in de USA-staat Oregon schijnt wetgeving van kracht te zijn die het zelfbeschikkingsrecht bij het levenseinde vastlegt. Waar is info te vinden?

ik stel deze vraag omdat over dit onderwerp in Nederland nu veel te doen is. Het schijnt zelfs bij referendum besloten te zijn. klopt dit laatste ook?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Erna55
7 jaar geleden
Informatie kun je vinden bij : http://statelaws.findlaw.com/oregon-law/oregon-euthanasia-laws.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of op https://public.health.oregon.gov/ProviderPartnerResources/EvaluationResearch/DeathwithDignityAct/Pages/index.aspx Maar de huidige discussie in Nederland over voltooid leven gaat juist niet over terminaal zieken, maar ouderen n zijn algemeenheid
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
het gaat even niet om de inhoud, maar om de totstandkoming van de regeling. is dat bij referendum of volksinitiatief gebeurd?

Het beste antwoord

Dit heb ik gevonden (omdat ik wist waar ik het moest zoeken, ik herinnerde mij het statiegeld heffen op flessen nog) was het vinden niet al te moeilijk. Het klopt, er is zelfs tweemaal een referendum gehouden.
Oregon, gelegen aan de westkust van Amerika, is een buitenbeentje als staat en maakte als eerste staat abortus legaal, voerde als eerste statiegeld op flessen in en hield als eerste een verkiezing per post.
Er bestaat in Oregon al twintig jaar een wet die medische hulp bij zelfdoding toestaat. Het is de enige Amerikaanse deelstaat die zo'n wet kent.
In 1992 namen de kiezers in Oregon de maatregel die hulp bij zelfdoding legaliseert bij referendum op het nippertje aan. Maar de tegenstanders, de katholieke kerk voorop, voorkwamen dat de wet in werking trad door de geldigheid voor de rechter en in het deelstaatparlement aan te vechten. In 1997 spraken de kiezers zich bij referendum nogmaals uit over de zogeheten Death with Dignity Act, die deze keer met een overtuigende 60 tegen 40 procent werd aangenomen. In oktober 1997 was de wet van kracht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is geen wet die het recht op zelfbeschikking regelt in die van: ik heb er geen zin meer in dus ik heb recht op een pil. Terminale patiënten kunnen het openlijk aan hun artsen verzoeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
geweldig dit antwoord, dank je!