Hoe reageer je op assertieve manier op "kinderen niet welkom"?

Beste mensen, ik heb twee kinderen. Laatst wou ik een workshop mozaïek boeken en tot mijn grote verbazing, waren kinderen niet welkom. Mevrouw die workshops geeft zei dat ze "alleen zin had in dingen doen voor haar lol" dat ze "niets tegen kinderen had, maar toch..."
Hoewel ik haar mening respecteer, had ik mij verheugd op een leuke workshop met mijn twee dochters. Aan haar reactie (ik heb die letterlijk geciteerd) kun je zien dat ze kinderen eigenlijk 'lastposten" vindt. Ik wil heel graag assertief reageren, maar ook duidelijk maken dat hoe ik mij hierover voel... kinderen horen nu eenmaal bij? Je kunt ze niet zomaar buitensluiten? Dit vraag ik omdat we ook vrienden hebben (ze hebben gekozen voor geen kinderen) die ons vaak vragen "of we met de kinderen komen". Halloooo... waar moeten we anders doen? Ze alleen thuis laten? Deze vrienden wonen ca. 130 km verder, we kunnen onze kinderen toch niet de hele dag alléén laten?
Kortom: wat zou u zeggen in dergelijke gevallen?

Toegevoegd na 8 minuten:
P.S. Dit vraag ik omdat ik vaak de neiging heb om niets te antwoorden, om maar 'de lieve vrede" te bewaren. Omdat ik steeds maar "in mijn tong bijt" en niet zeg wat ik echt van een aantal dingen denk, krop ik alles op.....

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Halloooo… waar moeten we anders doen? Ze alleen thuis laten? Bij opa en oma...of wel alleen thuis afhankelijk van de leeftijd. Ik ben ook geen fan van kinderen. Zal ik ook nooit worden. Dus ik snap wel dat niet iedereen er op zit te wachten dat er kinderen op een workshop komen. Ik vraag ook aan mijn nichtje of ze de kinderen mee neemt als ze bij mij komt. Ja ze zijn welkom maar ja ik weet dat graag van te voren. Ook zodat ik kan zorgen dat ik wat lekkers voor ze heb en wat disney video's
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik hou enorm van kinderen, maar sinds ik ze heb en dus heel veel tussen de kinderen zit (of zat ; ze zijn nu groot) beslist niet (meer) van ALLE kinderen of VEEL kinderen. Ik heb ze eigenlijk per definitie vrijwel nooit meegenomen naar "volwassen bijeenkomsten", maar me daar vaak wel geërgerd aan andermans luidruchtige, aanwezige grut. Hoe je wordt ontvangen met je kinderen en hoe welkom je bent na de eerste keer, hangt heel sterk af van hoe je kinderen zich gedragen en hoeveel ze jou afleiden.
Ritsuka
7 jaar geleden
Bij de persoon van de cursus kun je niet veel doen, dat zijn de voorwaarden die zij gesteld heeft aan haar workshop.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij zo'n workshop kun je het echt mensen niet kwalijk nemen dat ze niet op kinderen zijn ingericht: niet iedereen kán zich richten op kinderen en niet iedereen wíl dat. Ik ken iemand die tekenles geeft aan volwassenen en ook wel aan kinderen, maar nooit tegelijkertijd omdat het een totaal andere doelgroep is. En voor die vrienden.. weet je zeker dat ze het vragen omdat ze het vervelend vinden als de kinderen mee komen? Ik wil ook graag weten of vriendinnen van mij hun kind of kinderen meenemen als ze op visite komen, omdat ik er dan voor kan zorgen dat ik speelgoed heb staan en behalve koffie en thee ook limonade en koekjes in huis heb. Als ze blijven eten dan móet ik zelfs weten op hoeveel mensen ik kan rekenen. Dat is niet omdat ik die kinderen niet mag of omdat ik ze maar lastig vind, maar omdat ik zelf geen kinderen heb en mijn huis en voorraadkast dus niet bij voorbaat al kind-vriendelijk is. Daar moet ik apart voor zorgen. Dat doe ik met plezier, maar dan moet ik dat wél weten. En wat je anders zou doen, als je ze niet zou meenemen? Dat hangt af van de leeftijd, maar in mijn kennissenkring neemt niet elk ouderpaar altijd alle kinderen mee. Soms zijn ze bij de oppas omdat ze niet van lange autoritten houden, logeren ze zowat elk weekend bij opa en oma of gaan ze liever met een vriendje of vriendinnetje spelen dan met papa en mama mee op visite bij mensen die geen kinderen hebben zodat ze zichzelf de hele dag zelf moeten zien te vermaken. Dat vinden ze dan saaaaai. Dan kan je af en toe wel samen iets met de kinderen gaan doen, maar dat hoeft ook weer niet elke keer. Zeker niet als die kinderen het óók prima vinden om bij opa en oma of het buurmeisje te blijven terwijl papa en mama een dagje bijpraten met een vriendin of naar een grote-mensen uitje gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb zelf kinderen maar wil inmiddels OOK weten of er kinderen meekomen omdat ik daar totáál niet meer op ben ingericht. Al is het maar door limonade en kindvriendelijke versnaperingen in huis te halen, en speelgoed uit de kelder te trekken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@holantina, je hebt wel assertief gereageerd al voelt dat niet zo. Kinderen horen in deze wereld, maar deze mevrouw mag zelf beslissen aan wie zij les geeft. Misschien heeft zij slechte ervaringen met workshops waar kinderen bij waren. Je kent de redenen niet.
Een antwoord in de zin van: "Wat jammer, wij hadden ons er zo op verheugd, mogen wij wel een paar minuutjes kijken?" zou wel eens wonderen kunnen verrichten.
Agressieve antwoorden, die vaak verward worden met assertief reageren, je gram halen, maken de wereld om je heen niet prettiger.
Als je vrienden vragen: kom je met de kinderen? kun je bv antwoorden: ja heel graag als dat kan, wij blijven daarom niet te lang. Als ze mee kunnen komen, moet ik dan nog voor speciale dingetjes zorgen? zoals bv speelgoed?
Oh, geen kinderen, wat jammer nou, dan moet ik de afspraak voor een paar jaar verzetten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hahaha, die laatste vind ik dan weer heel leuk. ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kent inderdaad de redenen niet waarom die workshop niet voor kinderen is, ik zou me er niet te druk om maken. Die eerste opmerking van die vrouw - als dat inderdaad een letterlijk citaat is - vind ik niet zo lekker overkomen, maar inderdaad: zij mag zelf weten voor wie ze haar workshops openstelt. Hooguit kun je haar aanraden om voortaan bij het aanbieden ervan (in advertentie, website of whatever) de 'vanaf'- leeftijd erbij te zetten, want blijkbaar had jij daar een heel ander idee van en is het niet direct duidelijk wat zij precies aanbiedt. Maar naar de redenen kunnen wij slechts gissen: misschien is het aanspreken van kinderen, of - nog lastiger - het tegelijkertijd aanspreken van kinderen én volwassenen - gewoon haar talent niet. Misschien werkt ze met materialen die ze niet geschikt acht voor kinderen, of weet ze niet zeker of anderen die haar workshops volgen de aanwezigheid van kinderen wel fijn vinden of heeft ze er gewoon nog nooit over nagedacht en was ze een beetje overdonderd door je vraag. Je zou haar kunnen vragen of ze weet waar dergelijke workshops speciaal voor kinderen worden gegeven, of voor gezinnen misschien. Ik zou niet weten wat daar subassertief aan zou zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heer Voldemort, als je voor mijn kinderen een ticket naar Cuba betaalt, dan kan ik ze bij opa en oma brengen :-)))))) De Nederlandse opa en oma zijn helaas overleden. En, sorry, daar denken we anders over: ik ga ZEKER geen jonge tieners urenlang alleen thuis laten. Dus, sorry als ik graag bij mijn kinderen ben en vind dat ze erbij horen. Fijne dag verder!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap niet waarom sommige die een reactie hebben achtergelaten denken dat vrienden vragen of met de kinderen komen omdat er misschien een mogelijkheid bestaat dat mijn kinderen niet goed opgevoed zouden zijn. Geloof mij dat is niet zo. Anders zou iederéén vragen of we zonder kinderen komen. Toen ik vrienden zei bedoelde ik een echtpaar (die trouwens geen kinderen heeft omdat de man nooit kinderen wou, de vrouw wel, maar moest zich schikken)
Ik neem mijn verantwoordelijkheid als ouder erg serieus, en heb veel tijd en liefde in hun opvoeding gestoken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lies12 en JoanofArc, jullie ook hartelijk dank voor jullie antwoorden. Lies12: uhmm... ja, dat kan. Zo had ik het niet gezien. Idd. misschien vragen ze het om die redenen. Dat hoop ik. Echter, denk ik dat mijn vermoeden wel klopt, deze vrienden is een echtpaar (die trouwens geen kinderen heeft omdat de man nooit kinderen wou (hij vind ze te vrijheidbeperkend, handenbinders, enz... de vrouw wou wel, maar moest zich schikken)

