Hoe komt het dat iedereen het goed wil hebben voor zichzelf en anderen en dat lukt maar niet?"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het probleem is dat iedereen altijd meer nodig denkt te hebben om het goed te hebben. En dat botst met het idee dat iedereen het goed moet hebben. Dus is er een keuze nodig. Helaas is de mens te egocentrisch om altruistisch te denken en een eigen comfort op te geven voor een ander
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De meeste mensen hebben wensen voor zichzelf en voor anderen, maar op de een of andere manier vertrouwen ze niet dat het ook echt kan.

In feite staan ze het proces zelf in de weg, doordat iets in hun onderbewuste zegt dat het voor hun niet weggelegd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat volmaaktheid in dit ondermaanse niet bestaat, de middelen schaars zijn en onze geest vaak afgeleid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de etile regeert, dit klinkt heel fatalistisch en negatief. maar ik bedoel hiermee te zeggen dat machtverhoudingen, soiale en economische verhoudingen erg stug zijn. het zou grote implicatie's hebben als de welvaart echt eerlijk verdeerld werd. uiteraard niet zoals in een communistisch model maar dat de 2de en 3de wereld landen echt mee zouden mogen doen. die implicaties zouden voor het rijke westen uiterraard het hardst aankomen. vandaar dat onze "elite" niet staat te springen de schuldenlast te verlagen en een eerlijkere prijs voor de voor ons zo nodige grondstoffen te geven. grondtoffen die vaak in arme landen liggen. eigenlijk schrijnend dus.

Toegevoegd na 3 minuten:
om toch niet negatief te eindigen: dat je de vraag stelt is al heel positief. en een mens kan zeker een verschil maken! als je voor 30 euro in de maand een kind in Afrika scholing en eten kan geven, is dat heel wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind dit een foute aanname addy, ik heb het goed, en de mensen om me heen ook.
financieel niet nee, maar er is meer dan dat.
ik hoop niet je hiermee te kwetsen, maar ik ben ziek geweest voor een jaar, en het is zo heerlijk m'n oude leven weer op te kunnen vatten.
het is de kunst om te genieten van kleine dingen, die kunnen toch groot blijken te zijn.
14 jaar geleden
Iedereen is verantwoordelijk voor zich zelf is mijn motto, ik heb ook voor dingen in het leven moeten knokken. Het maakt je zelfstandig en zeker. Je weet wat je wil en je weet wat je nooit meer wil. Natuurlijk zal ik altijd een helpende hand zijn voor een ieder die mij lief is. Maar als men zelf de draad niet oppikt en niet zelf ingrijpt om het ook goed te hebben laat ik het los. Ik zal 1 keer raad geven ik zal 1 keer helpen ,maar daarna is het voor hem of voor haar het toch zelf te doen. Zo wordt je volwassen en leer je voor je zelf te gaan. En altijd positief blijven voor die gene ,zo kan je loslaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We willen het allemaal wel,maar het moet geen moeite kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt lieve Addy, omdat men egoïstisch is, ikke ikke ikke en de rest kan stikken...

Iedereen die zich realiseert één te zijn, doet alles om het goed te maken voor iedereen...

Zij die alleen in zichzelf geloven, maken het alleen goed voor zichzelf...

En je kent de definitie voor een egoïst? Iemand die geen rekening houdt met MIJ is een egoïst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen is afhankelijk van zich zelf. Ene is daar goed in en de andere weer niet. Maar het zit ook aan je wilskracht. Sommige mensen hebben het gelijk voormekaar. En bij andre mensenn duurt het een beetje te lang...
Maar uit eindelijk lukt dat wel bij iedereen.
Ligt aan je wilskracht.