Zijn extremistisch links en extremistisch rechts niet gewoon hetzelfde ?

Beide zijn geweldadig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K

Antwoorden (6)

De middelen die ze gebruiken vaak wel. De doelen zijn anders.
14 jaar geleden
Nee. ze zijn tegenovergesteld. De overeenkomst in gewelddadigheid die je signaleert heeft met het extremisme an sich te maken, niet met de politieke stroming.

Van oudsher strijdt links voor veranderingen in de status quo, en rechts voor behoud daarvan. Al is het tegenwoordig ook nog wel eens omgedraaid, omdat we nu liever veel linkse verworvenheden willen behouden, en anderen liever oude waarden (nu rechts) willen herstellen / terugzien, wat je ook weer als een vorm van vooruitgang kunt zien.

Het precieze verschil tussen links en rechts kun je legio andere discussies over voeren, maar het gewelddadige schuilt hem dus in het extremisme, het zo ver je eigen zin tegen de heersende normen en waarden willen doordrukken, dat er slachtoffers bij mogen vallen.
Grappig eigenlijk wel, want extreem links zou eigenlijk ook extreem pacifistisch moeten zijn. Valt in de praktijk echter nogal tegen (zoals wel meer linkse ideologieën ;-) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn elkaars tegenpolen. Extreem rechts wil alles alleen voor het eigen soort, het eigen ras. Vreemdelingen het land uit etc.
Extreem links is uiterst sociaal en zou alles willen delen. Hieruit is ook het communisme ontstaan. Iedereen gelijk en er altijd nog wel een plekje over voor iemand die het nog minder heeft.
En inderdaad, soms proberen beide partijen hun idealen met geweld te verwezenlijken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop niet dat dit de gangbare mening is over het verschil tussen links en rechts, want er is nogal wat op af te dingen.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
\heek veel op af te dingen. Bijvoor het ontstaan van het communisme. Communisme heefty overigens niets met geweld te maken, ebvenals kapitalisme niets met geweld te maken heeft. Geweld is een doel apart. De islam heeft ook niets met geweld te maken. Maar er zijn overal mensen die opgewonden raken van geweld. Beulen krijgen errectie bij het uitvoeren van het 'vonnis'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij klopt je verhaal niet. De ETA in Spanje bijv. is extremistisch links, noemt zichzelf communistisch, en wil alle niet-Basken Baskenland uit hebben. De ETA heeft zelfs een eigen rassenleer incl. schedeltheorie, net als de Nazi's. Zo zijn er meer voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heeft dat er niet mee te maken dat de PVV misbruik maakt van het feit dat hun aanhang te dom is om in de gaten te hebben dat links beleid eigenlijk beter voor hen is.
Tegenwoordig is er inderdaad eerder sprake van een soort hoefijzermodel. Het is geen horizontale streep waarbij je aan de ene kant extreem links en aan de andere kant extreem rechts hebt. Maar uiterst links en uiterst rechts vertonen nog best veel overeenkomsten. Daardoor zal een deel van de SP stemmers eerder PVV stemmen dan PvdA (en andersom, PVV eerder SP dan VVD). Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar wel voor een deel van de aanhang.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik wil trouwens niet suggereren dat SP of PVV extremistisch zijn, het is een voorbeeld om aan te geven dat extremistische partijen waarschijnlijk ook overeenkomsten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het politieke spectrum als een lijn beschouwt (links-rechts) dan zijn ze heel anders. Maar het kan anders worden ingericht. In de y-richting hoe liberaal of autoritair een politieke beweging of regering is. Dan zie je dat extreem links en extreem rechts onderaan bungelen in dezelfde kan van de grafiek.

Toegevoegd na 1 minuut:
extreem links = communisme
extreem rechts = fascisme
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het principe van Jin en Yang snapt, dan heb je wel degelijk gelijk... Dan is het in zijn extremen gelijk aan de ander...