Waarom zeggen de meeste mensen automatisch 'euh' als ze niet weten wat te zeggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (6)

Dat is een nette en geoorloofde manier om even een pauze in te lassen om na te denken over het volgende, wat je wilt gaan zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, en de andere plussers ook ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh? Alsof iemand zich bedenkt: "Hoe ga ik op deze vraag die ik niet 1-2-3 kan beantwoorden op een nette en geoorloofde manier een denkpauze inlassen, zal ik euh zeggen of .....?" Het is een gewoonte of onderbewuste handeling, en daarnaast iets wat natuurlijk komt, open je mond maar en maak maar ongeforceerd geluid. Het is niet zo dat je in plaats van euh zeggen een alternatief hebt waar je mee kan wisselen, behalve dan het niet zeggen, wat je jezelf aan kan leren; of eigenlijk het euh zeggen kan je afleren. In principe is euh zeggen dus net zo netjes en geoorloofd als dat ademen een nette en geoorloofde manier is om lucht in je longen te krijgen. Wat ook niet echt de reden is WAAROM je het doet. Volgens mij is het dus geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je reactie.
"net en geoorloofd" in die zin, dat iedereen dat zo doet en dit geaccepteerd wordt door je gesprekspartner. Een dodelijke stilte is niet zo prettig om redenen die onder mijn antwoord door anderen worden aangegeven. Grappig trouwens dat je bij MissAnn niet reageert, ook zij gebruikt het woord "geoorloofd".
Natuurlijk is dat een gewoonte: ik schrijf nergens, dat dit een bewuste handeling is. Er zijn wel alternatieven: men zegt ook wel eens "mmmmmmmmm" als teken/pauze om na te denken, of "uhmmmmm". Ik geef weldegelijk antwoord op de vraag, namelijk: "om na te denken over het volgende, wat je wilt gaan zeggen."
Mensen nemen het van elkaar over. Als je een poos met iemand omgaat die bijvoorbeeld een Amsterdams accent heeft, ga je dat op een begeven moment ook een beetje aannemen. Heel gek, maar 't is zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allea wat boven mij staat is fout. Je zegt euh omdat dat de klank is die je makkelijk gebruikt. bijv. als je gaapt.
Als je de O zou gebruiken moet je je mond bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Euh' is een geoorloofd woordje om te zeggen. Als je namelijk niets zou zeggen, zou de vraagsteller kunnen denken dat je zijn vraag niet gehoord hebt. Met 'euh' geef je aan dat je het gehoord hebt, erover aan het nadenken bent en je vraagt impliciet aan de vraagsteller of hij/zij even wil wachten op antwoord.
Waarom het woordje klinkt als 'euh' (en niet bijvoorbeeld 'aah' of 'ieiei' of wat dan ook) is, zoals hierboven ook al gezegd werd, omdat het een klank is waarbij de hele mond ontspannen is en dus makkelijk uit te spreken. (Ongeacht de taal.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
+ Heel goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ en een beetje tijd winnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Waarschijnlijk om je toehoorder ervan te overtuigen dat je nog steeds aan het praten bent en dat je even aan het zoeken bent naar het woord, als je namelijk een lange stilte zou laten vallen zou je gesprekspartner het op kunnen vatten als het einde van je verhaal (welke je misschien ook nog eens halverwege een zin af zou breken).

Waarom het euh is en niet een ander woordje zoals "brahamenestokubar" is hierboven al uitgelegd. In andere talen is het niet veel anders, een kort woordje, ook wordt er in de link nog een verschil gelegd tussen euh en euhm.

http://abcnews.go.com/Technology/story?id=97983&page=1#.TxDmqm-9Xpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die in gezelschap of in het openbaar spreken, weten zich dikwijls geen raad met de stilte die valt in hun betoog wanneer ze even moeten nadenken.

Of tòch aan te geven dat ze 'nog bezig zijn te praten', produceren ze dan de klank 'euch' als een soort opvulling in de voor hen 'angstwekkende stilte'.

Het duidt vaak op het 'zich niet op zijn/haar gemak voelen' in de voorkomende omstandigheden. En heeft derhalve met zijn/haar innerlijke onzekerheid te maken.

Groet,

Ton

Toegevoegd na 4 dagen:
'OF toch aan te geven' moet zijn: OM toch aan te geven.