Hoe kan ik vrienden maken in mijn nieuwe klas?

Ik zit nu bijna een week in mijn nieuwe klas op school (4e klas) doordat ik vorig jaar ben blijven zitten. Ik wil graag nieuwe vrienden maken, maar ik ben erg verlegen. Ik vind het erg moeilijk om spontaan etc. te zijn.

Ik probeer wel om met mensen te praten door bij ze in het tafelgroepje te gaan zitten, maar ik krijg meestal de indruk dat ze mij niet moeten en dat ze liever niet willen dat ik bij ze ga zitten. Ik word vaak ook genegeerd alsof ik er niet ben.

Ik ben ook vaak een van de eerste die de klas in komt en dan ga ik aan een tafelgroepje zitten zodat er leuke mensen bij me kunnen zitten, maar iedereen die binnenkomt gaat dan aan de andere groepjes zitten en de laatste binnenkomers moeten dan wel bij mij zitten omdat er voor de rest geen plek meer is. Ik krijg dan een beetje de indruk dat ze denken 'Fijn, nu moet ik bij haar zitten...'.

In de pauze ben ik wel eens bij een groepje meiden gaan zitten, maar ook daar krijg ik de indruk dat ze liever niet willen dat ik bij ze zit.

Ik heb het idee dat de 'vriendengroepjes' die voorgaande jaren al zijn gevormd, mij buiten sluiten en dat ze willen dat ik weg ga of maar lekker alleen ga zitten in een hoekje van het lokaal.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik vind het dus erg moeilijk om op mensen af te stappen en meer open te zijn.
Ook vind ik het moeilijk om een gesprek aan de gang te houden als het me dan eindelijk gelukt is om met iemand aan de praat te raken. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer erachter te komen waar die "groepjes" zoal met elkaar over praten, en zorg dat je erover mee kan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- praten(tenzij het gaat over iets wat je echt niet leuk vindt ofzo). Er zitten vast mensen tussen die dezelfde dingen leuk vinden als jij, en daar kun je dan mee praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reactie op jouw toevoeging: De wereld heeft ook absoluut nood aan aandachtige luisteraars. Wat belet jou om de rol van aandachtige luisteraar op jou te nemen? Je leert er ontzettend veel mee op relatief korte tijd en je zal merken dat jij op termijn gewaardeerd zal worden omwille van deze kwaliteit.
Als iedereen hetzelfde zou zijn dan zouden er geen uitdagingen meer zijn.
Indien iedereen alsmaar zou praten om te praten dan werd er nooit meer écht geluisterd naar hetgeen gezegd wordt. Leer van jezelf en jouw eigenschappen houden en zoek steeds naar een constructieve link voor die eigenschap. Hiermee bezig zijn geeft op zich reeds vreugde. En daardoor trek je dan automatisch anderen aan omdat jij rust brengt in het chaosveld ;-) Denk hier eens rustig over na en voel aan of jij je hier goed bij voelt of niet. Ik geef je alvast een + voor jouw vraag en ik hoop van harte dat je vrij snel jouw eigen levensstijl mag ontwikkelen... eentje waar jij je zowel geliefd als geborgen bij voelt. Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Gerdamaria Goed antwoord. Wat heb jij een moeilijk leven achter de rug. En mischien nu nog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@onbekende reageerder, Ach wat is moeilijk hé, dat is allemaal zo relatief. Laat ons zeggen dat ik met vallen en opstaan geleerd heb om, tijdens de 24u die ons allen dagelijks geschonken worden, het soort kansen te benutten die de levenskwaliteit van mezelf en mijn omgeving bevorderen. Zonder de onvermijdelijke tegenslagen zou ik vandaag de dag wellicht niet zoveel waarde hechten aan hetgeen wel goed verloopt. Voor mij is Gelukkig zijn niet altijd vanzelfsprekend geweest en dus waardeer ik het des te meer. Ik kan daardoor ook Dankbaar zijn voor de vele bizarre obstakels op mijn pad. Vaak verbaas ik mezelf wat mijn Vermogen tot Liefhebbend Aanvaarden en Begripvol Dankbaarheid tonen betreft. En niet enkel als het allemaal meezit hoor, ja ook in bizarre wraakroepende situaties. Ik voel me gezegend om dit te mogen ervaren. Ik ben steeds vaker en langduriger een uiterst tevreden mensenkind dat iedereen succes X 2 tot in het oneindige toewenst ;-) Liefs en Big Smile van me

Antwoorden (8)

Ik zou het gewoon vanzelf laten gaan. Je moet je eigen vooral niet anders voor gaan doen als wie je was. Wat je nu zegt is net alsof je vrienden MOET zijn. en dat je jezelf Anders voor wilt doen. Als het gaat gaat het vanzelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal vanzelf kan het toch niet gaan? Je moet toch beginnen met praten of iets anders doen om het initiatief te nemen? (Zie mijn toevoeging voor meer uitleg hierover) Hoe kan ik dit het beste doen? Ik durf namelijk niet initiatief te nemen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja klopt wel wat je zegt, Dan gaat het inderdaad ''meestal'' vanzelf. Maar wat er ook gebeurt. Laat je niet pakken en blijf opkomen voor jezelf en verander jezelf niet voor iemand anders
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet dat ik gepest word, het is meer dat ze gewoon niet omkijken naar mij en geen interesse in me tonen. Ik probeer mezelf te blijven, maar de 'mij' is gewoon super verlegen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verlegen of niet. Dat is wie jij dan bent. Maar ik neem aan dat je pas begonnen bent met school. En dan kan je beter afwachten. Het is tegenwoordig meestal zo dat je volgens mensen : Stoertjes en Nerds hebt. Dat is hoe veel mensen denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2 Jaar terug toen ik ook als jou 16 was had ik het probleem ook. Maar uiteindelijk is het wel goed gekomen, je word vanzelf echt harder.
Hi Lii, ik was ook blijven zitten, ik was ook heel erg verlegen. Die nieuwe klas mocht mij ook niet heel graag. Maar dat komt omdat je verlegen bent. Niet verlegen zijn, ga open, kom voor jezelf op, zo krijg je vrienden. Probeer het is :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon door jezelf te zijn en jezelf te blijven zul je vaak de juiste vrienden treffen. Ik denk namelijk dat meerdere mensen dat probleem hebben en dus met hetzelfde zitten. Laat het op je afkomen en gesprekken en dergelijke komen dan vanzelf ;) Succes iig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijf vooral jezelf, ga niet met de mensen meedoen, en geloof me, als jij gewoon jezelf blijft dan moet het op een gegeven moment wel komen, je gaat zowiezo als klas aan elkaar hechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben totaal geen expert op de basisschool had ik maar 2 vrienden en nu komen ze vanzelf ik heb vooral gehad dat ik niet meer zo verlegen was ik ''durf'' nu veel meer vraag die meiden moet je gewoon vragen ''hé! heb je zin om na schooltijd iets te doen?'' als ze dan nee zeggen dan is het jammer dan en als ze ja zeggen heb je een opening. verder moet je er niet al te veel mee bezig zijn wees jezelf ga je niet anders gedragen om vriendinnen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan overwegen je probleem te bespreken met de groep, b.v. tijdens een lesuur met je klasseleraar/mentor...dus niet dat je je buitengesloten voelt maar dat je het moeilijk vindt om contact te maken, dat je dat wel zou willen en of ze daarbij kunnen helpen of ideeen hebben. Dus de ik-boodschap en de vraag verwoorden. Dan betrek je ze en ze zijn zich er bewuster van...baat het niet dan....Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bruikbare tip waarvoor + Liefs en Big Smile van me
Ga thuis eens voor de spiegel staan en bekijk jezelf eens met de ogen van de anderen.
Verzorg jij jezelf goed?
Zowel qua hygiëne, kledij als de gedachten die jij over jezelf en anderen hebt?

Er moet iets zijn waarin jij (extreem?) afwijkt van anderen waardoor een hele klas afstand neemt van jou.
Wat?
Dat kan ik niet opmerken vanachter mijn pc maar ik ben ex-leerkracht en ik heb dit soort toestanden vaker meegemaakt en de redenen hiervoor waren heel uiteenlopend.

Het is nooit fijn om op het item hygiëne door te bomen maar het kan bijvoorbeeld voldoende zijn dat jij een lijgeur of een vettige haardos hebt en dat anderen daar geen blijf mee weten omdat ze hygiëne wel hoog in het vaandel dragen.
Wees eerlijk met jezelf, kijk kritisch naar jezelf in de spiegel, en meet af of je in deze categorie thuis hoort of niet.

Het kan ook zijn dat jij net het andere uiterste bent en je te fel opmaakt of te opzichtige en/of te dure kleren draagt waardoor je afwijkt van de klasnorm.
Kijk alweer naar jezelf in de spiegel en vraag je af in hoeverre dit verschil kan weg gewerkt worden zonder jouw gevoel van eigenwaarde te ondermijnen.

Het is makkelijker om op het item gedrag door te bomen omdat anderen bij zichzelf ook wel tekorten herkennen. Maar je zou volgens mij al een extreem moeilijk gedrag moeten hebben om door een hele klas vermeden te worden. Bovendien zouden jouw leerkrachten jou daar dan reeds over aangesproken hebben.

Indien je er zelf niet uitkomt maak dan een nota op waarin je aan je klasgenoten vraagt wat hen belemmert om jou te aanvaarden zoals je nu bent. Spreek er ook met jouw leerkracht over want het is beter om dit 'Nu' direct bij het begin van het schooljaar aan te pakken. Dit soort toestanden vreet onvermijdelijk aan jouw energiepakket dat je broodnodig hebt om jouw studies optimaal te voltooien.

Geef in die nota ook aan dat je bereid bent om eender welke vorm van kritiek te aanvaarden. Dit kan best confronterend worden maar ga er van uit dat je uit élke confrontatie zodanig veel leert dat je er sterker dan ooit uitkomt.
Vraag ook om hulp om eventuele kritieke punten aan jezelf te veranderen.
Dit gebeurt niet zomaar... jij staat voor een moeilijke maar lonende uitdaging. Durf ze AUB aan te gaan want enkel zo kan je jouw leven en dat van anderen aangenamer maken.

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe een assertiviteitscursus. Ze zeggen niets tegen jou omdat men vaak denkt dat stille mensen niet geinteresseerd zijn. Probeer je aan te wennen om te groeten. Bv. je gaat bij een groep aan tafel zitten, zeg eet smakelijk of zeg gewoon spontaan gedag.
Heeft iemand een nieuwe bril of nieuwe kleren maak een complimentje. In het begin zal het je moeilijk vallen maar je zult zien dat het je steeds gemakkelijker afgaat.
Geloof me, ik ben zelf ook heel verlegen geweest.
Begon te stotteren als ik wat wilde zeggen.
Nu gelooft niemand mij als ik vertel dat ik ooit verlegen ben geweest.