Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heette (de firma achter) het polygoonjournaal zo?

Vroeger was het polygoonjournaal een belangrijke nieuwsbron.

Omdat ik me afvroeg waarom het polygoonjournaal zo heette, ben ik op zoek gegaan. Ik kwam er al snel achter dat de naam afkomstig is van de firma die de journaaluitzendingen produceerde: dat was de firma Polygoon-Profilti.

Waarom die firma zich met deze naam tooide heb ik niet kunnen achterhalen.

Dus: hoe kwam de firma Polygoon-Profilti aan haar naam?
 

Cryofiel
8 jaar geleden
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Polygoon zag het levenslicht in 1919 onder de naam Nederlandsche Maatschappij Cinematografie Filmfabriek Polygoon. Het woord polygoon komt uit het Grieks en betekent “veelhoek”. Vanuit diverse invalshoeken werden de onderwerpen belicht.

Jules Stoop was als hoofd van de afdeling documentaire binnen de Haarlemse filmstudio Hollandia Filmfabriek begaan met het lot van de Nederlandse non-fictie film. Toen Hollandia in 1919 op het randje van faillissement balanceerde besloot hij (inmiddels is bevorderd tot mededirecteur) de afdeling die zich bezighield met het produceren van documentaire, wetenschappelijke, industriële en actuele films als zijn eigendom voort te zetten.
(Lees meer...)
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus +

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding