Als je gepest wordt op school, kan je dan beter naar een andere school?

Zitten daar ook extra kosten aan verbonden en is dit beter voor een kind?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ja, dit kan heel erg helpen.
En natuurlijk is het beter voor het kind, als het kind erg lijdt onder de pesterijen. Het is altijd beter om níet gepest te worden.

Wél moet je met het kind bekijken waarom het gepest wordt.
Wanneer dit duidelijk is kan het kind zich iets meer leren aanpassen, als het kind zich erg afwijkend gedraagt kan dat de reden zijn dat het gepest wordt.

Een ineuwe school betekent een nieuwe start, nieuwe klasgenoten waarvoor het kind onbekend is, dat laat ruimte over voor het kind om zich te presenteren zoals het wil.
Hij/zij kan dus een goede indruk maken op de anderen.

Geef het kind voor het naar de andere school gaat de kans om zichzelf opnieuw uit te vinden, laat het bedenken hoe hij/zij wil overkomen op de andere kinderen.
Zorg bijvoorbeeld ook voor een paar hippe, nieuwe kleren, dit kan ook veel helpen, maar zorg dat deze kleren niet te raar en opvallend zijn, dat werkt averechts.

Laat de overstap naar een andere school plaatsvinden na een vakantie (liefst de zomervakantie).
Dit geeft het kind tijd om alles op een rijtje te zetten en zorgt er tevens voor dat de nieuwe klas minder schrikt van de nieuwe aanwezigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat je het probleem beter bij het kind of de pesters kan aanpakken. Als het kind gepest wordt is dat misschien omdat ie onzeker is, of iets niet goed kan. Dan heb je kans dat ie op die andere school gepest wordt. Bespreek de zaak met de leerkracht.

Ik zelf werd op de basisschool ook gepest. Tot groep zeven. Daar was een juffrouw erg streng. Ik moest een lijstje maken van iedereen die mij pestte. En toen waren ze ineens allemaal aardig voor me ;)
Misschien dat die methode ook bij andere klassen werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar een andere school gaan kan helpen, vooral in combinatie met een goede voorbereiding zoals een assertiviteitstraining. Hierdoor raakt de leerling uit zijn of haar gedragspatronen die het pesten in stand houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist. +
Op de lagere school werd ik erg gepest, we verhuisden toen ik van de (toen) 3e naar de 4e klas ging (is nu geloof ik groep 5 en 6 : ik was in elk geval 9 jaar). Op de nieuwe school werd ik helemaal níét gepest - het was veel meer een dorpsschool, en al praatte ik 'gek'(ik kwam uit de Randstad, en kwam naar Brabant), ik heb me nooit meer buitengesloten gevoeld....Dus in mijn geval heeft het zéker geholpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga goed na waardoor het pesten komt. Heeft het kind opvallende uiterlijke kenmerken? (afwijkend) Stottert het? Wordt het door 1 of meerdere kinderen gepest?
Praat met de schoolleiding en luister naar goede raad. ( Ook als dat een assertiviteitstraining betekent) Als een gepest kind zonder meer naar een andere school vertrekt, kan de geschiedenis zich herhalen. Wees dat voor!!! Het is dan namelijk heel aannemelijk dat het kind de pesterijen internaliseert. " Iedereen vindt mij stom, lelijk, dik, vies, vals, stinken, een spriet, scheel enz. enz. enz. dus dan zal ik dat ook wel zijn. Dan is de schade niet meer te overzien en is de kans klein dat er weer enig zelfvertrouwen groeit. Zulke kinderen worden vaak doodverlegen of vals. ( terugpakken..)