Als ik een document opstel voor na mijn overlijden zonder deze bij een notaris of dergelijk vast te laten leggen, geld deze dan?

Stel, ik schrijf mijn wensen op een papier met mijn handtekening eronder. Bijv. waar mijn spaargeld heen gaat. Is dit dan geldig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dit document heet met een mooi woord “codicil”.
Een codicil moet wel aan een aantal eisen voldoen. Zo moet het handgeschreven zijn, voorzien zijn van een datum en ondertekend zijn met uw handtekening. Als het codicil uit meer bladzijden bestaat, kunt u het beste elke pagina afzonderlijk nog eens voorzien van paraaf of handtekening. Een gedrukt of getypt codicil is dus niet rechtsgeldig.

Geldzaken kunt u niet met een codicil regelen.
Zaken die u wel met een codicil rechtsgeldig kunt regelen zijn:
· Uw wensen voor uw eigen uitvaart. Hoe moet uw begrafenis of crematie worden geregeld en welke rouwbrief, muziek wilt u en zo verder.
· Wie uw financiële zaken moet gaan regelen. Overigens kan een executeur niet meer door middel van een codicil worden benoemd.
· U kunt bepaalde goederen legateren, zoals boeken, documenten, meubelen en lijfsieraden. Geld, een auto, motor, waardevol antiek of duurdere schilderijen kunt u niet met een codicil legateren. Onroerende zaken kunnen ook niet via een codicil worden doorgegeven aan een ander.
· Het auteursrecht van uw werken na uw dood.
SimonV
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is geen wettelijk document dus kan niemand er rechten aan ontlenen. Maar uit moreel besef zullen mensen zich er aan houden.
Wil je helemaal zeker zijn dat er geen ruzie ontstaat, dan moet je alles bij een notaris laten vastleggen.
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Dat morele besef kan soms knap tegenvallen.
En dat de erfgenamen geen ruzie krijgen bij de uitvoering van het testament? Je staat er van te kijken hoe vaak dat gebeurt!
Testament maken

Iedereen die 16 jaar of ouder is, kan een testament opstellen. Dit kan alleen bij een notaris. Een testament door iemand zelf gemaakt, is in Nederland niet rechtsgeldig.