Ik ben heel verlegen...hoe kom ik daar vanaf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij ?
http://www.goeievraag.nl/vraag/eerder-geloofd-waarheid-leugen.50817
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier valt het wel mee met je valt mij op(:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! + Ik kom er ook maar niet vanaf.. Uiterlijk ben ik een sterke meid, goede baan en een goed sociaal leven, maar diep van binnen zou ik het liefst heel vaak nog schuilen onder de rok van mijn moeder..

Het beste antwoord

Probeer je eigen verlegenheid af en toe gewoon compleet te negeren en stel jezelf bloot aan de mensheid.
Maak een praatje met een vreemde in de kroeg, doe eens flink gek in het bijzijn van anderen, spring eens op het podium bij een karaokeavond, trek een felgekleurde outfit aan...
Alleen door te zien dat die verlegenheid helemaal nergens voor nodig is kan je er overheen komen.

Bedenk jezelf eens heel objectief hoe een ander je ziet.
Dat is niet anders dan hoe jíj een ánder ziet!
Jouw acties zijn in de ogen van een andere persoon echt niet groter, raarder, storender of opvallender dan die van wie dan ook.
Een ander vindt je niet gek als je een gesprekje voert, je wordt niet nagekeken als je een vreugdesprongetje maakt.
Er wordt lang niet zoveel aandacht aan je besteed als waar je bang voor bent.
En dat geeft je de vrijheid om ook wat minder op je omgeving te letten, en meer te doen en te laten wat je leuk vindt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Door weer Kwebbel te zijn! Luister maar niet naar die andere stemmen hoor ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet je realiseren dat je niet de enige bent die verlegen is. Er zijn in de wereld een hoop mensen die dat hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door net te doen of je niet verlegen bent en dan ga je geloven dat je het ook niet echt bent en dan is het plots weg... Zo kun je er ook vanaf komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede tip!
Daar kom je niet zo makkelijk er van af. Door de jaren heen kom je er vanzelf van af.
Je wilskracht om niet verlegen te zijn, goed onder controle houden...
Succes verder.
Verlegenheid is niet iets verkeerds hoor!
Juist is 't soms wel goed..
Ben je waterman als horoscoop?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wacht niet af
Een afwachtende houding werkt verlegenheid in de hand, een assertieve houding daarentegen zal verlegenheid in eerste instantie slechts maskeren, maar later een mogelijkheid blijken te zijn om verlegenheid echt te overwinnen. Wacht dus niet af wat een ander gaat zeggen, maar zorg er altijd voor dat je zelf de eerste bent die zijn mond open doet in welke situatie dan ook. Je hebt direct winst te pakken als je jezelf hierin traint, immers, nu is het aan de ander om op jou te reageren en in plaats van anderen, beheers JIJ de situatie. Verder is een key factor om te blijven luisteren. Blijf geconcentreerd op de ander(en), en laat je gedachten niet afdwalen. Stel vragen zodat je ook daadwerkelijk bij een gesprek betrokken blijft. Wacht hier niet te lang mee, want natuurlijk gaat al die aandacht naar jou toe als je eerst lang hebt gezwegen om dan toch plots iets te zeggen. Aandacht die je confronteert met je verlegenheid. Blijf die situatie dus voor.

Voel je niet minder!
Verder is het zaak om je in geen geval minder te voelen dan anderen. Als je dat moeilijk afgaat zeg dan bewust tegen jezelf, in gedachten, dat die ander eigenlijk 'niets voorstelt' en herhaal die gedachte telkens als je denkt het moeilijk te krijgen. Vervang dus indien nodig je eigen negatieve gedachten over jezelf in gedachten over die ander: "Moet je die malloot horen praten" enz. Je kunt jezelf sterker gaan voelen door deze trucs, zodat je uiteindelijk ALLE gedachten kunt loslaten en je beter kunt verdiepen in waar het allemaal om gaat, bijv. een gesprek, een vergadering, een kennismaking. Maak jezelf dus eerst bewust overassertief in gedachten, en handel er zoveel mogelijk naar, om later de balans te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er aan hoeveel last je van jou verlegenheid heb in de praktijk. Beleerd het jou ga dan op zoek naar iemand die jou kan begeleiden (coach, psycholoog of andere vorm van therapie).

Helaas kunnen wij jou niet begeleiden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom er maar niet vanaf, blijf vooral jezelf. Als iedereen zich assertief gaat gedragen wordt de wereld er niet beter op.
Je moet niet over je laten lopen natuurlijk, je hoeft alleen maar een weg te vinden waarop je jezelf kunt zijn, daar gaat het om in het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was dit vroeger ook, als ik bij vriendinnen thuis kwam, durfde ik geen woord uit te brengen. Kwam over als een idioot die alleen maar stuntelende en hakkelende dingen kon zeggen.
Langzaam leerde ik dat ook andere mensen, waar je aanvankelijk heel verlegen was, ook maar gewoon mensen zijn die hun eigen gevoelens, en zwakheden hebben.
Ook die mensen waarbij je niet jezelf durft te zijn, zijn meestal gewoon mensen die t meeste behoefte hebben aan normaal gezellig contact.
Ook het idee dat ik niet alleen verantwoordelijk was voor de sfeer of voor gespreksstof, leerde me dat ik meer ontspannen bij anderen durfde te zijn.
Het is een leerproces, het gaat niet vanzelf, en kan jaren duren. Maar geloof mij, het word echt beter als je ouder wordt. (ik ben een echte ervaringsdeskundige!!)
Probeer in te zien dat ook andere mensen gewone mensen zijn, die er niet op uit zijn om je te keuren of te beoordelen.
Als je meer ontspannen, en jezelf durft te zijn, merk je na een tijdje dat je minder verlegen wordt.

Ik wens je alle succes, want makkelijk is verlegen zijn niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga naar de winkels en vraag ieder keer weer waar staat dat product. en daardoor ga je ieder keer weer een gesprekje aan . en probeer ook een vraag te stellen aan een klant over dat produkt zo ga je vanzelf een gesprekje aan .
En daarmee groeit jou zelfvertrouwen en kom je langzaam van je verlegenheid af .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon niet doen alsof je ooit velegen bent geweest,
gewoon ervoor gaan!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je dat echt? Gezien vraag 50218 zou ik dat niet zeggen. (vind 't nog steeds heel gevat). Om eraf te komen moet je je moed bij elkaar schrapen. Is niet zo makkelijk, maar je hebt het halve werk al gedaan door jezelf te realiseren dát je verlegen bent en daar vanaf te willen. Daarna gaat moed scheppen echt gemakkelijker. Succes ermee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je avatar oogt nu ook niet zo verlegen ;-).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga een avondje met mij stappen enje zult zien dat er niets aan de hand is