Waar is het idee vandaan gekomen dat katten niet uitgelaten hoeven te worden en honden wel?

Even na aanleiding van de vraag "wat is er zo leuk aan katten". Ik zie heel veel reacties dat mensen katten nemen omdat ze die niet hoeven uit te laten. Waarom niet? Is het dan wel normaal dat katten door de tuinen van de buren lopen en hun behoeften daar doen? Ik laat mijn hond ten slotte ook niet uit in de tuin van de buren.

(Thuiskatten vallen buiten deze vraag)

Toegevoegd na 2 minuten:
En dan niet de reden dat katten toch wel weer thuis komen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Antwoorden (7)

bij honden is er een duidelijke link tussen het uitlaten en het zich ontlasten van de hond.
in het verleden ben ik vaak met m'n katten aan een tuigje gaan wandelen, maar zich ontlasten deden ze dan niet.
de vergelijking klopt dus niet, in mijn ervaring.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
yep
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik nog 10 hoog woonde nam ik de kat ook mee uit aan een riempje. Hij heeft zich nog nooit ontlast op zo'n tochtje en ging uitsluitend thuis op de kattenbak.
Uit het feit dat katten zindelijk zijn en van nature hun ontlasting op bij voorkeur begraven. De meeste katten doen hun behoefte keurig thuis op een schone bak. Een enkeling die de hele dag buiten moet zijn (waarom neem je dan een kat ?) zal geschikte plaatsen binnen zijn territorium zoeken (en ja, dat kan ook jouw tuin zijn als het niet het territorium is van een andere kat en niet afgeschermd). Verreweg de meeste overlast van katten, ook op poep-gebied is afkomstig van zwerfkatten, die va niemand zijn en een nogal groot territorium hebben (omdat de belangrijkste elementen daarin, een plaats om te eten en te slapen, niet dicht op elkaar voor handen zijn).

Bovendien is een kat een heel ander dier dan een hond, die laten zich helemaal niet aan een lijntje uitlaten, en hebben ook niet zo'n vast ritme van eten en poepen. Een hond is een roedeldier dat als het goed is heeft geleerd de leider te volgen, een kat is een solitaire jager die zijn eigen boontjes dopt.

Enne....misschien laat jij je hond niet uit in de tuin van de buren, maar kun je in jouw woonwijk dan wel ongebreideld kinderen op het gras en op de stoep laten spelen ?? Want hier zijn alle wegen en veldjes rijkelijk gelardeerd met hondendrollen. De drollenprullenbakken zijn hier verdacht leeg. Een week zonder poep aan een of andere schoen of wiel echter is een zeldzaamheid, en nee, dat is NOOIT kattenpoep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Katten begraven hun ontlasting. De mijne doet het overigens keurig in mijn tuin.

Als een hond zijn eigen ontlasing zou begraven (net als een kat) zou ik er minder moeite mee hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja.. Groot verschil is natuurlijk: Een kat geneerd zich voor het doen van zijn behoeften en zal dat dus niet doen in gezelschap (Dus niet aan een lijntje) en tevens zal een kat proberen dit op een plek die in een hoekje / tussen struiken doen. En dan ook nog een begraaft.

Het verschil is tamelijk groot: De hond gooit een grote drol ergens in het open neer, terwijl het baasje erbijstaat. De kat wil zich verschuilen, en begraafd de uitwerpselen. [nadeel bij het laatste is dat ze daarvoor losse aarde zoeken en dus meestal uitkomen bij de best onderhouden stukjes tuin, waar je er dus met je handen in zit. Katteneigenaars kunnen hier een anti-katten strooisel voor kopen, om bij de buren af te geven].

Tenslotte is het aantal katten dat kleine kinderen aanvalt en of bijt bij loslopen iets lager dan het aantal katten dat dit doet.

Dus nee: het is niet normaal dat katten bij de buren eea achterlaten. En als katteneigenaar heb je de morele plicht om je buren te helpen dit tegen te gaan. Maar ik vind het wel normaal dat een kat meer vrijheden heeft dan een hond (Ik moet zeggen: De ierse setters die ik van het zomer in huis had zonder dat ik er van wist waren geen bijzonder prettige verassing toen ik beneden kwam en ze me al blaffend uit mijn eigen huis jaagden....)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat is een vrij dier, daar kan kat nog eigenaar iets aan doen. Daarentegen een hond doet het toch ook op straat en voor ieders deur en dat is wel de schuld van de eigenaar die laten toe dat ze plassen tegen jou pui en auto. Ik heb niets tegen honden maar die veroorzaken ook veel ergernis en overlast met oa blaffen als je in je tuin wil genieten is dat ook vaak onmogelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is geen idee of uitvinding, maar dat is wat die dieren het liefste hebben, de hond wel en de kat niet uitgelaten worden...
Thuiskatten vallen buiten deze vraag en zwerfkatten natuurlijk ook...

Maar het staat je volkomen vrij om je eigen kat uit te laten en netjes hun behoefte, als een hond dat doet, op te ruimen... En als iedereen dat nu ook zou doen, dan was het weer een stukje netter in Nederland...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kat wil gewoon niet uitgelaten worden aan een lijn. Maar zonder lijn loopt hij graag een wandeling met me mee. Zelfs bij het boodschappen doen, blijft ie netjes voor de deur van de winkel wachten tot ik weer naar buiten kwam. (nadat ik veel tijd heb besteed om hem te leren dat hij geen winkels in mag)

Als hij thuis is mag hij van mij ook gewoon zelfstandig naar buiten. Voor zover ik weet doet hij dan behoefte nog steeds op de bak thuis. En dus niet bij de buren. Ik hem geleerd dat hij alleen thuis in de kattenbak zijn behoefte mag doen.

Een hond kun je wel leren om zijn behoefte op een bak te doen, maar dan heb je wel een heel grote bak nodig. Verder is een hond ook vrij snel zindelijk te maken. En hebben ze buitenlucht nodig. Om een hond zomaar alleen buiten te laten, gaat gewoon veel minder goed. Een kat is daar zelfstandiger in.

Dus een kat kan op zichzelf buiten zijn en binnen of in eigen tuin zijn behoefte doen.
Een hond kan je beter onder begeleiding buiten laten spelen.