Het betekent volgens mij:

Je kunt niet met een gerust hart sterven als je de schoonheid van Napels nooit hebt aanschouwd.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanx 4 je antwoord,tis heel aannemelijk!!

Andere antwoorden (4)

De uitdrukking is : eerst Napels zien en dan sterven. Dit heet een vertaling te zijn van de Italiaanse zegswijze: "Vedi Napoli et poi muori", letterlijk: zie Nepels en sterf dan. Gewoonlijk citeert men echter de woorden zoals wij die hierboven neerschreven, of in het Frans: "Voir Naple et mourir". Inderdaad heeft men wel eens, omdat men zich door de grootspraak een beetje verlegen voelde, willen beweren dat er in de oudheid bij Napels een plaatsje Muori lag, dat ook het bezoek zeer waard was. De uitdrukking zou dan betekenen: Ga eerst Napels zien en dan Muori. De verklaring is waarschijnlijk meer beminnelijk en bescheiden dan waar. Immers, men kent meer van dergelijke loftuitingen op de eigen stad, bijv. : Er is maar één Amsterdam. Intussen houden de Napolitanen dan ook vast aan het: eerst Napels zien en dan sterven. Bron: Huizinga, A. Huizinga's spreekwoorden en gezegden; herkomst, verklaring en vergelijking met Frans, Duits en Engels. Baarn: Tirion, 1994.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst alles gezien en/of gedaan hebben in je leven wat je wilt (of wat je graag zou wllen ) en dan gerust sterven.
Of het allemaal gaat lukken is natuurlijk nog maar de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles 1 keer meegemaakt hebben voordat je streft ofzo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat er vroeger een gevangenis was vlakbij Napels en de gevangen die er heen moesten kwamen eigenlijk zo goed als nooit levend terug. Ze moesten dan op de heenreis door Napels heen, daarom zeggen ze nu nog wel eens eerst Napels zien dan sterven.