hoe hielden ze vroeger mensen in bedwang na aanhouding?

Tegenwoordig hebben we handboeien en tyraps. Hoe deden ze dat heel vroeger of in de middeleeuwen? Als diegene net aangehouden was. Met touw of lappen stof?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar waren verschillende manieren voor. Natuurlijk een stevig touw dat goed geknoopt werd. Maar in die tijd waren er ook al stalen ketenen/kettingen. Soms ook nog voorzien van een bal aan de voet (the ball and chain).

Andere manieren om met misdadigers om te gaan was om ze op het plein vast te zetten in een schandpaal. Als je veroordeeld was kon het hele dorp je daar zien en rotte groenten/fruit/eieren etc naar je gooien.

Al met al gaan we tegenwoordig nog best vriendelijk met onze criminelen om nietwaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. Met tyraps weg zien te komen is toch makkelijker dan met een schandpaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha ivy, dat weet ik niet hoor. volgens mij als ze tieraps om je armen en benen doen, wordt het ook knap lastig! behalve natuurlijk als je james bond heet ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je benen los zijn natuurlijk. In de schandpaal stonden je benen ook niet vast. Zie het wel helemaal voor me iemand die er aan de schandpaal vandoor gaat. En dan door een deur moeten en dan net als die honden in die leuke filmpjes klats... vast komen te zitten. Hahaha.

Andere antwoorden (2)

touw met lussen en een soort wurgkoord wat om de polsen werd gewikkeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook een goeie, +!
heel lang geleden hielden ze je met pure mankracht in bedwang, dan werd je door twee (sterke) mannen vastgehouden.
en met touw natuurlijk, dat bestaat al heel lang.