Hoe komt het dat er zo ontzettend veel mensen kampen met psychische problemen?

Regelmatig komen hier vragen voorbij waar ik werkelijk niets mee kan. Mensen die het niet meer zien zitten, (manische) depressiviteit, zelfmoordneigingen, anorexia, zelfverminking, psychiaters, psychologen, psychiatrische ziekenhuizen etc. etc.
Dat hier vragen voorbijkomen is natuurlijk geen overtuigend argument, dus in mijn reactie een aantal cijfers (het aantal tekens is gelimiteerd).

Uiteraard is een deel van de geestelijke ziektes te verklaren, bijvoorbeeld bij ouderen waar de hersenen nou eenmaal gebreken gaan vertonen. Echter, er zijn ook zo ontzettend veel jongeren die met psychische problemen kampen. Zo zijn er al diverse centra die specifiek gericht zijn op de geestelijke gezondheidszorg van jongeren (jeugd-ggz).

Ik begrijp van dit alles niets omdat ik het zelf niet ken. Ik sta zelf behoorlijk vrolijk in het leven en heb nog nooit geestelijke problemen ondervonden. De laatste keer dat ik mij ongelukkig of slecht gevoeld heb, was ergens in mijn vroege puberteit, waar de hormonen heel af en toe de overhand kregen, maar daar bleef het dan ook bij.

Wat is de oorzaak van zoveel psychische problemen? Is het te verklaren door genetische aanleg? Is het gelinkt aan de maatschappij? Kent men dit bijvoorbeeld ook in arme gebieden, of zijn het 'luxe-ziekten'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Meer dan een miljoen Nederlanders worden behandeld voor psychische problemen. (bron 1) Dan hebben we het dus alleen al over mensen die dusdanig zware psychische problemen hebben dat ze ervoor behandeld moeten worden, en niet over mensen die zich ongelukkig voelen of het niet meer zien zitten en geen hulp zoeken. - De kosten voor de geestelijke gezondheidszorg bedroegen in 2009 5.5 miljard euro. (bron 2) - Het blijft niet beperkt tot Nederland, eenderde van de Europeanen heeft een of meerdere psychische stoornis. (bron 3) - Er zijn in 2009 6,7 miljoen recepten tegen depressie voorgeschreven. (bron 4) Bron 1: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geestelijke_gezondheidszorg Bron 2:
http://www.psy.nl/meer-nieuws/nieuwsbericht/article/bezuiniging-van-600-miljoen-op-ggz-blijft-overeind/?no_cache=1&cHash=6c2caaa8c64509c25ce5acda75cb9190 Bron 3:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/2892278/2011/09/06/Eenderde-Europeanen-heeft-hersenziekte.dhtml Bron 4: http://nl.wikipedia.org/wiki/Antidepressivum
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, als we daar nou eens het antwoord op wisten, dan zouden we er wat aan kunnen doen! Persoonlijk houd ik het op overbevolking: te veel mensen op een hoopje geeft geheid gedonder. Dat zie je in het dierenrijk ook: varkens in de bio-industrie gaan, als ze niet voldoende te doen hebben en te dicht op elkaar zitten, in elkaars en hun eigen staart bijten. Ze worden vanzelf gestoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zal je mijn eerlijke mening geven... Ik denk inderdaad dat een groot deel van deze aandoeningen een soort modehype is. Het lijkt bijna stoer te zijn onder jongeren om adhd of borderline te hebben, of op zn minst compleet emo. Het heeft denk ik ook met de maatschappij te maken. Mensen plakken veel te snel ergens een stempel op en grijpen veel te snel naar pillen. Mijn ervaring is dat mensen die echt een psychische aandoening hebben er zelden in het openbaar