Als schaarse leidt tot conflict hoe zorgen we er dan voor dat de aanstaande schaarste naar olie niet leidt tot WO3?

In het verleden heeft schaarste altijd tot oorlog geleid. Als het nou ging om water, voedsel of bodemschatten.
Binnen nu en 10 tot 20 jaar is het toch echt over met de fossiele brandstoffen. Lang voor die tijd zal de olie erg schaars worden door het nemen van strategische reserves van overheden, om het leger en de luchtmacht te garanderen van voldoende brandstof.
Hoe is dan te voorkomen dat die schaarste niet uitmondt in WO3? Je zal al snel krijgen dat de Arabische landen alleen olie leveren aan vriendjes, dat zullen andere landen dan weer niet pikken etc.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar komt ook een oorlog van, natuurlijk de geschiedenis bewijst dat toch... En geloof me maar, wij worden ook ooit geschiedenis... Water zal oorlogen uitlokken en de wegvallende olie ook... Maar het zal wel een wereldoorlog zijn, omdat alles globaal gaat tegenwoordig, maar het zal niet als zodanig aangemerkt worden... De olie raakt nooit op, omdat olie te duur wordt, hij wordt onbetaalbaar... Maar er zal altijd olie blijven, de aarde is geen sinaasappel waar we het sap tot en met de laatste druppel kunnen uitwringen... Er zal olie blijven zitten op plekken onontdekt en er zal veel olie zitten op plaatsen waar de winning erg duur is en met het stijgen van de prijs worden die plekken meer en meer rendabel...

De Club van Rome, die in de jaren 70 die voorspellingen deed, zagen één ding over het hoofd... Dat was de flexibiliteit van de economie... Zij dachten dat de aarde een vat was waar men uit kon tappen tot het leeg was, dat is niet zo, de prijs bepaalt de rentabiliteit van een natuurlijke bron... (Neushoorns hebben veel te dure horens en daarom worden ze uitgeroeid...)

Een oorlog zal het niet worden in de klassieke zin van het woord, maar wel degelijk een moderne oorlog, waar de prijs van olie zeer hoog zullen stijgen... En maakt het niet uit of je een kastje in je auto hebt, dat alles registreert, want dan doet je auto het niet omdat je geen brandstof kunt kopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

komt geen oorlog, want ook daar heb je olie voor nodig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt de schade beperken door voor goede vervangers te zorgen, maar afspraken maken over oorlogen is niet te doen. Amerika voert al jaren oorlog in het Midden-Oosten en de enige reden dat ze er zitten is dat er olie zit.
Machtige landen met een grote behoefte aan brandstof verzinnen altijd wel een smoes om soldaten in te zetten.