Kunnen gevangen donoren zijn?

Als iemand bijvoorbeeld 10 jaar gevangenisstraf opgelegd heeft gekregen, kan hij of zij dan de gevangenis verlaten om een orgaan te doneren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Ook een gevangene heeft recht op medische zorg. Er zijn dus ook procedures waarbij gevangenen in het ziekenhuis kunnen verblijven.

Diezelfde procedures kunnen ook ingezet worden wanneer een gevangene een orgaan, b.v. een nier, af wil staan.

Natuurlijk gaat dat niet zo van:
Gevangene tegen cipier: "Joh, ik wil effen mijn nier afstaan, breng jij me even naar het ziekenhuis ?"
Cipier: "Prima joh, stap maar even in de auto, dan breng ik je wel."

Daar zit wel wat meer papierwerk om heen.

Maar het is ook logisch dat een gevangene gewoon donor kan zijn: het zou wel erg cru zijn wanneer iemands leven gered kan worden maar dat dat niet mág omdat de bereidwillige donor toevallig achter de tralies zit.