Wat is het verschil tussen proefverlof en transmuraal verlof ?

Zowel bij transmuraal verlof en proefverlof woont een patiënt buiten de beveiligde zone van een Tbs-kliniek. Bij transmuraal verlof houdt de tbs-kliniek toezicht op de patiënt en bij proefverlof houdt de reclassering toezicht op de patiënt. Maar maakt dat verschil in toezicht wezenlijk veel uit voor de patiënt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

Proefverlof is de laatste verloffase voor het einde van een tbs-behandeling. Wie met toestemming van de minister van Justitie ,,met proefverlof is'' kan, afhankelijk van het delict waarvoor tbs is opgelegd, ver buiten de kliniek zelfstandig wonen aangezien de patiënt in feite uitbehandeld is. Niet de kliniek, maar de reclassering begeleidt de tbs'er tijdens een proefverlof. De tbs-gestelde blijft nog wel onder de verantwoordelijkheid van de kliniek vallen.

Het toezicht en begeleiding door de reclassering bij proefverlof is veel minder intensief dan het toezicht tijdens het transmuraal verlof waarbij vanuit de kliniek toezicht en controle op het gedrag plaatsvindt.
De patiënt woont wel in een zelfstandige woning, maar deze is meestal een dependance van de tbs-kliniek, een regionale instelling voor beschermd wonen (RIBW) of een forensisch psychiatrische afdeling van een psychiatrische instelling (FPA). Dit verlof vindt plaats onder intensief toezicht aangezien er in deze fase een risicoanalyse wordt opgesteld.

Toegevoegd na 39 minuten:
Voor transmuraal verlof wordt een machtiging afgegeven dia al wordt ingetrokken als de tbs’er zich vierentwintig uur ongeoorloofd aan het toezicht heeft onttrokken..
De tbs’r aan wie proefverlof is verleend, geniet veel meer vrijheid van beweging