waarom doen sommige mensen expres dom?

veel mensen doen vaak dom, ze zeggen dingen niet te weten
of ze denken dat dat grappig is dat ze dom lijken, maar waarom? het staat ze zó veel charmanter als ze zoveel mogelijk van hun kennis zouden laten zien. dat ze zouden laten zien dat ze hun best doen om de dingen in de wereld te begrijpen.
snapt iemand deze mensen??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben het helemaal met je eens, erger me hier ook vaak dood aan, weet echt niet waarom ze t doen. Ik ken iemand die dan ook nog expres Engelse woorden verkeerd uitspreekt. Gétver. Ik snap deze mensen ook niet, maar misschien gaan ze hieronder antwoord geven en gaan we ze begrijpen.
Er zijn natuurlijk wel momenten dat het nút heeft te doen of je iets nog niet gehoord hebt; je krijgt dan het verhaal van de andere kant goed te horen. maar dat is vlgs mij niet waar deze vraag over gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag.

Het beste antwoord

Mensen die expres dom doen, houden zich zogezegd ’‘van de domme’‘. De reden hiervoor is vaak de angst taken toebedeeld te krijgen die ze niet willen.
Eén uitspraak die mij altijd bijgebleven is, van de vrouw van onze directeur, is de volgende: "Je moet niet teveel weten, want dan hebben de mensen je steeds nodig".
Kwam bij mij toen heel vreemd over, maar er zit natuurlijk wel waarheid in. Op slimme mensen wordt vaak een beroep gedaan. Hoe dommer je je gedraagt, hoe meer ze je met rust laten. Expres dom doen kan dus deze reden hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ja ik wel, omdat het scoort... Er zijn dus zaken die men kan bereiken als men dom doet... Ze zijn zo slim dat ze weten voordeel te behalen uit dom doen... Zo som zijn ze dus toch niet...

Toegevoegd na 27 seconden:
Sorry, som, het moet zijn dom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is waarschijnlijk in de meeste gevallen gewoon aandacht trekkerij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja of juist niet...
Ik zou het geen dom noemen,soms doen mensen zo omdat zij bang zijn dat hetgeen wat zij zeggen tegen ze
gebruikt kan worden.
Daarom zijn mensen wel eens voorzichtig met wat zij zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan goed zijn dat ze willen dat je het zelf uitzoekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doen alsof je dom bent heeft ook zo zijn voordelen. Minder gesprekken over zware gespreksonderwerpen. En zo voelt de rest zich om je heen minder dom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mischien doen ze niet dom,
maar willen slimme mensen ook wel eens gewoon lol en plezier ipv altijd serieuse onderwerpen bespreken en alles goed weten.
soms moet je gewoon eens even ontspannen en lol maken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, =o
maar slimme mensen kunnen heus wel plezier hebben. daar hoef je niet dom voor te zijn of te doen..
Nee en ja.
Eerstens zou ik het niet in mijn hoofd halen om iemand dom te vinden als ik dat niet met zekerheid kan zeggen.

Als er mensen zijn die "doen" alsof ze dom zijn dan is dat negatieve aandacht vragen, mij irriteert dat en blijf zoveel mogelijk uit hun buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze aand8 te kort hebben denk ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinjt een beetje paradoxaal,maar ze doen expres dom,omdat ze dom zijn! Ieder(verstandig) mens kijkt daar toch zo doorheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen doen expres dom omdat er al te vaak tegen ze is gezegd dat ze niet moeten uitsloven met al hun kennis.
Als je overal een antwoord op hebt wordt dat lang niet door iedereen gewaardeerd, en gaan anderen zich irriteren. Om dit te voorkomen kan iemand zich dus eens wat vaker van de domme houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Negatieve aandacht vragen, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dom doen is een vorm van aandacht vragen. Omdat anderen vaak gaan lachen als iemand dom doet, krijgen ze aandacht. Een soort van wisselwerking. Het kan ook een vorm van onzekerheid zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je je dommer voordoet dan je bent wordt je minder verantwoordelijk gevonden en krijg je vaak nog hulp ook ! Ik erger mij aan zulke mensen, het is een soort misplaatste charme m.i.