Wat is een competente gemeenschap?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.4K
Antoni
7 jaar geleden
Kan je aangeven hoe de hele zin luidt waarin je die term vond?
Amadea
7 jaar geleden
Het is de titel van een handboek en heeft als ondertitel: governance van een energieke samenleving.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"De karakteristieken van een competente gemeenschap hangen samen met de gemeenschapszorg"
tinus1969
7 jaar geleden
Dan mag ik hopen dat de schrijver van dat boek zijn nieuwe term zelf uitlegt.

Antwoorden (1)

De competente gemeenschap – Governance van een energieke samenleving
(Het Bestuur van een energieke samenleving)
Het is de titel van het resultaat van een onderzoeksproject gericht op het versterken van gemeenschappen op het platteland.
Met de competente samenleving wordt de manier van leven van de bewoners van het dorpje Mayo Abbey in Noordwest Ierland bedoeld. Het is de benaming voor een gemeenschap die samen een dorp in verval helemaal hebben opgebouwd en het
steeds blijven verbeteren, hoofdzakelijk door zelfredzaamheid. Het dorpje was in de tachtiger jaren van de vorige eeuw een armoedig in verval geraakt dorp. Armoede en leegstand. De gemeenschap bestaat uit 1200 inwoners en hebben twintig jaar geleden samen zich gestort op gemeenschapswerk. De belangrijkste behoeften werden op een rij gezet, zoals bouwen van een gemeenschapscentrum, kinderopvang, ouderenzorg en transport. De bewoners hebben gezorgd zelf alle kennis, financieel, organisatorisch en technisch in eigen huis te hebben. Zij delen nu hun kennis met andere gemeenschappen, die daardoor ook zich de kennis en middelen eigen kunnen maken en de bevoegdheid krijgen door middel van samenwerking met de gemeente en de gemeenteraad een competente gemeenschap te worden. Een gemeenschap die leert te handelen en te organiseren waardoor deze niet in verval raakt maar juist een rijker leven krijgt.
Governance gaat over structuur en macht en over de organisatievormen. Maar ook hoe en met wie je plannen maakt, beleid vorm geeft en hoe je een toekomstvisie bouwt.
Toegevoegd na 10 minuten:
De definitie van een competente gemeenschap: een samenleving die in staat is door onderlinge samenwerking geheel zelfredzaam te zijn. In staat is om als gemeenschap een leven te leiden zonder professionele hulp van buiten hun gemeenschap.