Waarom kakelt iedereen elkaar na?

uggs zijn lelijk, Duitsers zijn slecht, Belgen zijn dom, bumperkleven mag niet, moslims gevaarlijk enz enz

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat het lekker makkelijk is - je hoeft er verder niet over na te denken, want dat zal diegene die zo'n stelling uit wel gedaan hebben, mag je aannemen, of hij heeft het uit de krant of van de tv, en die hebben altijd gelijk.

Verder 'hoort' een mens meningen te hebben : er zijn maar weinig mensen, die zouden zeggen : géén idee : ik heb nog nooit met een Belg gesproken, of iets nadeligs meegemaakt met een Duitser, ik rij geen auto, en de arabische schoonmakers op mijn werk of de turkse groentenboer op de hoek zijn allemaal heel vriendelijk....

Zéker als het vaag gekakel is onder mensen die je helemaal niet kent, zal je niet ongevraagd je twijfel uiten over zo'n uitspraak : óf ze laten je afvoeren wegens niet toerekeningsvatbaar en wereldvreemd, óf ze draaien je spontaan de rug toe.
Tenzij je het leuk vind om discussies uit te lokken : dan kan je het gekakel natuurlijk wél in twijfel trekken, of zelfs het tegenovergestelde beweren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ja zeg, ik zit hier nu juist altijd zo mijn best te doen om allerlei generaliserende opmerking te weerspreken.

Maaaaar bumperkleven mag echt niet hoor.
Is gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In sommige gevallen gaat het om "nakakelen" terwijl het in andere gevallen gewoon om een meningskwestie kan gaan.

Ik ben wel de laatste die met een bepaalde groep meeloopt, maar ik vind Uggs toch echt lelijk. Net zoals vele anderen, waarvan er ook mensen tussen zullen zitten die Uggs lelijk vinden "omdat anderen dit vinden", of Uggs dragen "omdat anderen dat doen".

En zo zal het ook gaan bij vele andere kwesties.
Al vind ik die van het bumperkleven een minder goed voorbeeld, aangezien dit simpelweg erg gevaarlijk is en dus geen meningskwestie is.

Het feit blijft dat er bij alles waar een mening aan gegeven kan worden, er mensen zijn die achter anderen aanlopen en mensen die hun eigen mening ontwikkelen -en in het laatste geval kan dit toevallig aansluiten op de mening van een grotere groep.
Dat er mensen zijn die "nakakelen", kan komen door groepsdruk, het "erbij willen horen", "stoer zijn" en nog zoveel meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen niet altijd een eigen mening ergens over hebben gevormt, of ze hebben hun mening laten vormen door wat de algemene opvatting is.
Vooral onder jongeren is dit meer, dan als je wat ouder wordt, jongeren hangen erg aan de mening van de groep en maken dat hún eigen mening.
Dan hebben al snel veel mensen dezelfde mening en kakelt elkaar lekker na.
Ben je wat kritischer en heb je interesse in bepaalde onderwerpen, waarin je je dan ook verdiept, kan je je éigen mening vormen door het verzamelen van verschillende informatie, maar zo ver komen we vaak niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou,ik kan er zeker 1 van tegenspreken.Ik woon al 4 jaar in Duitsland en net als in elk land zijn Duitsers over het algemeen heel aardig.

Toegevoegd na 40 seconden:
Ik kakel dus niet na.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is moeilijk te zeggen want sommige zaken zijn gewoon waar. Zoals 'de wereld is rond'.

Dan wordt je juist aangekeken als je wat anders zegt.

Dat zal dan wel het antwoord zijn: men wordt anders raar aangekeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap je vraag niet helemaal. Uggs zijn lelijk. Dat is feitelijk zo alleen zijn ze in de mode dus mensen dragen ze ondanks het feit dat ze lelijk zijn. Belgen zijn voor sommige " Ollanders" dom omdat ze minder ad-rem en minder bij de hand zijn. Daar komt dus de definitie van dom om de hoek kijken. Moslims kunnen heel gevaarlijk zijn. En ga zo verder.

De mensen kakelen elkaar niet na. Mensen zijn individuen en soms of vaak kom je mensen tegen met dezelfde mening als jijzelf, als dat zo is dan is er geen sprake van nakakelen. Jij hebt een andere mening over bepaalde zaken en het lijkt me eerder dat jij denkt dat andersdenkenden niet in staat zijn tot het vormen van een persoonlijke mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, mensen doen dat om niet anders gevonden te worden.
Als je iemand menig deelt ben valt je in het normale plaatje en vinden mensen je aardig ( denk men over het algemeen) Zodra je buiten het hokje denkt wordt je al snel apart en vreemd gevonden en dat wilt men niet.
het kost ook minder energie om gewoon mee kakelen met iedereen, soms handig en iedereen doet dat wel eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft het te maken met onze eigen onzekerheden, alsof we altijd bevestigd willen worden. En als de grote groep iets vind zal het wel zo zijn, maar we moeten proberen om bewuster te worden van onze keuzes, beseffen of het allemaal echt wel zo belangrijk is.
Ieder mens heeft levensbehoeftes, liefde, voeding, warmte, en het recht om jezelf te zijn. De rest wordt ons ingegeven door de maatschappij. Wij leven in een consumptie maatschappij. Waarin we voorbij gaan aan zaken die er echt toe doen. Wat we in feite allemaal willen is goed zijn, dus doe goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staan hier 3 verschillende dingen.
1. bumperkleven mag niet omdat dat in de wet staat, dus daarom zegt iedereen dat. Net als moorden mag niet.

2. Uggs zijn lelijk is een mening er is een aantal mensen die Uggs lelijk vindt maar ook een aantal die ze mooi vindt, anders zou je ze niet overal zien. Uggs zijn over het algemeen vrij opvallend en springen in het oog, vallen op, dus vormen mensen er snel een mening over.

3. Duitsers, Belgen, Moslims, dat is nu stereotypering. Hoe die ontstaan en hoe het kan dat ze ook zo vasthoudensd zijn, daar zit een hele theorie aan die ik niet in dit antwoordveld kwijt kan. Dus houd ik het er maar even heel kort op dat het een impressie is van een sociale groep, die personen vormen door bepaalde bijzondere eigenschappen en emoties met elkaar te associeren. Een stereotype ontstaat met name om de wereld om ons heen makelijker te maken, door mensen in hokjes (stereotypen) te plaatsen, omdat het niet te doen is om van alle individuen die wij ontmoeten alle eigenschappen te onthouden.
Dus als we een bijzondere eigenschap (die meer opvallen dan gewone eigenschappen) zien bij een persoon en die persoon hoort bij een groep, gaan we generaliseren. Alle personen uit die groep zijn dom, slecht of gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen kudde dieren zijn. Ze volgen elkaar dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is zo makkelijk he

als je een ander mens of volk naar beneden haal,haal je jezelf omhoog

heerlijk toch die zelfverheerlijking

nou ik vindt het onzin,ik vindt belgen niet dom maar heel beleefd,en duitsers haat ik niet,ze zijn zeer organitorisch weggelegd en niet zo naief als ons