Richt eerwraak of eergerelateerd geweld, zich alleen tegen vrouwen?

Mannen kunnen toch ook, de eer van hun familie, aantasten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (10)

Nee, maar in de praktijk wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het zich ook,zij het in mindere mate tegen mannen richt. Maar aangezien vrouwen in de Islam(want daar heb je het toch over?) veel minder vrij zijn dan mannen,zal het zich idd voornamelijk fegen vrouwen richten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerwraak schijnt cultuur gebonden te zijn en niets met religie te maken te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over welke cultuur heb je het dan Nelly?Ik maak me sterk.dat in die cultuur de Islam de toonaangevende religie is. Of zie ik dat verkeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veelal culturen rond de Middelanse zee, het Midden Oosten en Centraal Azië.
In de meeste artikelen die ik hierover gelezen heb wordt met nadruk vermeld dat er geen link is met het Islamitisch geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, het is niet per definitie het islamitische geloof waarin het voorkomt. Echter meestal (hier in Nederland) hebben de meeste eerwraken wel met de islam te maken. De hechtheid en de familiebanden zijn met name van belang bij eerwraak.
in de meeste landen waar ze aan eerwraak doen mogen de mannen doen wat ze willen en vrouwen mogen niks
14 jaar geleden
Ik denk dat als een man onder de noemer eerwraak wordt vermoord dat men dan spreekt over een misdrijf in de familiesfeer...

En wanneer ze een 23 jarig afgaans meisje in brand steken dat het dan gelijk eerwraak is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kent de mafia ook wel eerwraak. En daar moeten ook de mannen eraan geloven, want ze worden regelmatig neergeknald.
Bah! Eerwraak! Van het woord alleen al word ik onpasselijk.
Eer, wat is dat nou eigenlijk helemaal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eer us een gote drol draaien en aan je vriendjes laten zien hoe goed je bent.
Ha, die Nelly3;

Nee hoor, genoeg gevallen bekend waarbij de mannelijke pleger van de eerschending ook meteen maar een kopje kleiner wordt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we eerwraak horen denken we inderdaad vaker aan vrouwen dan aan mannen. Toch zijn er ook voldoende gevallen bekend van mannen die vermoord worden om de eer te redden. Enkele voorbeelden: Als broers ontdekken dat een man verliefd is op hun zus, wordt de betreffende man soms flink aangepakt, soms zelfs met de dood als gevolg.
Homoseksualiteit wordt in sommige culturen niet geaccepteerd. Ook deze mannen moeten het vaak ontgelden.
Maar meestal betreft het vrouwen.
Overigens komt eerwraak niet alleen voor in bijvoorbeeld Turkije of Marokko, ook in landen als: Egypte, Jordanie, Irak, Iran, Pakistan en Afganistan.

De familie waaruit de dader komt is praktisch altijd van de vrouw. De vrouwelijke slachtoffers zijn meestal familie van de daders. Mannelijke slachtoffers komen meestal uit een andere familie.

Dit zegt wikipedia: Een mannelijk slachtoffer betekent dat er sprake van een probleem tussen twee (of meer) families is. Hij heeft zich vergrepen aan een vrouw uit een andere familie. Een familie die niets tegen hem doet, is laf en eerloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, broedermoord.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de islam zijn er allerlei redenen om familileden om te brengen ook vader-zoon relaties als ze in hun ogen verkeerd bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belangrijke argumenten hiervoor zijn dat de term eerwraak te beperkt verwijst
naar het doden van meestal een meisje of vrouw vanwege (dreiging van) schending
van de seksuele eer. Eerwraak is daarmee feitelijk synoniem aan eermoord
waardoor er onvoldoende aandacht is voor andere, lichtere vormen van eergerelateerd
geweld (zoals mishandeling en gedwongen uithuwelijking). Deze uitingvormen zijn niet
alleen op zichzelf al ernstig, maar kunnen bovendien opmaat zijn voor ernstigere vormen
van geweld waaronder moord in het uiterste geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belangrijke argumenten waarvoor? Hier dus voor: "Eerwraak of eergerelateerd geweld? naar een werkdefinitie
02-04-2005 Het concrete doel van dit onderzoek was het ontwikkelen van een heldere, werkbare definiëring van het fenomeen; een werkdefinitie. Daarbij gaat het om een beschrijving van de eerwraakproblematiek met betrekking tot uitingsvormen, aanleidingen en risico-indicaties. Uit het onderzoek komt naar voren dat het verstandig is om af te stappen van het begrip eerwraak en in het vervolg te spreken van het ruimere begrip eergerelateerd geweld. Belangrijke argumenten hiervoor zijn dat de term eerwraak te beperkt verwijst naar het doden van meestal een meisje of vrouw vanwege (dreiging van) schending van de seksuele eer." (etc. etc.) http://www.huiselijkgeweld.nl/feiten/landelijk/eerwraak_of_eergerelateerd_geweld.html
Eerwraak is een gewoonterechtelijk fenomeen waarbij een familie of stam de verloren gegane zedelijke eer meent te kunnen herstellen door het plegen van een moord op de veroorzaker of schuldige, Deze persoon kan een man of een vrouw zijn. Het gaat daarbij uitsluitend om verlies van de zedelijke eer en wel na een fysieke aantasting daarvan. Het besluit eerwraak te plegen valt alleen als er geen andere oplossing is, zoals een huwelijk.
In tegenstelling tot wat in het westen vaak gedacht wordt, is eerwraak geen typisch islamitisch, maar een regionaal verschijnsel. Eerwraak komt voor in Turkije, Egypte, Jordanië, Irak, Iran, Syrië, Israël, Saoedisch Schiereiland, Jemen, Pakistan en Afghanistan. In Noord-Afrika bestaat weliswaar dezelfde gedachtegang, maar wordt de schuldige in het algemeen niet gedood.

Bloedwraak, in extremere gevallen met vendetta, het Zuid-Italiaanse woord voor bloedwraak, aangeduid, is een vorm van eigenrichting (meer specifiek: stammenrechtspraak) waarin de familie of stam van een dode het recht heeft die te wreken op de schuldige, ook als de dood het gevolg was van een ongeval. Als de dode niet wordt gewroken, verliest de getroffen familie of stam haar maatschappelijke eer. Bloedwraak moet niet verward worden met eerwraak. Bloedwraak komt in zuid-europese landen voor zoals Italie en Albanie.
Bronnen: