Wie bepaalt wanneer zomer- of wintertijd ingaat en voor hoe lang?

Zomertijd ging voor het eerst in 1977 in.
Wie bepaald wanneer de zomer of wintertijd ingaat en ook hoe lang deze zal duren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K
Amadea
7 jaar geleden
Nee hoor, tijdens de Eerste Wereldoorlog was er voor het eerst zomertijd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zomertijd werd door Nederland in 1946 weer afgeschaft.
Pas in 1977 weer opnieuw ingevoerd.
Geborenen na 1946 maakt in 1977 voor het eerst weer de zomer/wintertijd mee.

Het beste antwoord

Sinds 24 maart 1977 is de “Wet tot nadere regeling van de wettelijke tijd” van kracht. Deze maakt het mogelijk een zomertijd vast te stellen. Het “Besluit van 5 december 2001 tot vaststelling van de zomertijd” regelt de zomertijd sinds 2002.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zomertijd#Nederland

Het is een door de regering (parlement en kabinet) genomen beslissing om mee te doen met de omringende landen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Sterker nog: reeds tijdens de Eerste Wereldoorlog deed het neutraal gebleven Nederland vrijwel meteen mee met de zomertijd in de door Duitsland bezette gebieden, toen daar op 30 april 1916 de zomertijd werd ingevoerd. Nederland volgde een dag later.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zomertijd#Geschiedenis

Toegevoegd na 20 minuten:
De regels waarmee destijds de begin- en einddata van de zomertijdperiode werden vastgelegd worden nergens in de officiële publicaties vermeldt, maar het bovenstaande overzicht laat zien dat verschillende regels zijn toegepast. In het algemeen valt op dat men de zomertijdperiode bij voorkeur na de paasdagen liet aanvangen – alleen in de jaren 1919, 1922 en 1924 gebeurde dit vóór de paasdagen terwijl in 1918 en 1920 de aanvang op paasmaandag plaatsvond.
http://www.staff.science.uu.nl/~gent0113/wettijd/wt_text4a.htm

Kort na de ‘olie crisis’ in het najaar van 1973, ten gevolg van een OPEC olie-embargo in respons op de Nederlandse steun aan Israel tijdens de Jom Kipoeroorlog, werd de wenselijkheid van de herinvoering van de zomertijd in Nederland opnieuw bepleit en in het voorjaar van 1977 werd de wet bijgesteld om dit weer mogelijk te maken (Staatsblad 1977/131). In hetzelfde jaar werd de zomertijd weer, na meer dan dertig jaar, opnieuw ingevoerd.
Nadat aanvankelijk enkele lidstaten van de Europese Unie op eigen gezag de zomertijd hadden ingevoerd, ontstond al snel de behoefte om binnen de Europese Unie tot één gezamenlijke afspraak te komen zodat aangrenzende landen gelijktijdig zouden omschakelen en weer terug zouden schakelen.
http://www.staff.science.uu.nl/~gent0113/wettijd/wt_text4c.htm

Toegevoegd na 3 uur:
De zomertijd begint op de laatste zondag van maart, als de klok om 01:00 UTC (Nederlandse/Belgische tijd: 02:00 uur) een uur vooruit wordt gezet, en eindigt op de laatste zondag van oktober, als de klok om 01:00 UTC (Nederland/België: 03:00 uur zomertijd) een uur terug wordt gezet.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2001:031:0021:0022:NL:PDF
Niet-EU-landen in Europa doen vrijwel allemaal hieraan mee.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En wat is nou het antwoord? Ik zie twee mogelijke antwoorden binnen je antwoord.
Bordensteker
7 jaar geleden
Ik heb het antwoord aangevuld, alleen is de laatste regel nu toch ietwat verwarrend door ruimtegebrek.
EU landen volgen de EU-richtlijn en niet-EU-landen doen ook vrijwel allemaal mee (behalve IJsland, Rusland en Wit-Rusland, die geen zomertijd gebruiken). Met deze richtlijn liggen de begin- en einddata voor de toekomst dus 'voorgoed' vast: er hoeft niets meer nader bepaald te worden (net zomin als dat er over de data van Pasen nog iets afgesproken dient te worden).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sterker nog het is nu nog ingewikkelder geworden :D. Maar het conclusie antwoord is dus: "De Europese Unie bepaalt deze middels een richtlijn. (Nederland neemt deze richtlijn enkel over)."