over praten omdat ze zich schamen. Uitzondering daargelaten natuurlijk. Wbt goeie vraag denk ik dat er ook mensen zijn die bepaalde vragens stellen puur om reacties uit te lokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MissPrixie: ik ben eerder van de overtuiging dat het vroeger minder opviel als je een rare snijboon was, omdat rare-snijboonerietis gewoon geaccepteerd werd door je mede-aardbewoners. Elke familie had wel een of twee zwarte schapen rondlopen, waar we nu mooi een diagnose op zouden plakken. Die zwarte schapen hadden net zo goed een verschrikkelijk moeilijk leven. Ze kregen alleen geen stempeltje 'borderline' of 'Asperger' of 'depressief'. En als je ERG gek was, werd je 'gewoon' opgesloten buiten het zicht van de maatschappij, of in het schuurtje achter de boerderij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MissPrixie
Ik vindt jouw 'eerlijke mening' erg kort door de bocht.
Ik heb de diagnose Borderline gehad,ik heb ook nog een eetstoornis( gaat vaak samen)en ik ben onder behandeling van een psycholoog en psychiater.
Ik ben ook opgenomen geweest en krijg medicatie.
Niks modehype,en trots ben ik er ook niet op,wel meestal erg ongelukkig.
En Emo?Je moet eens weten hoeveel mensen denken dat het ontzettend 'lollig' om dat tegen mij te zeggen.Ik hoor dat wel eens.
Zelfs mijn broer zei dat wel eens.
Borderline is een ziekte,geen manier van leven.
Ik heb ook vragen hier gesteld,en op moeilijke momenten ook echt steun gehad aan reacties en antwoorden.
Ik heb dit en ik ben zo.
Ook in mijn dagelijkse leven,en dat kan en wil ik niet verbergen.
Maar dit is een goeie vraag,want het is ongelofelijk hoeveel mensen idd psychische problemen hebben en niet omdat ze dat willen,er trots op zijn of omdat het een modeverschijnsel is.
Het is helaas gewoon zo.
jodyenboyke
12 jaar geleden
MissPrixie, ik wou dat je gelijk had. Modefratsen gaan nl. weer weg, uit zichzelf. Wat het maar waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Torrie, het is niet iets dat ik bedenk. Ik vind oprecht dat veel te veel mensen veel te snel gediagnostiseerd worden met een bepaalde aandoening. Uiteraard zijn ziektes en aandoeningen niet iets dat je wilt voor je plezier. Dat hoor je me ook nergens zeggen. Waar ik me aan stoor is de etiket plakkende en pillengevende maatschappij van tegenwoordig. Zit het even tegen? Dan is het niet van schouders eronder en erbovenop krabbelen maar de huisarts bestempeld het gelijk als depressief en hup, aan de medicijnen. Is een kind net even iets anders? hup, aan de medicijnen een een plakkertje met een ziekte erop. En begrijp me niet verkeerd, tuurlijk zijn er wel degelijk kinderen met aandoeningen, maar ook een heleboel kinderen die een diagnose krijgen die niet klopt. En dat bedoel ik als ik zeg hype. Dat is niet gemeen bedoelt, ik vind het juist heel goed dat mensen die echt iets hebben juiste hulp krijgen en alles. Maar waar ik me aan stoor zijn jongeren die gaan ook graag een stempel willen hebben omdat het onder de jeugd bijna stoer is om borderline te hebben. Want dan heb je een reden om niet in de pas te hoeven lopen. En nogmaals, dat bedoel ik niet gemeen, ik vind het juist zelf een walgelijk iets. Maar feit is dat het wel gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens kan ik me ook vinden in de theorie van dat de huidige maatschappij vol zit met stress en hoge verwachtingen...

