Waar komt de term derde wereldlanden eigenlijk vandaan?

Als we het over arme landen hebben, hebben we het altijd over derde wereldlanden. Maar waarom noemen we dat eigenlijk zo? Als er derde wereldlanden zijn, zijn er dan ook eerste of tweede wereldlanden?

Toegevoegd na 7 minuten:
Graag een zo goed en leuk eigen verhaal met goede links ter ondersteuning. Ik houd van lange antwoorden die diep er op ingaan. Dus de 10 punten gaan naar de persoon die het beste eigen verhaal heeft met veel informatie ondersteund door goede links et cetera en niet dus naar enkel een linkje naar Wikipedia.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die zijn er ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_wereld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met alle respect geen antwoord op me vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"en niet dus naar enkel een linkje naar Wikipedia."
Dan copy- en pasten we wikipedia toch... ;)
2500 karakters (De limiet) is trouwens te weinig om aan jouw wens te voldoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GV is geen punten-veilig, hoor. Soms is het beste antwoord een kort antwoord (zoals dat van jc54).
rose
14 jaar geleden
Wat ben je streng, Anne. Dit is inderdaad weer geen antwoord op je vraag. Maar een reactie ;.)

Het beste antwoord

Als aanvulling op het antwoord van Rose:
de term derde wereld komt uit Frankrijk (Tiers monde), naar analogie van de 'derde stand'. De eerste stand was de adel, de tweede de geestelijkeheid, de derde de burgers, zie voor meer info de tweede link.

Dit antwoord vonden we via Google books (zoeken met derde wereld) in het boek 'Culturele antropologie' van P. Kloos (vierde treffer). Voor diepgaande informatie zijn boeken nog altijd zeer geschikt.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk aanvullend informatie eigenlijk wil ik 2 beste antwoorden geven maar dat kan helaas niet.

Andere antwoorden (4)

Als derde wereldlanden werden (en worden) ontwikkelingslanden genoemd die destijds niet bij de twee machtsblokken hoorden. Het Warschaupact en het NAVO bondgenootschap.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hieronder wordt er een beetje omheengedraaid maar feit is dat deze term ontstaan is uit de Koude Oorlog.
Het begrip Derde wereld is synoniem voor het totaal van alle ontwikkelingslanden.

De term werd voor het eerst gebruikt in de jaren 50 om een derde groep landen mee aan te duiden die niet behoorden tot de twee heersende machtsblokken van dat moment, het NAVO-bondgenootschap en het Warschaupact. Veel van deze "derdewereldlanden" waren lid van de Organisatie van Niet-gebonden Landen. Leidende landen binnen deze beweging waren Joegoslavië, India, Egypte en Indonesië. Overigens wilde niet-gebondenheid niet zeggen dat deze landen geen partij kozen. Vele lieten hun voorkeur merken voor de Verenigde Staten of de Sovjet-Unie, maar maakten geen deel uit van een militaire alliantie met een van deze supermachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat Babyfaced zegt klopt, maar de precieze vraag zelf (waar komt de term vandaan) is nog onbeantwoord.

De wereld werd (op welvaart) ingedeeld in drie onzichtbare werelden. De éérste de rijkste, twee minder en de derde dus de armsten. Dat systeem wordt al járen niet meer gebruikt, maar om alle armen landen samen te vatten zeggen we nog steeds "De derde wereld".

In het kort: de 1e en 2e waren er ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verhaal is toch helder, inmiddels (zie boven).

Je had het Rijke Westen en het Communistische Oostblok. Dat waren twee verschillende werelden. En de gedachte was vaak dat de aarde in twee werelden verdeeld was, die onderling moesten overeenkomen hoe de zaken mondiaal verdeeld en geregeld werden.

Maar er waren natuurlijk landen zat op de wereld die niet aan die onderhandeltafel aanzaten. Het bleek dat er nog een derde wereld was, namelijk die van de arme, vaak minder mondige landen, en dat die ook gehoord moesten worden.

Ik denk dat daar de term Derde Wereld Landen vandaan komt.

Wie het 'gecoined' heeft, is mij onbekend.