Hoe is sarcasme en ironie 'uitgevonden?'

Hoe komt men erbij om iets te zeggen, terwijl men juist het tegenovergestelde bedoeld? Waarom heeft de mens dit verzonnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Beiden zijn stijlfiguren en worden vaak gebruikt om de taal meer kleur te geven.
Ironie is bijvoorbeeld al terug te vinden in de oude Griekse literatuur, waarin de schrijvers doelbewust spelen met stijlfiguren om de teksten mooier te maken en meer uit te blinken in de schrijverskunst dan een collega.
Voor een goed gebruik van ironie en sarcasme is het nodig dat je een taal goed beheerst. Bovendien vergen beiden ook een bepaald inzicht van de ontvanger van de taal (degene tegen wie je spreekt of degene die je tekst leest). Zoals blijkt uit de vraagstelling kan het ook lijken of mensen nodeloos dingen op een tegenovergestelde manier zeggen.
Kortom, ik denk niet dat je beide stijlfiguren moet zien als een uitvinding van deze of gene, maar meer als een mogelijkheid om de taal meer kleur te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sarcasme en ironie zijn een vorm van humor. De oorsprong hiervan ligt vooral in de "Engelse humor."

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is overigens niet 'uitgevonden', maar ontstaan, net als vele vormen van humor. Het is het eerst gebruikt in 1579 in het Engels, in "The Shepheardes Calender"

Toegevoegd na 47 minuten:
Edit: gebruikt = vastgelegd.

Het is het eerst vastgelegd in 1579 in het Engels, in "The Shepheardes Calander"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet per se het eerst gebruikt in 1579 hoor. Maar dat is de eerste vastlegging van het gebruik van sarcasme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, vastgelegd.