Als ik af en toe, op een onverwacht vrij moment, vrijwilligerswerk zou willen doen.. waar kan ik dan terecht zonder dat ik aan een contract vastzit?

Het gaat om vrijwilligerswerk waar ik echt iets kan betekenen voor mensen, waar echt nodig.
Ik zit niet graag vast aan een contract en urenafspraken, ik houd het graag flexibel en zeg graag op korte termijn pas toe.
Is er soms een site waar je kan zien waar iemand even hard nodig is?
Ik woon in provincie Utrecht.
De vrijwilligersbank hier biedt geen aansluiting op mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, ik snap het wel maar als ze jou vragen of je kunt helpen en je wilt pas heel kort van tevoren zeggen of je komt kunnen ze niet van jou op aan en dat gaat niet werken. Vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend, je moet ingeroosterd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lastig, het meeste vrijwilligerswerk is inderdaad niet zo flexibel en vrijblijvend. Maar er is natuurlijk ontzettend veel hulp nodig, en er is vast ook op veel plekken behoefte aan eenmalige hulp of flexibele hulp. De vraag is alleen waar je die vindt.
+1 voor je vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi hoor dat jij in je vrije tijd af en toe klaar wenst te staan voor anderen en dat je dat ook enkel wenst te doen op momenten waarop jij het gevoel hebt dat je er voldoende goed voor in je vel zit. Alleen al daarvoor geef ik graag een + voor jouw vraag want je haalt een bijzonder belangrijk aspect aan... zelfkennis en dus kennis van de eigen beperkingen en mogelijkheden... het absolute begin der onmetelijke wijsheid ;-) ;-) Liefs, Succes en Mega Big Smile van me

Antwoorden (4)

In de meeste gevallen, kun je niet spontaan, zonder verplichtingen vrijwilligerswerk doen, ook die organisaties zitten vast aan een schema, waar aan voldaan moet worden, komt en gaat iedereen zomaar als hij/zij daar zin in heeft, dan werkt de organisatie niet.
Wat je wel kunt doen, ga eens langs bij de bejaardentehuizen, daar kun je ingezet worden voor een wandelingetje, boodschappen of met een eenzaam persoon een spelletje doen, klinkt simpel, maar ook dat kan voor iemand een geweldige steun zijn,
verder kun je langs gaan bij kerken en buurthuizen met deze vraag en ook de voedselbank kan vaak wel wat extra handen gebruiken.
Je moet in deze situatie zelf het initiatief nemen, maar een pluim voor je plannen, geweldig je dit wil doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk mag je niet zomaar naar en website verwijzen, maar ik weet niet hoe ik het anders moet doen. Bijgaande website is van een organisatie waarbij je af en toe hulp kunt geven: gaat van hond uitlaten tot gezelschap tot bomen snoeien. Misschien is er in je buurt iets bij
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je niet naar een website mogen verwijzen?
Vrijwilligerswerk is een woord waar veel "onder" valt.
Waar je niet naar zoekt is datgene dat gangbaar is, op gezette tijden, wekelijks iets voor iemand doen.
Wat je wel kan doen is bijvoorbeeld bij de buren een handje helpen, een oudere buurman/vrouw die hulp nodig heeft met de tuin, het gras maaien, de heg snoeien, of een keertje de hond uitlaten, of een keertje voor de buurvrouw op de kinderen letten.
Ook kan je bij een verzorgingscentrum (bejaardenhuis) vragen of ze af en toe een helpende hand kunnen gebruiken.

Waar het op neer komt, Vraagteken, is zelf even rond vragen, bij de buren of iets verder weg of er een beetje hulp nodig is. Vergeet niet tijdig/meteen te vermelden dat je geen wekelijkse/vaste kracht kan of wilt worden, dat is voor beide partijen prettiger.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kan jij jouw specifieke talenten of vaardigheden vrijwillig delen met mensen in jouw buurt?

Via bijgevoegde link kan je lezen waar mensen naar op zoek zijn en je kan ook zelf laten weten wat jij aan te bieden hebt.

Indien je op een dag geen interesse meer hebt in hetgeen je aangekaart hebt dan verwijder je gewoon jouw aanbod.
Geen enkele verplichting... buiten de normale voorwaarden van algemeen respect uiteraard ;-)

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me