Wat is de consequentie als je betrapt wordt op roken in je hotelkamer in een hotel waar dit niet mag?

Wat kan de consequentie zijn als je daar wel rookt?
Kan me niet voorstellen wat er gebeurt als je betrapt wordt; al dan niet voor het uitchecken.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb de vraag expres gesteld zoals boven.
Vanavond 22/10 zag ik een reportage over het beste (?) hotel van Nederland -Amstel Hotel- in Amsterdam. Hier was sprake van een gast die gerookt had in de kamer, er werd niets over maatregelen verteld, vandaar dat ik nieuwsgierig was hoe dit zou gaan. Overigens zijn er in het buitenland nog genoeg hotels waar wel gerookt mag worden en toch ook in Nederland begrijp ik. http://www.smokers-united.com/?ln=nl

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
24.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je was toch niet van plan om dit te proberen mag ik hopen?
Amadea
7 jaar geleden
Dan krijgt de hotelier te maken met een boze volgende gast, want die ruikt dat de kamer niet rookvrij is terwijl daar wel voor geboekt is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is het punt niet @jessie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zal per hotel verschillen. Sommigen zullen er een heel beleid voor hebben, anderen zullen wellicht hun schouders er voor ophalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Begrijp ik @Amadea, maar is ook het punt niet. Stel dat iemand wel rookt, wat KAN de hotelier dan doen? het is een huisregel, hoe en wat kan hij doen?
Utrecht
7 jaar geleden
1) Hij kan de kamer uitgooien (dus op straat zetten)
2) Hij kan je een boete rekenen voor extra schoonmaak (kan oplopen tot een paar honderd euro).
En ja; hij/.zij heeft dit recht (en terecht!).
Castle
7 jaar geleden
Ze hebben vaak een plaats waar je wel mag roken. Vraag erna. Daarnaast hebben sommige een balkon. Als het namelijk een huisregel is kan hij je eruit zetten als je betrapt wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
'"er werd niets over maatregelen verteld, vandaar dat ik nieuwsgierig was hoe dit zou gaan." Dat is per hotel verschillend. Immers het valt niet onder de Nederlandse wet. Het hotel zal zelf beschreven moeten hebben, en dat voor de klant inzichtelijk gemaakt moeten hebben wat de sanctie is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad dient gemeld te worden of het hele hotel rookvrij is, welke ruimtes rookvrij zijn. Als de hotelkamer rookvrij is dan dient dat gemeld te worden en via bordjes of stickers aangegeven. Dat is mijn mening. Maar de maatregelen mogen van mij wel verborgen zijn in de regels en de kleine lettertjes. Wel is om discussie of een gang naar de rechter te voorkomen handig om voor het hotel om het vooraf iets op schrift te hebben. Maar verplicht is het niet. En niet alles kan vooraf voorzien worden. Want het is ook afhankelijk van de schade. En of je het kunt verhuren aan een roker? Als de volgende gast nadrukkelijk om een rookvrije kamer gevraagd heeft dan is het ipv schoonmaken op de kamer. Vervangen en buiten de deur laten schoonmaken en weer rookvrij maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@carsrac Mening/mogen van jou? Wat heeft dat er nou mee te maken? "Maar verplicht is het niet." Kijk dat is een uitspraak waar je wat mee kan, behalve dan dat deze onjuist is. Het is juist wel verplicht om schriftelijk de gast te informeren. Zie het antwoord van Joandarc. Dus als je kan bewijzen dat het idd niet op schrift hoeft te staan, zou ik dat even onder het antwoord plaatsen. "En of je het kunt verhuren aan een roker?"
Nou sla je echt helemaal door. Denk je echt dat er een hotel is met rookvrije kamers, waar men nadat men ontdekt heeft dat iemand er stiekem heeft zitten roken ze deze kamer een rookkamer houden voor de volgende roker? Praktisch niet uitvoerbaar.

Het beste antwoord

Met de invoering van het algemene verbod op roken in de horeca ziet men in elk hotel bordjes en aanwijzingen op de kamers die het rookverbod aangeven. Veel hotelhouders zullen de overtreders streng aanpakken aangezien zij zelf ook een boete riskeren bij het constateren van een overtreding van het rookverbod, die kan oplopen tot € 2500,--.
Indien de hotelhouder bij controle op het rookverbod een boete opgelegd krijgt, kan deze verhaald worden op de overtreder.
De consequentie voor roken op plaatsen in een hotel waar dat niet mag is dat de kosten die gemaakt worden voor het schoonmaken, stomen of wassen van de gordijnen en rookvrij maken van de ruimte verhaald zullen worden op de overtreder. Deze bedragen dienen vermeld te worden in de Algemene Informatie die op iedere kamer aanwezig moet zijn. Iedere gast wordt dus geacht bekend te zijn met de eventuele te nemen maatregelen. Het feit dat de gast de kamer accepteert, houdt automatisch in dat hij ook de huisregels accepteert.

Als een hotelhouder de mogelijkheid wil scheppen om de kosten te verhalen op de overtreder van het rookverbod, moeten er enkele zaken reeds geregeld zijn:
er dient in de huisregels van het hotel vermeld te staan dat er een rookverbod geldt én dat een eventuele boete voor rekening van de roker komt;
het moet kenbaar gemaakt worden aan de gast bijvoorbeeld met de eerder genoemde bordjes en aanwijzingen waar niet gerookt mag worden;
welke kosten er voor schoonmaak zullen zijn.

