Waarom zie je regelmatig in het buitenland toiletten zonder slot? Wat is de reden hiervan?

Het is iets wat ik niet begrijp, dus misschien kan iemand mij de reden hiervan geven. ;-)
Ik ben het in verschillende landen tegengekomen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (3)

Een mogelijke verklaring is dat in toiletten ook wel eens illegale zaken gebeuren als ze zijn afgesloten omdat dan niemand kan zien wat er gebeurt. Als je het slot er van af haalt zijn die toiletten minder interessant daarvoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ze lang niet overal zo privé / preuts zijn als het lichamelijke aangelegenheden betreft als in Nederland.

Hoe verder je naar het zuiden gaat, hoe groter de kans toiletten tegen te komen zonder slot, of zelfs zonder deur. Het is natuurlijk in veel landen (vooral als je richting derde wereld gaat) nog een vrij recent alternatief boven het buiten je behoefte doen. De deur zelf geeft voldoende afscherming / privacy, en mensen schrikken zich niet zo wezenloos als de deur opengaat (of ze zelf iemand betrappen) als wij hebben 'geleerd'.

Het leukste dat ik ooit gezien heb - op een camping, ik meen in Italie in de jaren 70 - was een rij (hurk)toiletten in één ruimte naast elkaar ; kon je gezellig op een rijtje zitten kletsen tijdens het doen van je behoefte. (Het spreekt voor zich dat wij , kinderen, die vakantie ERG weinig naar de WC moesten en vooral 's nachts).
Ook in Canada troffen we begin jaren 80 nog wel toiletgebouwtjes met ettelijke (normale) wc's op een rij.

Als je ziet hoe het hier in de middeleeuwen en nog ver daarna gesteld was met het poep- en pies- (en seks-, wat dat aangaat) -gebeuren, kun je je wellicht eerder afvragen waar onze preutsheid en schaamte vandaan komt, want juist DIE lijkt beduidend minder natuurlijk - al is het doen van je behoefte buiten de leefruimte wel normaal gedrag (met uitzondering van de pruikentijd wellicht) met het oog op ziektes en infecties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, mijn ding is het ook niet. Sterker nog, als het gewoon in een restaurant is, zou ik ECHT niet gaan.
En misschien is dat ook wel hun bedoeling ; dat zo weinig mogelijk mensen er gebruik van maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En in Alaska kwam ik een wc-hokje tegen met daarin een "bank" met drie gaten waar een bril op stond, gezellig zonder muurtje naast elkaar :)
Cryofiel
11 jaar geleden
C+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Turkije was dat in de streek waar ik was igg ook vaak zo, ook bij de mensen thuis.
Of ergens bij de openbare hurktoilet stak je bovenlichaam boven het halve deurtje uit waneer je opstond, terwijl je, je rok of broek goed deed en keek de wachtende rij toe waneer je nou klaar was.
Waneer wij gingen picknikken met een groep en je ging plassen dan gingen er meestal vrouwen mee die dan ook moesten en zo zaten we dan op een rij kletsend en wel in de buitenlucht.
Of je zat op de wc-badkamer bij gasten en een vrouwelijk persoon kwam dan even iets pakken.
Waneer ik ergens thuis logeerde melde ik soms wel ff dat ik naar de wc moest zodat de mannen dat wisten maar meestal zagen ze het aan het licht of iemand vroeg wie er op het toilet was, want een man zou nooit binnenlopen.
Dit was met het douchen net zo, geen slot, of werkend slot.
Dus waneer er ineens een vrouwelijk persoon stond was dat normaal.
Schamen bij vrouwen onderling mbt het lichaam zeg maar, was er niet en ik had er zelf ook geen moeite mee.
Dus plus voor het antwoord!
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik ken zelf in Nederland meerdere huishoudens waar de deur van het toilet wel op slot zou kunnen, maar nooit op slot wordt gedaan. Deur staat op een kier betekent: niemand binnen.
Deur is gesloten betekent: iemand binnen, dus buitenblijven. De stand van de deur werkt dus als een "optisch slot". Ook vrienden zijn van die conventie op de hoogte, dus ook zij doen de deur wel dicht maar niet op slot als ze op het toilet zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dat Marleen het heel goed heeft uitgelegd.
In Nederland staan we heel ver van onze natuur af.
Alles wat ons eraan herinnert dat we eigenlijk gewoon dieren zijn (maar dan naakte apen die atoombommen kunnen maken) dat verstoppen we, en we doen alsof het niet bestaat. Alles wat ons eraan herinnert dat we net als andere dieren zijn, daar maken we een taboe van. Dat is beschaving uiteindelijk toch vooral; doen alsof we geen dieren zijn.
Daarom mag niemand je piemel zien, of je vagina.
Daarom eten we met met en vork (en uit een plastic verpakking). En daarom verstoppen we in het geheim onze poep- en plas- activiteiten, net als onze seksuele activiteiten. Allemaal stiekem, geheim, alsof het een zonde is. Dat heeft natuurlijk ook veel te maken met duizenden jaren programmering van het christendom, dat ons leert dat we boven de rest van de schepping staan, en dat alles wat dierlijk is, zondig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Ik denk dat de reden een andere achtergrond heeft. Stel dat iemand die zich in een wc-ruimte bevindt in den vreemde onwel wordt en niet meer bij machte is om de deur van slot te doen, dan kan het natuurlijk dagen duren, en zeker bij een openbaar toilet, dat wordt ontdekt dat er zich iemand in de ruimte bevindt. Als de deur echter wel open kan, bijv. als een schoonmaakploeg de wc komt reinigen, dan zal men eerder ontdekken dat iemand op de wc niet goed is geworden.