Antwoorden (8)

Mensen zonder psychische problemen stellen er meestal geen vragen over. Zo lijkt het wellicht erger dan het is. Als ik in een ziekenhuis kom, krijg ik ook het idee dat de halve wereld ziek is. Gelukkig klopt ook dat beeld niet.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de geplaatste cijfers hoopte en verwachtte ik juist te ontkrachten dat het slechts een persoonlijk beeld is.
paulus811
12 jaar geleden
Of een miljoen veel is blijft een persoonlijk beeld. 16 miljoen mensen hebben geen hulp van GGZ Nederland. En omdat verpleging en verzorging er ook onder vallen kan ik me voorstellen dat dat miljoen klopt. Maar dat zijn niet allemaal mensen met een zwaar psychische aandoening. Maar als je me naar aantallen had gevraagd, had ik zonder jouw links lager geschat. Ik vind het hoge aantallen. Wat me wel opvalt is dat kinderen er tegenwoordig niet meer bijhoren als ze geen adhd hebben (volgens mij ook een psychische aandoening). M.a.w., een psychisch probleem wordt mensen vaak ook aangepraat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de genoemde 1 miljoen mensen juist wel de zwaardere vormen van psychische aandoeningen hebben, anders kom je niet bij de GGZ terecht. 'Simpele depressiviteit' wordt bestreden met anti-depressiva die door de huisarts worden voorgeschreven. Bovendien zijn dat, zoals gezegd, alleen de mensen met psychische problemen die zich ook daadwerkelijk melden: het meerendeel, of in ieder geval een aanzienlijk deel, zal zich niet eens melden. Met jouw laatste alinea ben ik het absoluut eens: aan mensen, en vooral aan kinderen, wordt heel makkelijk een labeltje geplakt. Zo had mijn broertje een kleine taalachterstand op zijn klasgenootjes, waarna ze hem direct naar een speciale school wilden sturen. Mijn moeder stak daar een stokje voor, en een half jaar later was de achterstand ingehaald..
Echter, niet meer dan een klein deel van de psychische problemen zal aangepraat zijn, dus het is geen sluitende verklaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen met 'simpele' depressies worden doorgaans niet door de huisarts behandeld bliets. Daar zijn eerstelijnspsychologen voor.
Je gaat waarschijnlijk veel uiteenlopende antwoorden krijgen!
Ik denk dat met name de hedendaagse (torenhoge!) verwachtingen leiden tot stress.
Stress leidt veelal tot angst. En angst leidt vaak tot depressie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen zijn veel opener over hoe ze zich voelen. Toen ik een postnatale depressie had vertelde mijn moeder dat ze hetzefde had gehad alleen werd er niet over gesproken. Ze modderde maar wat aan, onder het mom van, het zal er wel bij horen. En de huisarts schreef kalmerende middelen voor.
Ik denk dat het met meer psychische aandoeningen zo is.
Verder denk ik ook dat veel mensen te perfect willen zijn, alles in hun leven moet kloppen, voldoet men niet aan de eigen verwachtingen gaat men zich 1 ongelukkig voelen en 2 de oplossing zoeken in 'er zal wel iets met mij aan de hand zijn'. Al zoekend op internet kom je al snel een ' test' tegen en daar herkent men zich in. Hetzefde telt voor kinderen die niet doorsnee zijn. Hadden we vroeger gewoon verschillende kinderen in de klas,b de slimme, de dromer, het brutaaltje en die ene die nooit stil kon zitten, nu hebben die kinderen een stempeltje, want school en/ of ouders vinden ze buiten de boot vallen ( zwart wit gesteld dit laatste).
Maar ook de diagnoses in de psychiatrie veranderen, ' afwijkend gedrag' krijgt een naam.
Ik denk niet dat er meer mensen met psychische problemen zijn, we gaan er alleen anders mee om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaa, ook dat! Dat er tegenwoordig gewoon over
gepraat kan worden +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral het middenstuk is erg interessant. Bedankt voor je waardevolle antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++++++ Nelly!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yeps Adrem5!!
Ik heb zelf ook nooit ernstiger psychische problemen gehad dat een zware liefdesverdriet.
En nergens in mijn familie of mijn omgeving zie ik
dergelijke problemen.

Ik schrok er ook van hoe vaak dat hier langs komt. Maar natuurlijk stellen de mensen die er niets mee te maken hebben daar geen vragen over.

Voor een deel is het erfelijk bepaald. Veel zit in je genen en veel weet men nog niet.
Voor een deel licht het aan de maatschappij. De eisen lijken steeds hoger.
Maar ook:
hoe verder de wetenschap vordert, hoe meer problemen van zowel lichamelijke als geestelijke oorzaak
kunnen een naam krijgen en een behandeling.

Vroeger werd een kind met problemen gepest
en er werd misschien op school wel iets besproken.
Ik kreeg bijvoorbeeld van de schoolpsycholoog (na een testje van een half uur) te horen dat ik " intelligent genoeg was, maar TE nerveus voor de middelbare school."
De huisarts zei destijds: daar groeit ze wel overheen.

Als ik nu jong was, zou ik waarschijnlijk in dat psychologiefabriek terecht gekomen zijn.

Natuurlijk is het goed dat ernstige psychologische afwijkingen op tijd onderkent worden
en dat er iets aan gedaan kan worden.
Maar ik ben bang dat we doorschieten.

En inderdaad is dat een luxe probleem. Geloof maar niet dat er in ontwikkelingslanden zoveel psychische ellende is. Daar is daar de overlevingsellende nog te groot voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dagelijks bezig bent met overleven, heb je niet de zorg of jouw kind wel goed in sociale contacten is, als het op de vuilnisbelt plastic loopt te verzamelen. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. Wat fijn trouwens dat je uit een 'psychisch sterk geslacht' komt. Geen enkele geflipte oudoom, tante die naar de fles greep of op haar 15e bij de nonnekes naar school gestuurd werd omdat ze thuis niet te handhaven was, neef die zelfmoord heeft gepleegd, oom die te vreemd was om ooit tegen de geschikte vrouw aan te waaien of als 'gestoorde professor' te boek stond, nicht die 'in de Here' was? Ik kan het bijna niet geloven... Bij mij in de familie komen de verhalen nu pas los...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het ergste wat ik me herinner waren een paar nichten die "moesten trouwen!!".
En een neefje met syndroom van down, nadat zijn moeder al 14 kinderen gebaard had.
En mijn moeder die op haar 80ste dement werd. Maar ik moet er bij zeggen dat de familieband niet zo sterk is dat ik weet wat oud-ooms of achternichten uitvreten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ook erfelijke oorzaken. Dat moest bijna ook wel gezien de grote verschillen tussen mensen. Bedankt voor je waardevolle antwoord.
De ene mens is vatbaarder om psychische problemen te krijgen ,dan een andere .

