Kat vangen om vergoeding te krijgen voor schade, mag dat?

Wij hebben last van een buurt kat welke telkens onze tuinset vervuild als ook de zandbak voor onze kleinkind.
Ik weet welke kat het is (komt telkens terug) en wil deze gaan vangen.
Vervolgens wil ik er een foto van maken en de eigenaar (geen idee wie dat is) via een lokale advertentie oproepen om hem te komen ophalen.
Maar dan wel tegen een vergoeding van de schade.
Mag dit?

7 jaar geleden
2.9K
ronron1212
7 jaar geleden
Je kan beter een emmer water over hem heen gooien blijft hij wel weg.
TurfGraver
7 jaar geleden
Weet wel manieren om er vanaf te komen maar wil juist schade vergoeding van eigenaar hebben...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
koffie prut strooien helpt ook
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Welke schade wilt u vergoed hebben?
Wat wilt u dan vergoed hebben? Het schoonmaakmiddel waar u de tuinset mee schoonmaakt bv? Of de bezem waarmee u het zand wegveegt? Of het zand dat u eventueel wegschept? Als u de kat vangt, zodat de kat bij u opgesloten wordt (zijn eigen huisje kwijt is en heel gestrest kan raken) kan onder dierenmishandeling vallen.
Het diertje is niet uw eigendom.
Rieneke1
7 jaar geleden
Manieren om er vanaf te komen? Ik hoop dat je het besef hebt dat de eigenaar de verantwoordelijke hier is, en niet de kat. Het is heel vervelend dat de meeste kattenbaasjes het nog volkomen normaal vinden om hun kat vrij buiten te laten zwerven, niet alleen met gevaar voor de beestjes zelf, maar ook ondanks de overlast die ze veroorzaken. De kat gijzelen is echter een heilloze weg, en verboden bovendien. Je kan foto's nemen en de eigenaar zien te achterhalen, maar veel kattenbaasjes staan er niet om bekend dat ze hun verantwoordelijkheid nemen. Maar nogmaals. kuur je frustratie niet uit op de kat.
Rieneke1
7 jaar geleden
Open zandbakken zijn sowieso aantrekkelijk voor iedere kat, dus die zou ik zeker na gebruik afdekken.
En kussens van de stoelen niet laten liggen, het is even opletten, maar het scheelt veel stress.
TurfGraver
7 jaar geleden
@JoanDArc, Middelen, tijd en frustratie (op moment dat je er achterkomt dat zo'n beest in de zandbak gescheten heeft). Klopt dat dier niet mijn eigendom is. Zou derhalve graag de eigenaar ter verantwoording willen roepen, uit hun zelf (zoals Rieneke1 al vermeld) doen ze dat vaak namelijk niet.
Rieneke1
7 jaar geleden
Tijd en frustratie? U wil dus smartengeld? Vergeet het. En Wat Joan zegt: kijk maar uit dat u zelf niet aangeklaagd gaat worden als u denkt het beestje te kunnen gijzelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Dat is duidelijk. Wel kun je een andere manier zoeken. al is het de omgekeerde wereld, maar misschien loont het (kost ook geld en tijd, maar misschien minder irritatie) om de eigen tuin af te schermen? Een hoog hek voldoet niet, wel een afrastering van gaas, niet rechtop, daar klimt een kat met gemak in/ op/ overheen, nee een kat kan niet ondersteboven klimmen, dus dat is het ei van Columbus. Of het haalbaar is, ik zou eens op een katten-forum of een 'doe het zelf'-forum informeren. (Wat je ook kunt doen, is de kat opwachten met een emmer water en ... daar schrikt een kat gemiddeld erg van met als effect dat zo'n dier niet meer terugkomt: niet veilig/ prettig om daar te verblijven.
Zo'n waterpistool is trouwens ook een goede mogelijkheid, je kunt beter richten, maar niet de volle laag geven, dat hoeft niet! een klein beetje, erge schrik is genoeg! en niet duur in aanschaf.) Uiteraard behalve het veel simpeler afdekken van de zandbak. Er zijn van die schelpen te koop >> gewoon de deksel erop : klaar! Dat is toch niet ingewikkeld. >>>Niet een dier vangen, 'gijzelen' en dan ook nog verwachten dat je hiervoor beloond wordt >smartengeld>.
Nee hoor , vergeet dat maar gauw @TurfGraver
TurfGraver
7 jaar geleden
Tis wat jodokus52 dat een ander maatregelen moet nemen of moet investeren om overlast van de hobby van een ander te voorkomen..
Maar waarom mag het niet? (Staat dat ergens?)
Ze lopen toch los rond?
Rieneke1
7 jaar geleden
Ga even langs het juridisch loket, ze zullen het je daar haarfijn kunnen vertellen, met de wetsartikelen erbij.
Rieneke1
7 jaar geleden
Heb geen tijd nu het helemaal door te spitten, maar wellicht heb je hier iets aan?
http://www.terechtgesteld.nl/lost-found-eigendomsverlies-van-dieren/
TurfGraver
7 jaar geleden
Ik hoef geen eigenaar te worden van de kat, wil hem alleen aanhouden. :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
je moet de eigenaar achterhalen en aanspreken op het feit dat je last hebt van zijn of haar kat.
joro
een jaar geleden
Een tip om buurkatten weg te houden is: de inhoud van een gebruikt koffiefilter hier en daar neerstrooien. De katten hebben er een bloedhekel aan.