De overtreder moet schriftelijk aansprakelijk gesteld worden. Als het adres van de overtreder bij het hotel bekend is kan het nog achteraf als de klant het hotel al heeft verlaten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Boete is niet te verhalen op de gast die krijgt zijn eigen boeten van de VWA van €50 ofzo dus niet in vergelijk met de boete voor het hotel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar haal je dat vandaan?
De hotelgast krijgt geen boete van de NVWa.
De hoteleigenaar (de ondernemer) loopt het risico een bestuurlijke boete te krijgen voor overtreding van de Tabakswet. € 450,00 tot € 450.000,00 Het bedrag van € 50,-- boete is voor roken in het openbaar waar dat verboden is. Op grond van het Besluit Personenvervoer 2000.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Met de invoering van het algemene verbod op roken in de horeca ziet men in elk hotel bordjes en aanwijzingen op de kamers die het rookverbod aangeven." @JoanDArc
Ben ik toch verbaasd dat er nog hotels zijn waar wel gerookt mag en kan worden? http://www.smokers-united.com/?ln=nl Met hieronder de 1ste ink voor Amsterdam met "15 Hotels met rokers-kamers in Amsterdam" http://www.smokers-united.com/smoker-friendly/hotels/index.php?coco=nl&city=2&ln=nl http://www.smokers-united.com/smoker-friendly/hotels/index.php?coco=nl&city=11334&ln=nl http://www.smokers-united.com/smoker-friendly/hotels/index.php?coco=nl&city=20&ln=nl http://www.smokers-united.com/smoker-friendly/hotels/index.php?coco=nl&city=3253&ln=nl http://www.smokers-united.com/smoker-friendly/hotels/index.php?coco=nl&city=358&ln=nl Roken in een hotel in Nederland het kan dus nog wel. Niet overal, klopt, maar het kan nog wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit antwoord legt dan ook een verband wat er helemaal niet is en welke ook helemaal niet gelegd hoeft te worden. Hotelkamers (waar de vraag om gaat) zijn niet dankzij het algemene rookverbod rookvrij, maar omdat de hotelhouder dat bepaalt. Daarnaast kon men al lang voor het rookverbod bepalen of er wel of niet gerookt mocht worden op een kamer en kon men daar toen ook al een boete voor afspreken/opleggen. Althans er is wel een licht verband, sinds de invoering van het rookverbod, verbiedt men ook steeds vaker het roken waar dat niet per wet verboden is, denk aan huiskamers op verjaardagen, vroeger liet je mensen binnen roken, nu stuur je ze naar buiten, dat zijn ze toch al gewend. Enige probleem is wellicht roomservice. Die kan men niet aanbieden. De rest van het hotel is natuurlijk wel rookvrij, anders kom je met andere gasten en personeel in de problemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Indien de hotelhouder bij controle op het rookverbod een boete opgelegd krijgt, kan deze verhaald worden op de overtreder." Lijkt me stug dat de toezichthouder de kamers mag controleren op moment van bezetting.
Inekez1
7 jaar geleden
"Lijkt me stug dat de toezichthouder de kamers mag controleren op moment van bezetting." Ik ga er van uit dat op elke kamer - en wellicht ook op elk toilet - een rookmelder hangt. Die kunnen ook onzichtbaar in het plafond weggewerkt zitten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@inekez1 Dat slaat totaal niet op wat ik hier over probeer te brengen. Met toezichthouder bedoel ik niet de hotelhouder, maar de ambtenaar die toezicht houdt op roken in de horeca. Daarnaast zal niet elke hotelkamer met een rookmelder die op sigarettenrook afgaat opgehangen zijn. Het gaat erom of een hotelhouder vandaag de dag nog een kamer aan mag bieden waarin gerookt mag worden. Ik zal er een vraag van maken. Werkt makkelijker dan er onder een antwoord over bakkeleien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Inekez1
http://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/602037/hotelhouder-nederland-hotelkamer-aanbieden-waarin Als het antwoord op mijn vraag "ja" is, dan snap je wellicht waarom het eerste deel van dit antwoord niet op de hier gestelde vraag slaat. Hotel (alles behalve de hotelkamer, waar een ambtenaar mag controleren) vs. hotelkamer(waar een ambtenaar niks te zoeken heeft en dus ook geen boete van 2500 eu kan uitdelen, althans dat lijkt mij).

Andere antwoorden (2)

Dan is de kans groot dat je het hotel uit gezet wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sommige hotels zullen dan een boete geven:

http://www.missethoreca.nl/hotel/nieuws/2012/4/boete-voor-rokende-gast-movenpick-101115117

Toegevoegd na 14 uur:
Verdergaande op je toevoeging.

Als er een door de hotelhouder is bepaald dat er op de hotelkamers niet gerookt mag worden, moet dit duidelijk gecommuniceerd worden met de gast. Als dit niet gedaan wordt kan je het de gast ook niet kwalijk nemen dat deze dat niet weet. Immers het rookverbod valt niet onder het wettelijke rookverbod, zoals dat in de lobby of het restaurant van het hotel wel geldt.

Als de hotelhouder dan alsnog probeert een boete op te leggen (dus zonder duidelijke waarschuwing), zal de hotelhouder weinig hebben om op te staan in een rechtszaak.