Wat zijn de oorzaken van de Koude Oorlog?

Ik kan eigenlijk niet directe oorzaken vinden. Ik wil het wel graag weten, aangezien ik een opdracht voor school moet maken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.4K
Erna55
7 jaar geleden
De tweede wereldoorlog....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, die weet ik ook nog wel. Maar, op internet staat dat er niet één echte oorzaak is, terwijl ik wel die vraag moet beantwoorden bij de opdracht...
Erna55
7 jaar geleden
Er wordt ook niet naar een echte oorzaak gevraagd.
Bij de vraag : " wat zijn de oorzaken .." , kun je meerdere oorzaken benoemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tweede wereldoorlog was géén oorzaak van de koude oorlog, maar wordt vaak als motief gebruikt.
President Roosevelt en Stalin waren niet elkaars vijanden, integendeel, zij konden het redelijk goed met elkaar vinden. De zittende president Truman werd na de dood van Roosevelt, die Stalin haatte, president van Amerika.
De aanleiding van het ontstaan van de koude oorlog in 1947 was het verschil in ideologie. Amerika had als ideologie het kapitalisme, Rusland de leer van Marx, het communisme. De koude oorlog ontstond pas toen Rusland door de inname van de Oostbloklanden de grens tussen communisme en kapitalisme wilde veiligstellen. Het was tegen de afspraken en zo ontstond het ijzeren gordijn en de koude oorlog was een feit. Het zelfbeeld van Amerika, dat dacht oppermachtig te zijn, werd beschadigd. Amerika kwam met een tegenaanval: de Truman doctrine. Als Russisch antwoord kwam de Berlijnse Blokkade. Amerika plaatst hierna een arsenaal van kernwapens, te beginnen op West-Duits grondgebied.
Onder het bewind Michail Gorbatsjov kwam er in Reykjavik een verdrag tot stand. 11 oktober 1986 was de datum van het begin van het einde van de koude oorlog.
https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/6548/gorbatsjov-en-het-einde-van-de-sovjet-unie.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij onder staande antwoorden en opmerkingen krijgt de USA er wel van langs . Ja Amerika leefde onder een paranoïde angst voor het communisten . Maar voor een deeltje terecht . Ruim voor de 2e wereld oorlog onderscheidt Stalin zich als een gruwelijk sadistisch monster ( Google die man en hoe die aan de macht kwam en bleef ) die al zn opponenten maar ook zn medestrijders allemaal afmaakte . Volken en landen rond Rusland allemaal inlijfde . En daar de verdeel en heers tactiek hanteerde . Mogelijk nog erger dan hitler . Hij had ook persoonlijk een geen aanvals verdrag met hitler ( het vonribbentrop verdrag ) tijdens de oorlog hadden ze elkaar ( tijdelijk nodig ) Stalin predikte de communistische wereld orde ( onder zijn ijzeren leiding ) En de usa de vrije markt ( ja wel Amerikaanse producten en bedrijven toelaten ) En de russen het zgn staats communisme . Dus 1 dictator die zn ideeën en zn perverse grillen botvierde op diverse volken . Onthoud er zijn in de wereld meer mensen vermoord ( of zeker net zo veel ) door links geweld . China , Cambodja , Rusland , enz dan door rechts extremisten . Allebei de systemen zijn ( kunnen gevaarlijk zijn ) zijn gevaarlijk . Ja Amerika dacht ho dat communisme is gevaarlijk en Stalin zei iets van ik wil de wereld bevrijden van het kapitalisme. En voor dat doel mocht je iedereen martelen en doden .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als directe oorzaken van het ontstaan van de koude oorlog zijn de conflicten die ontstonden in Oost-Europa en de rede van Harry S. Truman, gehouden op 12 maart 1947 waarin hij hulp beloofde aan alle landen die zich door de communistische expansie bedreigd voelden.
De Sovjet-Unie stuurde het rode leger naar Polen en nam hierna nog de landen van de rest van Oost-Europa in, zoals Tsjecho-Slowakije, Hongarije, Bulgarije, Joegoslavië en Albanië.Hier begon dus de angst van de Amerikanen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Trumandoctrine
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aan vulling op opmerking . Stalin was er bij gebaat ( net als Poetin nu ) een vijandsbeeld te creëren . Zodat hij naar het Russische volk toe de sterke man kan spelen . Het kwam de Amerikanen mogelijk ook uit . Daarom zie dat patroon nu weer terug geef een land of groep van landen een gemeenschappelijke vijand en men sluit de rijen ( Europa roept ook vaak iets tegen ( over ) Rusland om zn bevolking te verenigen . Zo dat men roept om een sterk Europa . Pas op het is allemaal stinkende politiek zowel links als rechts . Maar ik ben het Russische volk en de Amerikanen en andere geallieerden dankbaar dat ze zulke offers hebben gebracht om ons van die hitler te verlossen . Dus hoe meer wij ageren tegen Poetin des te groter maken wij hem voor de russen . Ik ben blij dat er een koude oorlog was het heeft maar een haartje gescheeld en Europa was weer het slagveld geweest . Maar het gevaar is weer terug . Europa die zn macht ( zonder leger ) te ver naar het oosten heeft uitgerold . De russen zijn vernederd en Poetin geeft ze trots en dat doet denken aan hoe hitler in Duitsland de macht kon krijgen .
Erna55
7 jaar geleden
De verdeling van Duitsland na WOII was de start van de koude oorlog. Eén van de afspraken tussen de geallieerden tijdens de oorlog betrof de tijdelijke zoneverdeling van Duitsland en Berlijn na de Duitse capitulatie. Berlijn zou, ondanks haar ligging midden in de Russische zone, door alle geallieerden worden bestuurd en werd daarom in vier zones verdeeld. De deling van Duitsland heeft haar oorsprong in de spanningen tussen de V.S. en de Sovjet-Unie na 1945. De conflicten over de toekomst van Duitsland en de positie van Berlijn waren een belangrijke oorzaak van de Koude Oorlog. http://www.blikopdewereld.nl/geschiedenis/europa/duitsland/886-de-duitse-deling-en-de-koude-oorlog
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De Tweede wereldoorlog heeft misschien als katalysator gefungeerd, maar was geen oorzaak.
Zonder de tweede wereldoorlog zou er ook een Koude oorlog ontstaan zijn.

Antwoorden (2)

De Amerikanen waren bang voor een communistische aanval en de verspreiding van het communisme in het algemeen. De Russen voelden een afkeer van het kapitalisme en waren ook bang voor een Amerikaanse aanval, waarbij de aanwezigheid van de atoombom in het Amerikaanse kamp een grote rol speelde. De Amerikanen wensten hun nucleaire kennis niet te delen met de Russen en dit leidde tot meer wantrouwen van Sovjet-kant.

Ook persoonlijke zaken speelden een rol. Roosevelt en Stalin konden het tamelijk goed vinden met elkaar, maar na de dood van Roosevelt kwam Truman aan de macht, die een afkeer had van Stalin.
Niet nagekomen afspraken die eerder waren gemaakt tijdens conferenties leidden ook tot vervreemding tussen beide partijen. De Russische expansie in Oost-Europa en de niet nagekomen belofte om vrije verkiezingen te houden in de bevrijde gebieden zetten kwaad bloed bij de Westerse geallieerden. Evenals de Russische acties in hun zone in Duitsland. Rusland vond dat hun behoefte aan een veilige westgrens miskend werd
1917 was een belangrijk jaar voor het begin van de Koude Oorlog. De Sovjet-Unie en de Verenigde Staten kwamen in dat jaar als twee wereldmachten samenl. De Sovjet-Unie had als denkbeeld het marxisme waaruit de naam communisme ontstond. De Verenigde Staten had het kapitalisme in hun hoofd. Zij wilden graag een economische wereldmacht vormen waarin geld, vrijheid van mensen belangrijk waren. De Sovjet-Unie had een ideologie die graag het kapitalisme deed vallen en de ideeën van het marxisme inbrachten.
Een van de echt oorzaken van de Koude Oorlog was het conflict in Oost-Europa. De Sovjet-Unie rukte na de oorlog op met zijn rode leger. Als eerste doel was het innemen van Polen om zo het communisme nog meer veilig te stellen. De Sovjet-Unie nam na het innemen van Polen de rest van Oost-Europa in. Landen zoals Tsjecho-Slowakije, Hongarije, Bulgarije, Joegoslavië en Albanië waren in handen van het rode leger. Amerika zag dit als een enorme bedreiging. Ze dachten dat heel Europa zou worden ingenomen door het rode leger. Hier begon dus de angst van de Amerikanen dat de Sovjet-Unie groter en sterker zou worden dan zij.
fremar
7 jaar geleden
Er zijn drie soorten verklaringen te vinden over de oorzaak van de koude oorlog:
de traditionalisten, revisionisten en de postrevisionisten.

De traditionalisten pleiten dat de Koude Oorlog is ontstaan door de expansionistische politiek van de Sovjet-Unie onder Stalin, net na de Tweede Wereldoorlog. Na het verslaan van nazi-Duitsland probeerden de Verenigde Staten een internationaal beleid te voeren met hulp aan landen als zij werden benadeeld of aangevallen.

De revisionisten (jaren zestig/zeventig) wijzen juist Amerikaanse expansie aan als oorzaak voor de Koude Oorlog. Zij wijzen erop dat aan het eind van de Tweede Wereldoorlog de Sovjet-Unie door jaren van oorlog ernstig verzwakt was, terwijl de Verenigde Staten welvarend waren en bovendien het monopolie op de atoombom bezaten.

De laatste groep, de postrevisionisten (jaren zeventig/tachtig), zien de Koude Oorlog als iets onvermijdelijks waarbij niet echt een schuldige partij kan worden aangewezen. De Koude Oorlog kwam volgens hen voort uit het machtsvacuüm dat ontstond na de Tweede Wereldoorlog, toen de Europese landen door oorlog ernstig verzwakt waren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
vanuit mijn herinnering houd ik het op punt 2 en 3 waardoor ook de vicieuze cirkel van de nucleaire wapenwedloop ontstond.
Vergeet de economische expansiedrift van Amerika niet. Amerikaanse bedrijven kwamen in de zestiger jaren in Europa als paddenstoelen uit de grond.