Het beste antwoord

Er zitten wat haken en ogen aan. De eigenaren behoren er voor te zorgen dat de kat geen overlast veroorzaakt voor de buren. Mocht de eigenaar onbekend zijn dan mag de kat in de regel gevangen worden en naar het asiel gebracht worden. De dierenambulance bijvoorbeeld krijgt subsidie voor het ophalen van gevonden dieren. Zo lijkt mij dan ook dat het dier vangen en de eigenaar zoeken geen illegale actie kan zijn. Zodra de eigenaar is gevonden bent u wel verplicht de kat terug te geven.

Als u bewijs heeft van de kat die de spullen beschadigd en u heeft bewijs wie de eigenaren van de kat zijn (zoals een filmopname tijdens het teruggeven van de kat). Dan zit er niks anders op om de verzekering de rest van het werk te laten doen.

Toegevoegd na 1 uur:
Correctie: Niet alle dierenambulances krijgen subsidie en halen over het algemeen geen gevonden gezelschapsdieren op. Het asiel neemt gevonden gezelschapsdieren wel aan
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Dat klinkt hoopvol. Kat terug geven (en ondertussen goed verzorgen) is probleem niet.
Rieneke1
7 jaar geleden
Lang niet alle dierenambu's krijgen subsidie. Verder zijn ze er voor zieke en of gewonde dieren, niet voor goedverzorgde katten. Geen sprake van dat die zo van de straat gehaald kunnen worden, dat zou mooi zijn zeg.
Rieneke1
7 jaar geleden
De gemeente heeft opvangplicht voor duidelijke ZWERFdieren. Die plicht besteedt ze uit aan het asiel. Een kat van de buren gijzelen is ordinaire diefstal. Vandaar dus een min.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik begrijp de min, het komt nogal harteloos over. Maar de wet is harteloos. Gijzelen kan alleen bij personen gedaan worden. Een kat is eigendom. Het zou dus een kat stelen zijn. Maar de kat komt uit vrije wil op het erf van meneer. Turfgraver vind een kat waarvan de eigenaar niet bekend is. In mijn gemeente kan de dierenambulance wel ingeschakeld worden voor het ophalen van gevonden dieren, ik zie nu dat dit niet meer geldt voor gezelschapsdieren. ik zal dit nog even aanpassen. Een verwilderde of niet verwilderde kat die spullen in de tuin sloopt mag als een bedreiging worden gezien lijkt mij ipv gezelschap dus dit is nog discutabel. De eigenaar van de kat laat de kat zonder kattenband met adres rondlopen. Uiteindelijk is dit wel de meest effectieve manier om de schade te verhalen. als de eigenaren van de kat niet mee willen werken http://www.rotterdam.nl/gevonden_en_vermiste_dieren
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als men last heeft van ongedierte die de boel sloopt mag deze ook gevangen worden. De eigenaar van de kat neemt niet de verantwoordelijkheid waardoor het een loslopend projectiel is. De eigenaren moeten er voor zorgen dat de kat geen overlast veroorzaakt. Dit is onmogelijk te controleren als je deze los laat lopen. Het is misschien een harde maatregel, maar het werkt. Als een kind uit de straat een bal in je tuin schopt en een mooi beeld gaat kapot en ze rennen weg en je weet wie de ouders zijn dan neem je de bal mee en ga je langs de deur. Heb je dan de bal gestolen? ik denk het niet.
Rieneke1
7 jaar geleden
- Een kat waarvan de eigenaar niet bekend is is nog geen zwerfdier. Denk maar niet dat instanties hier aan mee zullen werken. -Als je alle katten die her en der op andermans spullen zich ontlasten als bedreiging wil gaan aanmerken, zie je het alweer anders dan instanties die hierover gaan. Het is wel fantasievol _katten en ongedierte worden toch echt als verschillende diersoorten met verschillende aanpak gezien. -Kattenbandjes zijn gelukkig niet verplicht, en zeker met de komst van de chip tweede keus. - Een kat is geen bal. Maar goed, zo kan ik nog wel even doorgaan, grappig maar ben er nu klaar mee verder :) Vraagsteller kan altijd nog even naar het juridisch loket gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