Het heeft temaken met de draaglast en de draagkracht
van elk individu .

Is de last groter dan de kracht dan ontstaat er een disbalans

.Er onstaat een mentale scheefgroei en de overlevings strategieen die men zich zelf aanleert om te overleven werken opeen gegeven moment niet meervoor je, maar juist tegen je ... zijn niet meer nodig .

Dan heb je een serieus probleem wat je niet alleen kanoplossen .
Dan kom je al gauw bij de hulpverl terecht .

persoonlijk vindt ik dat de maatschappij er invloed op heeft .

Er is nogaltijd veel onbegrip ondanks de bekendheid .
Individalisme het amper nog naar elkaar omkijken ,

Alles moet en gaat sneller en sneller en nog beter en veel meer . enzv
zoveel informatie die je binnen krijgt , je moet aan een aantal verwachtingen en verplichtigtingen voldoen om het te kunnen bijbenen.

En niet iedereen kan dat mensen met een lagere of
eigentempo vallen uit gauw uit .omdat ze een volle rugzak hebben mee te zeulen .

Daarom hebben de ontwikkelingslanden niet veel psychiatrische patienten hun tempo is zo veel lager en relaxter . .
Ze zullen er ongetwijfeld wel zijn deze worden vaak binnenshuis door de familie opgevangen .

Toegevoegd na 21 minuten:
Het is in de meestegevallen zo
,dat diegene die met zn etiketje(s )te koop lopen en rond bazuinen zijn hardroepers die op een negatieve manier aandacht vragen

diegenen waarvan je het niet verwacht ofhet niet weet omdat ie zich er niet over uitlaat aan de buitenkant niks te zien is . uit schaamte onbegrip oid .
De stillen die moet je inde gaten houden .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De groeiende psychische problemen in onze "westerse, kapitalistische" maatschappij zijn te wijten aan dat "kapitalisme." Het begint bij heel hedendaagse handelingen, bij heel futiele obstakels.

Stel, je bent net afgestudeerd in het middelbaar onderwijs en gaat meteen werken. Op je bankrekening wordt elke maand 1200 euro gestort. Je hebt een vriendin en huurt een kleine studio in de stad. Je buren, beide afgestudeerd als Master, nodigen jullie vaak uit op hun houseparty's. Daar dwepen ze maar al te graag met hun sjieke spullen. Jij, als kleinverdiener wilt natuurlijk ook laten zien dat je je mannetje kan staan en gaat enkele "veranderingen" aanbrengen aan de flat. Een nieuwe stereoketen, plasmatv en een zetel worden een week later geleverd. Aan het begin van de maand staat er nog nauwelijks geld op jullie rekening om het hoogst noodzakelijke te kopen. Dat gaat zo enkele maanden door. Op de duur moeten jullie een lening aangaan voor die microgolfoven van 55 euro. Dit alles veroorzaakt zoveel stress dat een opname in het ziekenhuis niet lang op zich laat wachten. Hupla, weer een gepeperde rekening. En dat blijft zomaar doorgaan en doorgaan. Uiteindelijk moeten ze de studio verlaten en een beroep doen op het OCMW, want beide nemen ze antidepressiva en hebben maandelijks een afspraak bij de dokter voor een nieuw kwaaltje.

Er is veel verdoken armoede in onze "zogezegde" happy maatschappij, maar nog steeds 15 % van de "Belgische" bevolking leeft onder de armoedegrens (ook al hebben we nog steeds een van de beste sociaalzekerheidssystemen op deze planeet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je waardevolle antwoord. +
Een belangrijke oorzaak is het feit dat de farmaceutische industrie te veel invloed heeft op de psychiatrie. In iedere nieuwe versie van de DSM (het handboek voor psychiaters) komen er weer talloze definities bij en worden bestaande definities versoepelt.

Volgens de huidige versie zou al meer dan 50% van de bevolking een psychische aandoening hebben. Het beleid bestaat tegenwoordig voornamelijk uit het geven van medicatie waardoor de farmaceutische industrie de enige is die zelfs ten tijde van crisis nog altijd groeit en winstgevender wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf ben ik van mening dat het komt doordat we met teveel mensen op elkaar wonen, hier in Nederland. Daarbij komt dat we te drukke levens lijden. We zorgen niet goed voor ons zelf, qua rust/ kalmte en beweging/sport.
We eten niet gezond genoeg(eigenlijk zouden we allemaal biologisch moeten eten, want in de groentes uit de supermarkt zitten nauwelijks gezonde stofjes).
En als laatste vermoed ik dat het zelfs ergens met onze welvaart te maken heeft. Maar dat kan ik niet goed onderbouwen.