Het beste antwoord

Tussen mensen die in een "kinderloze" belevingswereld leven en mensen die de hele dag tussen de kinderen zitten, zit een wereld van verschil. De een vind het maar irritante lastposten die je vrijheid beperken, de ander vind ze juist een verrijking en een onlosmakelijk deel van de samenleving.

Die twee gaan elkaar vrees ik nooit 100 % begrijpen. In verreweg de meeste gevallen gaat het goed, maar bij mensen die "allergisch" zijn voor kinderen, kun je maar twee dingen doen : als je HEEL erg graag met ze om wil gaan om welke reden dan ook zoek je af en toe opvang voor je kinderen (en dat kan voor jezelf ook heel lekker zijn af en toe) , en als het verder toch niet zulke geweldige mensen zijn, schrap je ze gewoon zachtjes van je lijstje. Moet je wellicht niet eens mee WILLEN omgaan.

Het cruciale punt is vaak de manier waarop je kinderen zijn opgevoed ; gedragen ze zich bij een ander rustig en beleefd, houden ze zichzelf goed bezig en vestigen ze niet voortdurend de (negatieve) aandacht op zich, dan is het vrijwel nooit een probleem ze mee te nemen, zelfs niet naar een restaurant ofzo. Zijn het heel drukke, vrije, "spontane" (lees : brutale) kinderen die hun plek beslist niet weten en die voortdurend het middelpunt van het gezelschap zijn, dan zijn ze over het algemeen minder welkom. En helaas lijken die tegenwoordig wel in de meerderheid.

Als jou kinderen in de eerste categorie vallen, ben je een typisch voorbeeld van "de goeden moeten onder de kwaden lijden" (en kunnen we elkaar een hand geven). Maar je weet gewoon niet wat voor ervaringen de mensen hebben met wie je om wilt gaan, zoals hier de mevrouw van de workshop. Ik weet niet of je iets MOET zeggen, maar ik zou gezegd hebben : "Joh, prima, ga jij lekker in je eentje kinderknutsels maken, breng ik mijn geld wel ergens heen waar het gezellig is". Of iets als : "Pardon ?? Je geeft toch niet alleen fröbelles aan volwássenen ?" En het daar gewoon bij laten. Want van iemand die workshops geeft voor volwassenen, hoef je niet te verwachten dat ze dat ook voor kinderen doet ; dat is een compléét ander vak.

Elke situatie waarin kinderen geweigerd worden vraagt om een andere reactie, maar wijzen op het egoïsme of het onthouden van geld geeft de meeste 'bevrediging'. Voor jezelf. Degene die je probeert een sneer te geven, zal er in de regel niet wakker van liggen. Dus als het niet spontaan komt, niet teveel energie in steken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Marleen, te laat (sorry! ik kreeg nl., geen melding dat mijn vraag was beantwoord) maar alsnog hartelijk dank voor je antwoord en je hulp. Dat had ik nodig een normale, nchtere reactie met goed advies. Mijn kinderen zijn goed opgevoed, ik heb altijd veel met ze gepraat en ze geleerd zich correct te gedragen, rekening te houden met andere mensen, enz.