z'n personeel door de naam van ongeveer iedereen die hij ontmoette vlekkeloos te onthouden. Zijn geheim? Hij beeldde zich in dat hij de naam geschreven zag op het voorhoofd van die persoon.

Beeld je in dat je de naam schrijft: neurolinguïstische experts raden je aan met je hand dezelfde beweging te maken, als wanneer je de naam zou schrijven. Wil je het effect nog versterken, dat zeg je hem tegelijkertijd luidop.

Pas woordassociatie toe: probeer de naam te verbinden met een of ander bekend personage. Heet de vrouw die je net ontmoette Jaklien, stel je haar dan voor als de vrouw van Kennedy in een roos mantelpakje en hoed. Luistert je nieuwe collega naar de naam Arnold, associeer hem met de slogan "I'll be back".

Herhaal de naam een paar keer: spreek je gesprekspartner 3 of 4 keer met z'n naam aan tijdens jullie conversatie: wanneer jullie elkaar net ontmoeten, wanneer je een vraag stelt, en wanneer je afscheid neemt. "Tom, ik vond het fijn praten met jou. Ik hoop dat we dat snel nog eens doen."

Noteer de naam in je agenda: topverkopers houden vaak een boekje bij waarin ze de naam noteren van wie hun pad kruist, met datum en plaats waar de ontmoeting plaatsvond. Doorloop dat boekje af en toe, vooral als je naar een conferentie of een congres moet, waar je mogelijk oude bekenden tegen het lijf loopt. .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank u! Die neurolinguistische ga ik nog proberen, al die andere werken bij mij niet of zeer moeizaam (maar ik heb dan ook een echt geval van prosopagnosia).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, goede tips
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks beide
Ik had daar ook last van ( moeilijk al die namen van collega's te onthouden) .

Ik maakte een lijstje , met gezichtskenmerken en kleur haar , baard bij mannen, lang haar , kort haar , dik of dun , bril dragend, boos kijkend (...)

Dat lijstje zag ik een paar keer per week in en ik haalde de gezichten in gedachten voor mij. En na een aantal maanden kende ik alle gezichten uit het hoofd . En later ook de namen erbij .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad ben jij niet de enige, daar heb ik ook altijd moeite mee. Een goede ezelsbrug is voor mij dat ik het gezicht van iemand met een naam die ik al ken van een ander persoon (een kennis of een bekende persoonlijkheid) koppel aan het gezicht van die ander - waar ik de naam me zo van kan herinneren. Als ik bijvoorbeeld een nieuwe Willem leer kennen, dan denk ik bij zijn gezicht aan prins Willem-Alexander. Zo weet ik met een tusssenstap me weer te herinneren dat hij Willem heet.
Amadea
13 jaar geleden
Als ik bij een klant ben geweest, dan schrijf ik de namen vaak op; als ik ze niet weet dan vraag ik het aan de persoon zelf.
De volgende keer dat ik dan weer daar naartoe ga, dan neem ik de namenlijst door en beeld me in hoe ze er uitzien. Dit is voor mij voldoende en na een paar keer dan vergeet ik de namen meestal niet meer.
Dus... lijstje maken! en bestuderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dat ook. Meestal bestaat er een lijst van aanwezigen, een namenlijst. Voor een bijeenkomst neem ik die lijst door en probeer de gezichten die erbij horen te bedenken. Op een of andere wonderlijke manier lukt me dat voor het grootste deel wel.
En dan heb ik ze paraat als het zover is.
Het grappige is dat mensen het heel leuk vinden als ze onmiddellijk bij de naam worden aangesproken.

Wat ik ook wel gedaan heb: zelf alle namen opschrijven, in de volgorde waarin de mensen zitten. En dan weer vlak voor de bijeenkomst, die namen even doornemen. Vanzelf gaat het niet.
Ik denk dat heel veel mensen er moeite mee hebben.

