Waar moet ik als vader aan voldoen om mijn dochter bij mij te laten wonen ?

Mijn dochter is 13 en wil graag bij mij wonen,mijn ex heeft een ander en de stiefvader mag ze niet.zelf kan ik goed voor haar zorgen en ook omdat ze mijn vriendin wel leuk vind en hier ook naar luisterd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Je kind mag na haar twaalfde zelf kiezen bij wie ze wil wonen alleen gaat dat wel via de rechter dus je zult een advocaat moeten huren.
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Dat hoeft niet via de rechter. Als ze zelf naar haar vader gaat is er geen rechter die haar dat kan en zal verbieden. Hoogstens kan de rechter ingeroepen worden als er tussen de ouders hierover onenigheid is. Maar dan zal jeugdzorg hier ook nog bij betrokken worden.
Mijn kleindochter is op haar 13e gewoon bij haar vader weggelopen naar haar moeder. Daar heeft geen haan naar gekraaid.
ronron1212
10 jaar geleden
Reddie de vraag wordt niet voor niets gesteld onderling overleg werkt waarschijnlijk niet. De toewijzing aan een ouder wordt hier misbruikt en dan kan alleen de rechter nog uitkomst bieden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kind heeft inspraak, maar de mening van je kind is niet bepalend, je kind kan het dus niet zelf bepalen. Sorry ronron, maar een min dus.
http://www.gmw.nl/gmw-advocaten-weblog/mogen-kinderen-vanaf-12-zelf-bepalen-waar-zij-gaan-wonen.html
ronron1212
10 jaar geleden
Crea dat is maar net hoe je de tekst leest natuurlijk is het niet bepalend maar een rechter kan wel bepalen dat het kind gelijk krijgt om bij de andere ouder te wonen. Dit is juist van belang om dat ouders daar vaak zelf niet uitkomen door de onderlinge onenigheid.
Als in het verleden de voogdij over je dochter aan de moeder is toegewezen, dan blijft in principe dat gelden totdat de dochter de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt en daarmee 'wettelijk' meerderjarig is geworden.
Vanaf dan is ze vrij om zelf haar leven in te richten en eventueel op zich zelf te gaan wonen. De beide ouders blijven wel verplicht om haar (financieel) te ondersteunen totdat zij 21 is geworden. (onderhoudsplicht)

Echter, vanaf 12 jaar mag een kind bepalen dat het bij de andere ouder wil verblijven als de omstandigheden bij de voogdij ouder voor het kind niet (meer) aangenaam zijn.
Dat kunnen allerlei redenen zijn. De legitimiteit hiervoor zal door de bevoegde rechter afgewogen moeten worden.

Om het voor de rechter aannemelijk te maken dat je dochter bij jou beter af zal zijn dan bij de huidige voogdes (moeder) moet je in ieder geval aan kunnen tonen dat je over een stabiele basis beschikt.
D.w.z. dat je moet beschikken over een vaste geschikte huisvesting, een stabiel inkomen en kan zorgen voor een stabiele omgeving waarin je dochter zich thuis kan voelen. Dat hoeft niet per se een relatie met een andere vrouw te zijn maar wel je huishouden zodanig ingericht dat je dochter niet geheel op zichzelf zal zijn aangewezen. Verder moet ze, al dan niet begeleidt, naar school kunnen en moet er een goede omgangsregeling met de moeder niet in de weg worden gestaan.

Als aan deze minimum voorwaarden wordt voldaan dan kan de rechter toestaan dat een kind verhuist naar de andere ouder. Het vereist echter veel meegaandheid van alle partijen (moeder, dochter en vader) om het voor iedereen acceptabel te maken.

Aangezien zo'n besluit door de rechtbank genomen moet worden ontkom je er niet aan dat tenminste 2 partijen ( vader en moeder) een advocaat in de arm moeten nemen om zo'n verzoek bij de rechtbank te verdedigen. Als alle partijen het daarover eens zijn dan kan een door advocaten ondersteunt verzoek meestal rekenen op medewerking van de rechtbank.

Toegevoegd na 11 minuten:
Bovenstaand geldt als men het legaal wil laten gebeuren dat een kind naar een andere ouder gaat.
Het kan natuurlijk altijd zonder de rechter, het kind verhuist dan gewoon, maar als er later conflicten ontstaan tussen ex-ouders of het kind wordt verwaarloosd bij de andere ouder (vader in dit geval) dan kan ingrijpen door de overheid niet uitgesloten worden. (ontzetting uit ouderlijke macht, uithuisplaatsing, strafvervolging)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook jij zit er naast, een kind mag dat niet zelf bepalen op de legale manier, zijn of haar mening wordt meegenomen, maar is niet doorslaggevend. http://www.gmw.nl/gmw-advocaten-weblog/mogen-kinderen-vanaf-12-zelf-bepalen-waar-zij-gaan-wonen.html
In verband met je aanvulling geen min.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor Crea, in mijn verhaal heb ik juist aangegeven in meerdere alinea's dat de beslissing altijd bij de bevoegde rechter ligt. Het feit dat er voor iedere partij een advocaat nodig is impliceert al dat de rechter zulke zaken niet als een hamerstuk afdoet.
De essentie is dat er een verzoek kan worden gedaan, ook door het kind zelf en dat alleen in geval van onaangename situaties voor het kind bij de voogd ouder. Dus er moet een gegronde reden aan ten grondslag liggen.
Natuurlijk word er rekening gehouden met het feit dat kinderen in die leeftijd geen 'volwassen mening' kunnen hebben maar dat neemt niet weg dat een kind desondanks toch in een onhoudbare situatie kan leven, ooit eerder opgelegd door een rechter die de echtscheiding heeft behandeld. Verder was de vraag van de vraagsteller waar hij als vader moet voldoen om eventueel de permanente verzorging van zijn dochter op zich te kunnen nemen.