Gaan pluralisme en globalisering wel samen?

Deze tijd is een tijd van globaliseren. Alles moet hetzelfde gaan overal ter wereld.
Maar het is ook een tijd van pluralisme, dat alles verschillend mag.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Globalisering is niet zozeer dat alles hetzelfde moet gaan. Juist door globalisering leer je van andere culturen en kan pluralisme optreden.
Juist door globalisering zien mensen in dat zaken ook anders kunnen. Voorbeeld: in Duitsland spijkerde Luther zijn verweer tegen het katholicisme op de kerkdeur en doordat mensen reisden, kwam het protestante geloof ook naar Nederland.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je zult dan ook zien dat globalisering het uiteindelijke effect sorteert dat men zich ertegen af gaat zetten/verzetten. Je moet het eigenlijk vergelijken met een fysieke bezetting, zoals die in de geschiedenis vaker plaatsvond. "Heel Gallië? Nee ... want", et cetera.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door globalisering wordt niet alles hetzelfde. Sterker nog, eerder het omgekeerde is het geval: dankzij globalisering kom je in contact met andere culturen en kun je ook voedsel eten waar je oma nooit van gehoord had. Je kunt muziek uit de hele wereld luisteren en producten uit vrijwel alle landen ter wereld staan je ter beschikking.
Het antwoord is dus 'ja'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zou een mooi vooruitzicht geven op een hernieuwde maatschappij. Ik vrees, zoals de geschiedenis zich meestal herhaalt, dat de economische sterkere zijn cultuurpatroon zal opdringen aan de anderen. Nu heeft het westen een sterk kolonialistisch verleden met paternalistisch trekken. Dus zal het even omgekeerd worden. Zie je al de vloot boeings en airbussen op schiphol en op de grachten van amsterdam. Ik ken nu al voortvarende ouders die hun kinderen privé leraars chinees opdringen. Dus als conclusie : eerst globalisering met een vleugje pluralisme , afgemeten op een economische balans.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Globalisering stimuleerd juist pluralisme, hoe kom je anders in contact met andere ideeen en idealen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Globalisering heeft veelal te maken met efficientie.

Pluralisme heeft veelal te maken met keuzevrijheid.

Het een stimuleert het ander.