Als ik een feest geef dat om 20.00u begin, komen mensen nooit voor 20.30. Waarom zegt men steeds 'dat dat zo hoort' ?.

Maar als ik wil dat de mensen pas om half 9 komen, had ik wel gezegd dat het feest om half 9 begint.

Oplossing zou zijn om mensen om half 8 al uit te nodigen, maar dan verwacht ik al vanaf half 8 mensen terwijl die er niet voor 8u zijn.
Waarom vindt men dat het niet hoort om op de afgesproken tijd aanwezig te zijn?
Als om 20u in het theater een voorstelling begint, dan kom ik toch ook niet pas half 9 binnen?

7 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (2)

Mensen die een feest bezoeken 'durven' niet als eerste te komen. Ze komen dus na het officiële aanvangstijdstip in de verwachting -die meestal uitkomt- dat er meer mensen zijn die dezelfde gedachte hadden.

Het aanvangstijdstip van een theatervoorstelling is wat anders. Dat is te vergelijken met het "harde" vertrektijdstip van een bus, trein of vliegtuig of een 'harde' aanvangstijd voor een bezoek aan een arts, sollicitatiegesprek e.d.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ en zo schuift de tijd steeds op.
walter
7 jaar geleden
Als ik zelf naar een verjaardag moet dat om 20u begint, zorg ik dat ik 20u voor de deur sta. Dan ben ik altijd wel de eerste, maar ik ga er vanuit dat als men wilde dat ik pas om 20.30u kwam, dat ze zeggen dat het feest vanaf 20.30u is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@walter: Je kunt ook zeggen dat wanneer je wilt dat je feest begint om 20:30 je 20:00 op de uitnodiging zet wetende dat de visite toch steevast een half uur later komt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan maak je gewoon duidelijk dat je echt wilt dat mensen op tijd komen, door 'stipt acht uur' als begintijd te zetten, of bijvoorbeeld aan te geven dat er om acht uur een gezamenlijke toast is of zoiets. Al komen mensen zeker in het laatste geval dan vanaf kwart voor acht waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@goed idee Lies
Ivana
7 jaar geleden
Als iemand moet worden toegezongen moet je dat vermelden. Voor de rest is iedereen toch vrij om binnen te vallen wanneer hij wil? Niet zo moeilijk doen. we leven in een vrij land. 20.00 uur is in jouw geval een indicatie en geen verplichting.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ivana: het hangt er natuurlijk een beetje van af wat voor feest het is. Als je iets specifieks georganiseerd hebt dan wil je wel dat mensen op tijd zijn. Daarbij zijn er ook mensen die er niet zo goed tegen kunnen om in onzekerheid te zitten en die er onzeker van worden als ze niet precies weten waar ze aan toe zijn. Jij stelt dat mensen vrij zijn om binnen te vallen wanneer zij dat zelf willen, maar anderzijds kun je ook zeggen dat iemand die zijn huis openstelt voor mensen en hen uitnodigt voor een feestje, de vrijheid heeft om dit in te vullen zoals hij dat wil. Hun huis, hun feestje, hun regels.
walter
7 jaar geleden
@Ivana Natuurlijk is iedereen vrij, maar wat ik bedoel is: Mijn verjaardag thuis begint om 20u, dan zorg ik dat ik om 20u helemaal klaar zit, theewater gekookt, koffie warm, etc. En dan zit ik ieder jaar weer een half uur te wachten en me te vervelen tot de eerste komt. Ik kan wel zorgen dat ik pas half 9 klaar zit, maar dan zal je net zien dat er iemand ineens vroeger voor de deur staat.
Nee hoor @Walter , als men zegt "dat dit zo hoort" is het onjuist.
Onzin. Er is geen (ook geen ongeschreven) wet voor. Het gaat er alleen maar om dat niemand als eerste wil komen , niet omdat het zo hoort, nee, omdat ze het raar vinden dat ze als eerste binnenkomen.

In de tijd dat ik nog naar grote verjaardagen ging (tig mensen op stoelen met koffie en taart voor hun neus en dan binnen komen en de hele kamer door om iedereen te feliciteren... dát vond ik nou vervelend:) zo ook bij het afscheid nemen.

Maar bij een feest als eerste binnenkomen, tja de ruimte is leeg en alle aandacht is voor Kwatta! kan een heel vervelend gevoel geven, maar daar moet je dan wel gevoelig voor zijn.

>>In ieder geval > het is NIET een regel DAT HET ZO HOORT, beslist niet. Het is omdat veel mensen dit niet willen, kennelijk, bijna niemand , ik heb er zelf geen probleem mee. <<

Wat @JoanDArc zegt, even tijd voor elkaar, is een prima oplossing, het vermindert gêne bij de visite en zou in de toekomst dus ook een reden kunnen zijn voor mensen om wel eerder/op tijd te komen.

Ik kende mensen die altijd met een groepje een feest gaven juist om dit te omzeilen : zo konden de genodigden niet eens de eerste zijn!
Trouwens, alsof dat zo erg is... maar het is waar "men" wil niet als eerste binnenkomen en waarom? ik weet het nog steeds niet, men vindt het raar/genant.

Iemand moet toch als eerste binnenkomen zou je denken > tenzij je met een groepje binnen komt, dat is dus ook een oplossing:)

Toegevoegd na 17 minuten:
Omdat iedereen het doet DENKEN ze dat het zo hoort, maar dat is dus niet zo!
Nog een oplossing is inderdaad de ontvangst tijd vervroegen, wil jij mensen om 20.00 uur ontvangen, nodig ze eerder uit. Trouwens, wat ik hoor is dat men niet meer voor 22.00 uur begint of zelfs de deur uit gaat, maar dat is misschien leeftijd afhankelijk en ook of je uit gaat ergens naar toe, niet bij iemand thuis. Dát zijn pas tijden :-))