Hoe komt het dat ze in veel landen geen washandjes en hagelslag gebruiken of helemaal niet kennen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

andige dingetjes gemaakt in een bepaald land, worden aleen dan populair als ze in andere landen ook voldoen aan een bepaalde vraag. Als je in andere landen sponzen hebt, dan is het nut van zo'n washandje ver te zoeken. Sterker nog: ik heb van mijn leven nog geen washandje gebruikt. Ik vind het maar koude flodder dingen.Sponzen gebruik ik trouwens wel. Maar ze zijn er in veel landen wel hoor. Zoek maar eens op wash cloth en je zal zien dat in veel landen het washandje bekend is.

Hagelslag is een van de zoete vormen van broodbeleg. En hier zijn nederlanders redelijk uitzonderlijk. Ten eerste dat we zo veel brood eten, en dan nog eens met zoet beleg ook! In de meeste landen wordt brood in de vorm van een ruim belegde hartige sandwich met sla, vleeswaren en kaas gegeten, en is het idee van zoetigheid op brood gek. Tot je ze het voorzet, en dan zijn er mensen die dat lekker vinden. Maar over het algemeen geldt: Zoet broodbeleg wordt een beetje vremd naar gekeken. Overigens is hagelslag over de hele wereld bekend & geliefd als gebak decoratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Die zijn nog niet zo ver als wij... Hagelslag is een Nederlandse uitvinding en die moet binnenslands blijven... En washandjes dat is ook duidelijk... Vertaal dat eens in het Duits: Washändchen, klinkt toch voor geen meter...
En Engels, Washhands, ook al niks, dus omdat het niet vertaald kan worden, is dat dus ook nooit ingeburgerd in het buitenland...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn genoeg buitenlanden waar ze wel hagelslag kennen, maar het niet gebruiken als broodbeleg, maar om gebak en taart te decoreren.
Washandjes kom ik inderdaad niet vaak tegen (ook bij mezelf thuis niet, trouwens).
Wel sponsen en borstels.
Die kan je gebruiken om je in te zepen en te wassen.
Dat gaat trouwens ook heel goed met je handen.
Is wel zo hygienisch en het scheelt weer was- en strijkgoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige buitenland waarover ik recht van spreken heb, is Duitsland.

In Duitsland kun je heel gewoon hagelslag kopen. Je moet het alleen niet bij het broodbeleg zoeken, maar bij de afdeling voor bakbenodigdheden - zeg maar vlak bij de geschaafde amandelen. Men ziet het namelijk als taartversiering.

In Duitsland kennen ze ook washandjes. Die heten daar Waschlappen. Ze zijn er in twee vormen: als een soort lapje van 25x25 cm², en als de washand zoals wij die kennen. Hoewel het lapje de meest gebruikelijke vorm is, kennen ze de washand dus ook. (Maar meestal gebruiken ze toch een spons.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij in Nederland zijn opgevoed met een washandje en hagelslag : maar wie zijn wij om te denken waarom wij het hier gebruiken en waarom in andere landen niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Washandjes vindt je elders wel, maar niet vaak. Men gebruikt liever andere dingen. Bijvoorbeeld een Blustru (een gedroogde zeekomkommer), een spons (zeespons) of een wasdoekje. Ik kreeg vaak in mijn hotels een wasdoekje of een blustru
Ik heb geen foto's kunnen vinden op het internet.
Hagelslag: men eet in het buitenland geen boterhammen, maar zaken als stokbrood en dan heb je aan hagelsalg niet veel, behalve als versiering van ijs en gebak.