Waarom is fietsen in veel landen geen populair vervoermiddel?

Ik bedoel: het is goedkoop, je komt overal snel door, je komt met weinig inspanning aan je nodige lichaamsbeweging, het is vaak sneller dan wachten op een bus en zeker als je ook nog moet overstappen.

Toegevoegd na 10 minuten:
En hoe zit het in landen en steden die niet heuvelachtig zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Het is absoluut niet zo dat er alleen maar in Nederland veel gefietst wordt. Op vele andere plaatsen, met name in heel grote steden zoals in China, wordt enorm veel gefietst. Daar zou de mobiliteit van de mensen enorm worden beperkt als er geen fietsen waren: er is gewoonweg geen ruimte voor auto's. Verder zie je dat in gebieden waar de welvaart nog niet zo is gevorderd er toch veel meer wordt gefietst (als het technisch mogelijk is) dan gebruik wordt gemaakt van de auto.

Maar het is inderdaad zo dat hoogteverschillen direct invloed hebben op het fietsgedrag. De jonge volwassenen zelf zullen onder normale omstandigheden geen echt probleem hebben om een beetje de heuvel op te komen. Maar niet iedereen is onder die noemer te vangen, want er zijn legio situaties waar we in NL nog steeds met de fiets gaan, maar waar dat niet meer zou lukken als je heuveltjes hebt: met een boodschappentas aan het stuur ben je al 'gehandicapt' omdat je niet meer normaal kunt fietsen, kinderen waar je op moet letten of die achterop zitten, als je je een beetje ziek voelt, ouderen hebben minder kracht of uithoudingsvermogen. Bij al deze situaties fietsen we in Nederland nog wel, maar elders niet.
Juist omdat het in Nederland (en op sommige andere plaatsen) een logische keuze is die voor iedereen toepasbaar is, is het zo goed gefaciliteerd met fietspaden etc. Zodra het alleen maar voor een kleinere groep een goed vervoermiddel is, zal er van overheidswege minder geld beschikbaar worden gesteld voor fietspaden.

Maar inderdaad: fietsen is gezond... en dat doen we zelfs in Nederland nog veel te weinig!
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Omdat de meeste landen nogal heuvelachtig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat in heel veel landen het niet zo vlak is als hier in Nederland. Bergje op bergje af.. Dat laatste is dan niet zo erg maar dat eerst..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste landen zijn heel wat minder vlak dan Nederland - ga maar eens fietsen in steden als Parijs of Lissabon....kom je heel snel heel hijgend van terug....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yup +1
Omdat het in veel landen niet zo plat is als in Nederland
Een licht heuvelachtig landschap kan ik me nog voorstellen maar ik zie me geen kilometers fietsen in de bergen
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk +1
Ik probeer regelmatig een stukje te fietsen in Spanje, maar loop meer met de fiets aan de hand de heuvel op te zwoegen. En hard naar beneden is weer een beetje eng, met al die auto's en bochten.
Wat niet wegneemt dat er in Spaanse steden (Bilbao, San Sebastian, Barcelona, Madrid), steeds meer fietspaden worden aangelegd.
Ook toeristische fietsroutes worden er steeds populairder, omdat ze hele oude treinroutes, waar geen trein meer rijdt, aan het ombouwen zijn tot hele mooie fietsroutes, midden in de natuur. En zonder veel dalen en stijgen, want die oude stoomtreinen reden ook vrijwel vlak. (www.viasverdes.es).

Toegevoegd na 1 minuut:
Ooooo, dus vier vrijwel dezelfde antwoorden vrijwel tegelijkertijd. Wel saai voor de vragensteller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In veel landen zijn geen goede en veilige fietspaden (aangelegd).

Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht:

Omdat er geen goede en veilige fietspaden zijn, wil niemand fietsen
-en-
omdat er niemand fietst, zullen er geen fietspaden worden aangelegd.
Antoni
14 jaar geleden
In Amerika heb ik o.a. in Florida en Arizona gefietst. Florida was vlak, maar had soms zeer sterke oceaanwind. Arizona was wat minder vlak, maar wel goed te doen.

De afstanden zijn vele malen groter. Bedenk dat NL een heerlijk klein landje is waar vanalles op fietsafstand zit. Binnen een paar minuten ben je bij winkels of een station of waar je maar wezen wilt.
In Amerika ben je uren aan het fietsen voordat je ergens bent. Boodschappen doen met de fiets kan je dan wel vergeten, want als je ijsjes of melk of vleeswaren wilt kopen, dan is dat veel te warm geworden voordat je thuis bent.

Het is veel te gevaarlijk. Juist doordat er zo weinig fietsers zijn, is men ze niet gewend en rijdt daardoor anders in een auto. In NL is men bijv. gewend aan de aanwezigheid van fietsers en is er daardoor automatisch op ingesteld.
Maar let maar eens op: een Nederlander die in Amerika autorijdt, die is herkenbaar aan o.a. dat hij nogal links rijdt, omdat hij ruimte inbeeldt voor de fietser.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederlanders zijn geboren fietsers. Vanaf onze vroegste jeugd worden we in kinderstoeltjes op fietsen gezet en elke ouder leert zijn/haar kind te balanceren op vier en dan twee wielen. De fiets is omgeven met allerlei regels zoals voor stalling, verlichting en remmen.
In veel andere landen is dat niet zo.
Daar hebben ze weinig aandacht voor fietsen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat o.a verkeersveiligheid ook een rol speelt.
want in vele landen heb je geen rode rijstrook voor fietsers ,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afstanden, verkeersveiligheid, cultureel bepaald. Kou soms, of hitte. Het is maar net waar je bent in de wereld! Ik had eens een artikel gelezen over een amerikaan die verliefd was geworden op "de Hollandse fiets" met bagagedrager, bel, jasbeschermer en licht. En, jaja, de bagagedrager kon een MENS dragen!! Dat was wat...

Dus, al met al.. grotendeels cultureel bepaald, door afstand, topografie*(heuvels en bergen) hitte of kou, en bruikbaarheid daardoor van de fiets :-))