Wat is een goede kwaliteit van het leven?

Hoe Kun jij de kwaliteit van het leven meten? Bijvoorbeel 1 is slechts en 9 is erg goed en is dat dan voor elke persoon hetzelfde.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt het wel in een getal uit drukken, maar wel met een grote onzekerheid. Want de meting wordt beinvloed door de persoon zelf en de omgeving waar iemand leeft. Want het getal is geeft aan kwaliteit van leven in vergelijking met andere mensen.

Antwoorden (2)

De kwaliteit van leven is een subjectief oordeel dat een persoon geeft over het eigen leven op fysiek, psychisch en sociaal gebied.

-Als je niet alles kunt doen door een aantoonbare ziekte, kun je zeggen dat de kwaliteit van je leven is achteruit is gegaan vanwege ziekte.
Maar primair gaat het er nog steeds om hoe je met de ziekte het leven ervaart, welke kwaliteit jij dus aan je eigen leven geeft.

De kwaliteit van leven is onder te verdelen in drie domeinen:

-Het fysieke domein zegt iets over de toestand van het lichaam. Wordt deze geteisterd door een aandoening en daardoor belemmerd in het functioneren, of lijdt het lichaam door pijnklachten?

-Het psychische domein zegt iets over de gezondheid van de geest en of de persoon kamp met psychische klachten zoals gevoelens van angst of depressie.

- Het sociale domein zegt iets over de kwaliteit van de sociale contacten. Krijgt de persoon regelmatig bezoek, of kwijnt hij eenzaam weg?

De kwaliteit van verschillende domeinen kunnen elkaar beïnvloeden. Dus wanneer een persoon depressief is, bestaat er de kans dat hij daardoor minder sociale contacten heeft.

Binnen de gezondheidszorg worden vaak alleen die domeinen meegenomen die te maken hebben met lichamelijke en psychische aspecten.

Antwoord

Als iets subjectief is kun je het nooit voor iedereen meten. Iedereen waardeert het anders dan de volgende persoon.

Subjectief is het tegenovergestelde van objectief. Subjectief betekent :
"beïnvloed door je persoonlijke mening en gevoelens"

Toegevoegd na 2 minuten:
Een goede kwaliteit van leven is dus voor iedereen anders.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, dat is niet voor iedereen hetzelfde. Zet een groep mensen bij elkaar en laat ze zichzelf en de ander beoordelen. Misschien vind de man in de rolstoel zijn leven een 8 waard, maar wordt dat door anderen beoordeeld op een 5, Of misschien denken ze dat een vrouw die er leuk uitziet wel een 10 heeft, terwijl die vrouw zelf maar een 4 geeft omdat ze net haar man is verloren,
Of 2 mensen die eigenlijk hetzelfde soort leven hebben waarvan de een zijn leven een 4 en de ander een 8 geeft. Omdat de een de leuke dingen ziet end e ander alleen de ellendige dingen.
Ik zou zeggen een goede kwaliteit van leven is dak boven je hoofd, voldoende eten en voldoende geld om van te leven. Niet te weinig maar ook niet teveel zodat je er je geen zorgen om hoeft te maken, en verder een goed netwerk om je heen familie en vrienden.