- Een kat waarvan de eigenaar niet bekend is mag gewoon naar het asiel gebracht worden. Zo simpel is het. Is de eigenaar onbekend dan is het in de ogen van de vinder een zwerfkat. Als de slang van de buren door de wc naar boven komt mag je deze ook gewoon naar het asiel brengen niks mis mee. - ze zijn uiteindelijk wel een bedreiging. Katten horen door de eigenaars in eigen tuin gehouden te worden om overlast te voorkomen de eigenaar kan de kat niet corrigeren al deze vrij rondloopt, dus zijn ze een bedreiging. De katten eigenaar zit fout door te denken dat de kat vrij mag rond lopen op andermans erf. - het zal best dat katten en ongedierte anders geclassificeerd zijn, dit betekend niet dat het beest niet gevangen mag worden. - Weer neemt de eigenaar geen verantwoording voor het eigendom waardoor verwarring ontstaat over eigendomsrecht. - maar ze kunnen allebei wel in je tuin belanden Eigendom is eigendom. Een kat is eigendom en geen persoon het heeft dierenrechten maar dan houdt het op. Zodra de kat gewoon buiten los wordt gelaten kan men niet weten of deze een eigenaar heeft of niet. De kat kan dan wel of niet verwilderd zijn en mag gevangen worden. Zelfs de consumentenbond raad aan katten binnen eigen tuin te houden. Het is niet alsof er een kind wordt ontvoerd. Een kat sloopt iets. de kat wordt aangehouden terug gebracht naar de eigenaar en de eigenaar mag zich verantwoorden. Niks vreemds aan.
TurfGraver
7 jaar geleden
Precies Deefdrums, Ik wil niet de eigenaar worden.
Ik wil de schade veroorzaker aanhouden en de verantwoordelijke opsporen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik lees nu pas dat het gaat om een bevuilde tuinset. Mijn reactie is gebaseerd op een beschadigde tuinset. Sorry voor het misverstand. ik zal het antwoord verwijderen.

Andere antwoorden (1)

Nee, officieel mag dit niet. Je mag de kat verjagen, je mag er een foto van maken en proberen er achter te komen wie de eigenaar is, maar vangen en vasthouden voor losgeld, dat mag niet.
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
In dat "proberen er achter te komen wie de eigenaar is" zit net het probleem. :)
Als poekie bij eigenaar is meld deze zich niet van zelf...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus @jc54, +Plus @jc54, dat mag, foto maken van de kat en in de buurt navragen, maar dan nog: als men weet van wie de kat is waarvan men denkt dat deze de schade heeft veroorzaakt, geldt:
Wie eist, bewijst. Een tuinset of zandbak vervuilen valt niet onder schade aanbrengen en zeker niet onder slopen. Niet onbelangrijk: men kan zelf het vervuilen van de zandbak voorkomen door de bak af te dekken. Als men ongewenste handelingen kan voorkomen, dient men dat te doen. Immateriële schadevergoeding kan men alleen eisen via een civiele procedure.
Schadevergoeding toekennen wegens besteden aan tijd voor schoonmaken en frustratie kent de Nederlandse wet niet. Men kan een foto maken, maar blijf met de handen van andermans dier af. Men kan een dier, trouwens niet "aanhouden".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe kan je dan een gevonden hond terug brengen naar het asiel als je deze niet mag vangen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bel het asiel en vraag om advies.