Nog veel erger is, en daar lijd ik het meest mee, dat je iemand ziet, die je goed kent, en toch niet op haar/zijn naam kunt komen. Zeg niet dat het de leeftijd is, want ik had het al, vanaf mijn 15e of zo, toen het me voor het eerst opviel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, dat is niet de leeftijd... Het wordt alleen wel makkelijker om er mee weg te komen als je wat ouder wordt ;-)
Een methode is bijvoorbeeld om aan de naam van een persoon een rijmend ezelsbruggetje te koppelen. Bijvoorbeeld: ‘Meneer Robijn is een konijn’. Het probleem is dat zo’n zinnetje nog moeilijker te onthouden is dan de naam van meneer Robijn zelf, tenzij hij natuurlijk echt op een konijn lijkt.

Daarom wordt in geheugentrainingen meer gewerkt met het direct koppelen van namen aan bepaalde fantasiebeelden. Mevrouw Smit? Stel je dan een ouderwetse smidse voor waar zij, zwart en bezweet, met een grote hamer op een aambeeld slaat. Meneer de Kok? Zie hem voor je in een keuken met een grote koksmuts op.

Fantasie
Bij lastige achternamen of bij voornamen gaat dit niet zo eenvoudig. Dan moet er meer fantasie aan te pas komen. Petra? Denk aan het archeologische wereldwonder in Jordanië. José? Zet haar in je gedachten in Versailles op een troon naast keizer Napoleon.

Lange termijn
De truc is dus om voor- en achternamen als het ware van fantasievolle tags te voorzien. Om ervoor te zorgen dat ze ook daadwerkelijk goed in het lange termijngeheugen worden opgeslagen, moet u dit allemaal welbewust doen. Dus altijd goed naar de naam luisteren, goed naar het hoofd kijken, een fantasievolle tag verzinnen en daar even bij stilstaan.

Laat aan het eind van de dag nog eenmaal je gedachten gaan over namen, gezichten en fantasiebeelden, en je raakt ze nooit meer kwijt in je geheugen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herhalen,bijvoorbeeld voordat je jezelf voorsteld. Bijvoorbeeld dat je zegt hoi mark ik ben....En proberen niet naar je eigen naam te luisteren als je je voorsteld(let maar eens op,gebeurd bijna altijd) maar naar die van degene die het zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer iemand zich voorstelt en zijn/haar naam zegt, deze voor jezelf of hardop herhalen.

Als iemand zijn naam zegt bij het voorstellen proberen deze naam te visualiseren. Bijvoorbeeld in hoofdletters te denken (Mits je een beelddenker bent)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is eerder gesteld (http://www.goeievraag.nl/vraag/leer-namen-onthouden.40004), maar is zeker het herhalen waard.

1. Geloof dat het kán!
Als je de namen van veel mensen wilt onthouden moet je erin geloven dat dit ook mogelijk is! Anders probeer je het niet eens.

2. Luister geconcentreerd en actief
Namen onthouden gaat niet vanzelf. Het vraagt een actieve bijdrage. Allereerst moet je je goed luisteren en je concentreren op de naam als de ander deze uitspreekt.
Herhaal die naam dan: "leuk je te ontmoeten… Kees".

3.Sta even stil bij de naam van de ander
Als de ander bijvoorbeeld een naam heeft die niet vaak voorkomt, of hij juist dezelfde naam heeft als iemand anders die jij kent, kun je daar even over hebben.

4. Maak associaties
Als je veel namen moet onthouden kun je associaties bedenken waardoor een naam als het ware aan de persoon van de ander wordt vastgeplakt. Bijvoorbeeld:
- de persoon lijkt op…
- de persoon is samen met…
- deze naam lijkt of rijmt op…

5. gebruik de naam frequent
Het motiveert u iemands naam te onthouden als je die ook gebruikt. Herhaal niet alleen de naam van de ander als deze die uitspreekt, maar spreek hem tijdens het gesprek ook regelmatig aan met zijn naam.