Hoeveel procent van de Nederlanders is homoseksuel?

Laatst een onderzoek gelezen dat 1 op de 10 wereld burgers homo is. Is dit in Nederland ook zo?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
Amadea
7 jaar geleden
Ben wel benieuwd naar de betrouwbaarheid van dat onderzoek. Een op de tien komt bepaald niet over met de bevolkingsopbouw...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Homoseksualiteit#Percentages Het ligt eerder rond de 3-5%.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uit Amerikaans onderzoek zou gekomen zijn dat 84% van de mannen (in Amerika) homofiele gevoelens en contacten heeft..(Oprah Winfrey besprak dat zeer spraakmakende onderzoek in een show...daarna is het weggemoffeld).
Is dat hetzelfde als homofiel zijn?
Ik heb diverse homofiele vrienden (zelf hetero) en van hen weet ik dat op de 'homo-contactplekken' bv. 'parkeerplaatsen' erg veel mannen komen met kinderstoeltjes op de achterbank....
Maakt ze dat allemaal homo of bi of...?
Misschien eens hoogste tijd realistisch te zijn dat er groot verschil kan zijn tussen lust en liefde..
Het huwelijk is in de Westerse landen overgewaardeerd en helaas wettelijk zo veranderd...dat andere vormen nauwelijks toegestaan of erkend worden. Het huwelijk an zich is nog maar zo'n 200 jaar oud en pas vrij recent in die zin dat ze op basis van vrije wil plaats kan vinden. Het heeft vooral ingang gevonden vanwege het veiligstellen van zowel de boerderijen, kastelen, bedrijven, geloofsgenoten, vererving, als het kindertal wat vervolgens gedoopt en mee kerkwaarts ging.
Hoe meer mensen, des te meer structuur men wil...controle...overzicht, duidelijkheid.
Feit is echter dat de mens een diersoort is die zich, net als andere dieren, voort wil planten.
Dat dat steeds minder gebeurt is niet alleen tegen de zin van de religies die dit met lede ogen aan zien en tegenwerken/ prediken (helaas, overbevolking is het gevolg), maar vooral dankzij condooms en andere middelen zwangerschappen tegen te houden. Daarnaast zijn kinderen in de Westerse wereld duur (opvoeding, educatie) en niet meer zo noodzakelijk als oudedag verzorging...(hoewel?...)

Antwoorden (2)

Volgens gegevens uit 2012 noemt 4% van de Nederlandse mannen zich homoseksueel en 3% biseksueel. Van de vrouwen noemt 3% zich lesbisch en 3% bi.
Het percentage van de mannen zegt zich (ook) seksueel aangetrokken te voelen tot mannen bedraagt 13%, terwijl 18% van de vrouwen zegt zich (ook) seksueel aangetrokken te voelen tot vrouwen. Van beide seksen zegt 13% dat zij wel eens homoseksuele of lesbische seks heeft gehad.

Dit percentage van vier procent zal in vier jaar tijd niet aanmerkelijk veranderd zijn. Er is dus een duidelijk verschil tussen homoseksueel zijn en (slechts) homoseksuele ervaring hebben gehad.
Amadea
7 jaar geleden
Hoeveel mensen homoseksueel zijn, is niet te zeggen. Schattingen lopen uiteen van 3 tot 10 procent van de bevolking. De vraag is namelijk: wie tel je allemaal mee?

Als je iedereen telt die wel eens homoseksuele gevoelens of fantasieën heeft, kom je op een hoog percentage uit. Ook veel heteroseksuelen hebben zulke fantasieën, hoewel ze daar meestal niet over praten.

Als je alleen mensen telt die zichzelf homoseksueel noemen, kom je lager uit. Niet iedereen met homoseksuele gevoelens en/of contacten is daar open over. Toch is dat vaak de manier om te tellen in onderzoek: je registreert dan alleen de mensen die zichzelf homo of lesbisch noemen.